חזן ממעלה אדומים הואשם בתקיפה - רב העיר ייעץ לא לפנות למשטרה

הרב מרדכי נגארי רבה של מעלה אדומים נחקר במשטרה לאחר שנטען כנגדו שידע על תקיפה מינית אך ייעץ למשפחת הנאנסת שלא לערב גורמים חיצוניים

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/06/16 20:33 כט באייר התשעו

חזן ממעלה אדומים הואשם בתקיפה - רב העיר ייעץ לא לפנות למשטרה
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חודש לאחר שהותקפה אזרה מ' את הכוח כדי לספר לבני משפחתה על הטראומה הנוראית שחוותה. מתוך מצוקתם הם פנו לרב מרדכי נגארי, הרב של מעלה אדומים, וביקשו את עצתו. היום טוענת משפחתה, חמש שנים מאוחר יותר, כי הרב ניסה להניא את אביה של הנאנסת מלהגיש תלונה על האירוע למשטרה, והעדיף להותיר את המקרה בתוך הקהילה ולא לערב בו גורמים חיצוניים. בחקירתו הסביר הרב כי אביה של הצעירה כלל לא סיפר לו שהיא נאנסה ושבהתאם לתמונת המצב שלפניו, הוא בחר לפעול בדרכים חלופיות, כך דווח ב'וואלה'.

התוקף משה שבן בן ה-77 שימש כחזן בבית הכנסת וביצע את המעשים המיוחסים לו כשלקח את הצעירה טרמפ ברכבו. אמה של מ' סיפרה כי "הרב אמר לי: 'אל תיקחי את מ’ למשטרה'. עשו לו בית דין רבני ואמרו לי שהוא הודה בבית הדין ונדר נדר לא לעשות את זה יותר לאף אישה".

אולם, כשהרב נגארי נשאל במשטרה אם שמע מאביה של הנאנסת על התקיפה שעברה, השיב הרב בשלילה. הוא הוסיף כי הוא קיבל רק אינפורמציה הנוגעת ל"התנהגות לא נאותה" של שבן. "שמעתי עליו שהוא בטלן שמסתובב בעיר ולוקח טרמפיסטיות", העיד בחקירתו.

"יום אחד התקשרה אליי בתו של משה וסיפרה שאביה לוקח כל הזמן טרמפיסטיות ומדבר אליהן לא יפה", המשיך הרב. "פנו אליי נשים שתהו למה שבן משמש גבאי כשיש נגדו תלונות שהוא מטריד נשים. מיד אמרתי שזה חילול ה', ואז הורדתי אותו מהחזנות".

בהמשך חקירתו של הרב הוא סיפר על הגרסה שנמסרה לו על ידי אביה של מ'. "אבא שלה אמר לי שכשהוא לקח את מ' טרמפ, פתאום רעייתו התקשרה, ואז מ' השתחררה ממנו. הוא לא סיפר בדיוק איך", הסביר. הרב נגארי החליט לפנות לרבנים נוספים "כדי שהם ישבו ויתדיינו ויוציאו אותו מהקהילה. לא רציתי להיות האיש הרע", אמר.

לדבריו, "אני מתפלל אתו 32 שנים והרגשתי לא טוב עם העניין. רציתי שהרבנים יוציאו פסק דין ושידירו אותו מכל פעילות בקהילה". הרבנים סירבו לשתף פעולה והרב נגארי פנה לגבאי בית הכנסת שבו התפלל שבן וביקש ממנו "שלא יקרא בתורה ולא יהיה גבאי". הרב הסביר שהוא עשה זאת כדי "שלא יהיה חילול ה' וגם כדי שהקהילה תבין שבתור רב אני לא מעלים עין".

לאחר מכן כינס הרב את בית הדין הרבני במטרה שירתיע את שבן. "זימנתי אותו ואמרתי לו שהוא מקבל עליו נדר שהוא יותר לא מסיע נשים, והוא הסכים". אך כשהבין שהסנקציות נגד שבן לא מועילות, כתב לו הרב אזהרה אנונימית חמורה שאותה הניח בתיבת הדואר שלו. "כתבתי לו שאנחנו מזהירים אותו באזהרה חמורה שאם נשמע שוב שהוא לוקח בטרמפים אז נשים עליו חרם".

בסיום חקירתו, הדגיש שוב הרב כי מעולם לא נאמר לו שמ' נאנסה על ידי שבן. "אם אבא שלה היה אומר לי שהיא נאנסה או שעברה משהו מיני, ישר הייתי מפנה למשטרה. המדיניות שלי היא לא לטאטא או לפתור בקהילה".

בתגובה בעקבות קבלת הממצאים והעדויות, מסר הרב מרדכי נגארי ל'וואלה': "אבא של מ' תפס אותי ודיבר איתי ברחוב. הוא לא הזכיר דבר בנוגע לתקיפה מינית שעברה". לדבריו, "אם קרה משהו למה היא לא הלכה למשטרה? יש הורים שאחראים על הילדים שלהם והם לא צריכים להפיל את התיקים שלהם על אחרים". הרב נגארי הוסיף כי האב בעצמו לא ידע. "היא העלימה את זה גם מהם (ההורים). אם היא סיפרה לו על האונס והוא לא עשה דבר, הוא אבא מופקר. אמרתי לאב שאני אחראי שלא יהיה לו שום תפקיד והדרנו אותו מכל תפקידיו בקהילה. אף אחד לא האמין בכלל שהזקן הזה יגיע למעשים כאלו".