חוקת הבית היהודי: רגעי ההכרעה

לקראת הערב יגיעו כאלף חברי מרכז הבית היהודי לאוניברסיטת תל אביב במטרה להצביע בעד או נגד החוקה החדשה שמובילה המפלגה. ניסיונות אחרונים לשכנע חברי מרכז שעומדים על הגדר

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 10/09/14 09:21 טו באלול התשעד

חוקת הבית היהודי: רגעי ההכרעה
דוברות הבית היהודי, צילום: דוברות הבית היהודי

לאחר כמעט חודש של סכסוכים ופילוגים בתוך הבית היהודי, הערב (ד') ייתכן שנושא החוקה החדשה יגיע סוף סוף לסיום. בשעה 17:00 יתכנסו כאלף חברי מרכז הבית היהודי באולם סמולרש באוניברסיטת תל אביב על מנת להצביע בעד או נגד החוקה אותה מובילה החוקה.

מתנגדי החוקה עושים מאמצים משמעותיים בשבועות האחרונים על מנת לקבל מספיק חתימות של חברי מרכז על מנת לאפשר הצבעה חשאית, ובכך להפיל את החוקה החדשה, אך לא ברור האם יצליחו במשימתם והדבר טמון בשאלה כמה חברי מרכז יגיעו. על מנת לדרוש בחירות חשאיות צריכים מתנגדי החוקה את אישורם של שישית מכלל חברי המרכז, ואם יגיעו כלל חברי מרכז הבית היהודי מדובר יהיה ב-1180 איש, והסיכוי של מתנגדי החוקה לאפשר הצבעה חשאית תקטן. מנגד, טוענים המתנגדים כי כבר יש להם כ-200 שמות של חברי מרכז כך שיתאפשר להם לדרוש בחירות חשאיות.

בתוך כך, בשני הצדדים נעשים ניסיונות קדחתניים לשכנע חברי מרכז שעדיין לא החליטו האם להצביע בעד החוקה. מצד אחד עומדים השרים בנט ואורבך, סגן השר וורצמן וחברי הכנסת מועלם, סלומינסקי ושקד, המנסים לשכנע את חברי המרכז כי החוקה תוביל להנהגה, ומנגד עומדים חברי הכנסת שטבון ויוגב המבקשים שלא לאשר את החוקה.

בימים האחרונים נשלחים סמסים, הודעות מייל ואפילו טלפונים מהצדדים השונים המבקשים מחברי המרכז להצביע בעד או נגד החוקה. מתנגדי החוקה מציינים כאמור כי רבים תומכים בהם, וכי אם ההצבעה תהיה חשאית הם יצליחו למנוע את אישור החוקה. מנגד, מציגים בבית היהודי תמיכה רחבה של רבנים, אישי ציבור, עשרות ראשי סניפים, תנועת 'אמונה', פורום נשים, פורום יש"ע ועוד.

הבוקר הצטרף לתמיכה גם מזכ"ל הקיבוץ הדתי יואל רפל שאמר "אין לי ספק שההצעה תעבור, ותתקבל חוקה חדשה למפלגה החדשה. נכון, זו כבר לא המפד"ל ההיסטורית, הסקטוריאלית, אלא מפלגה חדשה. בזכות ההתחדשות השגנו בבחירות האחרונות 12 מנדטים בכנסת, והסקרים מנבאים שבבחירות הבאות נשיג עוד יותר. אין טעם, לענ"ד, להסתכל אחורה בגעגועים, ולמען האמת, גם אין לכך הצדקה מבחינה פוליטית. כידוע, נפתלי בנט הביא את השינוי. הוא אישית. אם נוריד אותו מן הרשימה, מי יביא אותנו לאותו מקום?”.

הערב כאמור בשעה 17:00 תתחיל ועידת החוקה עם רצון לאישור ועדת החוקה כוועדה מתמדת, לאחר מכן יתקיים דיון והצבעה על ההסתייגויות, הצבעה על החוקה ופתיחת החלק החגיגי של האירוע: טקס הוקרה ללוחמי מבצע צוק איתן והרמת כוסית לראש השנה.