חיילים דתיים: צה"ל מחייב אותנו לשרת בגדוד המעורב

חיילים מתלוננים כי צה"ל מאלץ אותם לשרת בגדוד קרקל, בו משרתים חיילים וחיילות יחדיו. בצה"ל מכחישים את הטענות. ח"כ מוטי יוגב: "תופעה חמורה. אפעל לשינוי המדיניות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 15/09/16 10:13 יב באלול התשעו

חיילים דתיים: צה"ל מחייב אותנו לשרת בגדוד המעורב
Basal Awidat, פלאש 90, צילום: Basal Awidat, פלאש 90

האם צה"ל מחייב לוחמים דתיים לשרת בגדוד המעורב קרקל? מפרסום בעיתון 'בשבע', ומתלונות שהגיעו לעמותת 'צו אחד' עולה שכן.

חייל דתי בשם נעם (שם בדוי), התלונן במוקד עמותת 'צו אחד' כי גוייס לגדוד הקרקל לפני כחצי שנה בניגוד לרצונו. לטענתו, למרות שקיבל את השיבוץ לפני הגיוס, הוא לא ידע שמדובר בגדוד מעורב. לדבריו, מהרגע שנחשף לעובדה זו, הוא פנה מספר פעמים לשלישות בבקשה לשבצו ליחידה אחרת אך לשווא. לטענתו של נעם, יש לו כמה וכמה סיבות שיכלו לפטור אותו משירות צבאי ובטח משירות קרבי. מגיל צעיר, נאלץ נעם לסייע לאמו בכלכלת הבית, ועבד לעתים בשלוש עבודות במקביל לצורך פרנסת אחיו ואחיותיו הקטנים. זאת מאחר שאביו נפצע בתאונת עבודה ולא יכל להמשיך לתפקד. למרות זאת, נועם התחיל את הטירונות בקרקל, ומיד ביקש למלא טופס מעבר ליחידה אחרת. למרות בקשותיו הרבות, מפקדיו לא מיהרו למלא את בקשתו ואף דרשו ממנו לגלח את זקנו פן ייכנס לכלא. משפחתו טוענת כי המג"ד אמר לנועם שהוא יועבר ליחידה נפרדת רק בעוד שלושה חודשים ובתנאי שיתנהג כראוי.

ע"פ עדויות של חלק מחבריו ליחידה, נראה שנעם מתקשה לתפקד בסיטואציה הנוכחית: "השירות המעורב הורס אותו. הוא מאוד רוצה להתחזק. לנו זה לא מפריע, אבל בשביל נועם השילוב של בנים ובנות הוא סיוט". ע"פ הכתבה, דובר צה"ל אמר שניתן לכפות חיילים לשרת ביחידות מעורבות רק דתיים לאומיים ולא חרדים.

בדובר צה"ל הכחישו את טענות החייל: "בצה"ל משרתים חיילים רבים מכלל החברה הישראלית ונעשים מאמצים על מנת להתאים את השירות לאוכלוסיות השונות. חיילים חרדים משרתים בהתאם לאורח חייהם החרדי ומשובצים ביחידות מגדריות. כל יתר המתגייסים משרתים על פי התאמתם, רצונם וצורכי הצבא, בין היתר בגדודים מעורבים, תוך שמירה על חוק השילוב הראוי. בקשתו של חייל המבקש לצאת מיחידתו מכל סיבה שהיא, תיבחן על ידי הגורמים הפיקודיים הרלוונטיים ותטופל בהתאם".

"באשר למקרה המתואר", המשיכו בדובר צה"ל בתגובתם, "טענות הכתב נבדקו לעומקן ונמצאו שגויות. החייל המוזכר הביע לכל אורך הכשרתו נכונות לשרת בגדוד ולא העלה טענות כי הוא מתקשה לשרת לצד לוחמות. לאחרונה, נפלט החייל מתפקיד לוחמה וניתנה לו האופציה לנסות לשוב למסלול לוחם בגדוד או להגיש בקשה לשינוי שיבוצו. במהלך בחינת בקשתו נפקד החייל מהבסיס והיא הושהתה עד לחזרתו".

למרות טענות דובר צה"ל שלמעט תלונתו של נעם, אין עתלונות של חיילים נוספים, נודע כי שני חיילים נוספים העידו על מקרים דומים. גם דן וגם יצחק, (שני השמות בדויים), מספרים כי השירות המעורב לא נוח להם ולא מתאים להשקפת עולמם וארחות חייהם, אך לטענתם, גם הם נתקלו בסירוב כשביקשו לעבור ליחידה אחרת.

ח"כ מוטי יוגב: "התופעה שבה מכריחים חיילים לשרת בגדוד מעורב כמו קרקל היא חמורה ביותר. חיילים רבים באו מרקע דתי ומסורתי ומעוניינים לשמור על המסורת גם בצה"ל. המציאות בגדודים המעורבים, בין באימונים, בין במד"סים ובין במצבים אחרים, מנוגדת לערכי הצניעות שלאורם עם ישראל התחנך, ומנוגדת לפקודות השילוב הראוי. חמור ביותר שצה"ל כופה ומחייב קצינים ונגדים לשרת במקומות אלו, ואף יותר חמור שצה"ל כופה זאת על חיילים צעירים. לא לגיטימית החלוקה בין חיילים חרדים שרשאים לסרב לשרת בגדודים אלו ובין חיילים דתיים ציוניים שכופים עליהם זאת. אפעל לשנות את המדיניות כבר בשיחותיי הקרובות עם הרמטכ"ל ועם ראש אכ"א".


מעמותת 'צו אחד' נמסר: "צה"ל בחוכמתו וברגישותו בנה מערכת פקודות על מנת שיישמרו זכויות החיילים שמעוניינים לשמור על מסורת ישראל ועל ההלכה. לצערנו, הפקודות במקרים רבים לא מיושמות בשטח. אנו עדים לכך בכל הקשור לפקודות הזקן, וכעת אנו מגלים שגם פקודות מטכ"ל העוסקות בשילוב הראוי נשחקו ואינן מיושמות בדרגי השטח. אנו נמשיך להתריע על פגיעה בזכויות החיילים, כדי לדרבן את המערכת לתקן את הליקויים, ועל ידי כך האמון של שומרי המסורת בצה"ל רק יעלה, וצה"ל ימשיך להיות הצבא של כולם".