חיים גורי על גנדי: "הכרתי את האומץ והזוועות שבו"

המחאה של יוצאי חטיבת הראל, נגד הנצחתו של האלוף במילואים רחבעם זאבי באתר שער הגיא, עולה מדרגה. לוחמי החטיבה מתכוונים לשבות רעב. הסופר והמשורר חיים גורי שלחם במקום: "אני בהלם. זו טיפשות ואטימות".

חדשות כיפה משה ויסטוך 21/09/16 11:56 יח באלול התשעו

חיים גורי על גנדי: "הכרתי את האומץ והזוועות שבו"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לוחמי ומפקדי חטיבת הראל, מחריפים את מחאתם נגד החלטת הממשלה להנציח את זכרו של גנדי באתר שער הגיא. כך פורסם ברשת ב'.

הסופר והמשורר, חיים גורי, לחם עם החטיבה בתש"ח והיה ממלווי השיירות לירושלים, הוא אף כתב שיר שנקרא באב אל-ואד (שער הגיא בערבית). בראיון ליעקב אחימאיר ברשת ב', הוא סיפר את דעתו על ההחלטה ואמר: "כשנודע לי הייתי בהלם". לדבריו, אין שום צורך להנציח את האלוף רחבעם זאבי מעבר לקיים. " הכרתי היטב את גנדי כאיש פלמ"ח. הכרתי את האומץ שהיה בו ואת והזוועות שהיו בו, מטריד מינית והקשר לכנופיית הכרם. אבל הוא נרצח ע"י ערבים בי-ם וזכה לכבוד לאומי, גשר ודרך, לא החסירו כבוד מגנדי, זה מגוחך, מה צריך תוספת של כבוד? אפשר להסתפק במה שכבר יש לגנדי,הוא היה שנוי במחלוקת האם היה גיבור או מטריד מינית אבל למה להרחיב מעבר לקיים? זה שיגעון אני לא תופס אותו".

גורי גם ציין שלאלוף זאבי המנוח לא היה כלל קשר לחטיבת הראל. "הוא לא לחם שם, החטיבה איבדה 401 הרוגים יותר מכל יחידה אחרת, זה עניין פוליטי? הרבים שנפלו היו מלווי השיירות, אם כך היו קוראים למקום אז עומדים דום לזכר מאות שנתנו את נפשם". לדבריו הוא מתכוון למחות באופן אישי נגד ההחלטה ומתכוון להגיע יחדעם חבריו למקום, "כתבתי את השיר באב אל וואד, אני אלך לשער הגיא עם חברי לחטיבה ואפגין נגד זה, זו טיפשות ואטימות לתת כבוד לגנדי על מקום שהוא כלל לא לחם בו, מה לגנדי ולבאב אל וואד?"

לטענתו של הסופר בן ה- 92, התנגדותו והתנגדות חבריו להנצחתו של האלוף זאבי, היתה קמה גם לולא החשיפה, בתכנית 'עובדה', בדבר העבירות המיניות שלכאורה ביצע. לדברי גורי, הסיפורים והשמועות נולדו כבר לפני שנים רבות. "כששמעתי את הסיפורים על גנדי והקשרים עם העולם התחתון, נפגשתי עם גנדי, יום שלם ישבתי איתו, היתה לו תערובת מדהימה של אהבת הארץ ובקיאות מדהימה לצד אכזריות בשבויים ערבים, ידענו על זה" אמר גורי ושוב שאל בתמיהה, "אבל לקרוא למקום על שמו? למה צריכים את זה?"