חוק מניעת שחרור מחבלים אושר בועדת חוקה

ועדת החוקה של הכנסת אישרה את חוק מניעת שחרור מחבלים של חברי כנסת מהבית היהודי. על פי ההצעה שופט יהיה רשאי לקבוע שרוצח לא ישוחרר לפני סיום ריצוי עונשו

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 22/09/14 11:57 כז באלול התשעד

חוק מניעת שחרור מחבלים אושר בועדת חוקה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ועדת החוקה אישרה היום (ב') את חוק מניעת שחרור מחבלים של ח"כ איילת שקד, ח"כ אורית סטרוק וח"כים נוספים, בהכנה לקריאה שניה ושלישית. על פי הצעת החוק, שופט יהיה רשאי לקבוע על רוצח כי מדובר ברצח בנסיבות מחמירות. המשמעות תהיה שלא ניתן יהיה לקצוב עונש מאסר עולם של רוצח במשפט הפלילי לפני ריצוי 15 שנה מהמאסר ולא לקצר לו את העונש לפחות מ- 40 שנה. מחבל ביטחוני לא יוכל להשתחרר במסגרת מחוות מדיניות או עסקאות לשחרור חטופים.

לדברי שקד, "הכנסת בדרך לשים סוף להפקרות של רוצחים מתועבים על בסיס עסקאות מפקפקות והתעללות במשפחות קורבנות העבירה בעקבות שחרור מוקדם מדי של רוצחים פליליים ושחרור מחבלים".

במהלך הדיון התקיימו חילופי דברים בין חברי הכנסת שקד, אורית סטרוק, דוד צור ודוד רותם לבין ח"כ מיכל רוזין (מרצ): שקד שאלה את רוזין: "את רואה סיטואציה מוסרית ומדינית שאנחנו צריכים לשחרר את רוצחי משפחת פוגל?"

רוזין: "התשובה היא כן. פוליטית אנחנו לא מסכימות, לכן המניעים פה פוליטיים ולא משפטיים. יש מחירים שהם מאוד כבדים וקשים. אני לא מעמידה עכשיו לדיון את הסוגיה שהעלית, אבל האם ממשלה יכולה לקבל החלטה מדינית ממשלתית?"

סטרוק: "יש כאלה שבית משפט יחליט שבשום פנים ואופן לא יכולים להיות משוחררים. תני לשופטים להחליט". דוד צור: "מה לא מוסרי בלהטיל עונש מוות על מי שבמודע נכנס לבית, משפחת אושרנקו למשל". רוזין: "אתה באמת חושב שעונש מוות הוא מוסרי? מי שמך? אתה אלוהים? אין לך זכות לקחת חיים" שקד: "ולרוצח יש זכות? בעיניי מי שרוצח ילדים מגיע לו עונש מוות". סטרוק: "את חושבת שלא היה צריך להרוג את אייכמן?" רוזין: "אני חושבת שזה בעייתי, ועובדה שזה לא קרה מאז עד היום".