חָפֵץ חָיִים -קובץ עצות בעניני נהיגה

אל תסע מהר, שמש דוגמא אישית, אל תגנוב, תשאר עירני.. לאור ריבוי תאונות הדרכים וההרג בכבישים, קיבץ הרב ורד מספר עצות רוחניות-מעשיות בענייני נהיגה בכבישים. חובה לכל נהג.

חדשות כיפה הרב אייל ורד 14/11/07 00:00 ד בכסלו התשסח

הקדמה

נבואת הפורענות שניבא ישעיהו "ידיכם דמים מלאו" דומה שנצרכה מאוד לדורות, ובמיוחד לדור שלנו שבו אנחנו בעצמנו שופכים את דמינו ואת דמי אחינו. אם כן הדבר ברור: כל מי שצרת האומה הזו נוגעת לליבו מחויב לזעוק ולעורר ולהזהיר, עד מתי נגרום לעצמנו את הסבל הנורא הזה והמיותר כל כך.

ישראל קדושים ומדקדקים במצוות ומחפשים עוד הידור ועוד חומרה, והנה לפנינו כר כל כך נרחב ואמיתי להחמיר חומרות שיכולות להציל חיים, ואנחנו מחשים. לכן יש מקום לעשיית תשובה בתחום הזה, "מי יודע ישוב וניחם האלוקים ושב מחרון אפו" בעניין הזה.

קיבצנו אפוא כמה עצות מועילות שיש להם יסוד רוחני ומעשי, ללמד ולהזכיר לעצמנו ולאחרים, וגם כאן עיקר התועלת היא מן החזרה.


א. אנכי ה אלוקיך.

אנוכי ה אלוקיך בכל מקום, ובכל זמן, לית אתר פנוי מיניה כלל, וזה כולל את קופסת הפח ששמה מכונית. אין שום סיבה מדוע ההגה צריך להשכיח מאתנו את חובתנו כעובדי ה, המחויבים לשמירה על הנשמה שהופקדה אצלנו. שמירה זו להווי ידוע עוברת דרך חוקי התנועה. נמצא שמי שעובר על חוקי התנועה, לא ממלא את חובתו כלפי בוראו, ובמילים פשוטות יותר, שוכח מקיומו של ה, ומהציווי שבו פתחנו.


ב. ואתה עייף ויגע.

אל תנהג עייף! מחקרים הוכיחו כי אין שום דרך לעצור את עצמך שניה לפני ההרדמות, עם כל הרצון להחזיק את העיניים פקוחות הן תמיד תיעצמנה בלי שתשים לב [וכל אחד מוזמן לנסות זאת לא ליד ההגה כמובן]. לכן אל תנהג עייף, אפילו לא קצת אפילו לא עד התחנה הקרובה, זו יכולה להיות ח"ו התחנה האחרונה של חייך, עצור מיד ושים את הראש למנוחה לרבע שעה, זה ישנה לחלוטין את מצבך, ותוכל להמשיך לנהוג אחר כך עוד זמן מה באופן בטוח.

כיצד תדע שאתה עייף באופן המסכן אותך ואת סביבתך? ובכן שני קריטריונים. 1. נהג ערני מסתכל במראה בערך כל חמש שניות, באופן אוטומטי כמעט. אך לעין העייפה אין כוח לעשות את הטיול הזה, והיא נשארת מקובעת לכביש, לכן בדוק את עצמך, אם לא הבטת במראה בעשר שניות האחרונות, אתה מסוכן, עצור מיד. 2. שחזור הדרך. נהג ערני מסוגל לשחזר את הדרך שעבר בשלוש הדקות האחרונות. אם אתה בצומת, ואין לך מושג איך הגעת לכאן ומה היה בדרך, ואינך מצליח לשחזר את הדרך שעברת, אתה קרוב מאוד להירדמות.


ג."לא תקיפו"

יש מקום רב להחמיר מאוד בעקיפה, גם כזו המותרת. ירא שמים יחמיר עם עצמו. שים לב שברוב המקרים הרכב שעקפת יעמוד לצדך ברמזור הקרוב, כך שזה גם לא שווה. גם אם באמת עקפת אותו לא הרווחת יותר מחמש דקות. לעקוף זה יצר, וצריך להתגבר עליו.לכן אל תעקוף אלא במקרה של הכרח גדול, [משאית איטית במיוחד וכו], וגם אז רק כשהדרך פנויה לחלוטין. אל תנסה לאמן את יכולתך לאמוד מרחקים בדייקנות.


ד. לא תגנוב.

אל תגנוב רמזור, אל תגנוב תמרור.

אל תגנוב רמזור, בטח לא רמזור צהוב, שמבחינתך הוא אדום, אפילו רמזור ירוק עלול להיות מסוכן. אתה מתקרב לצומת בכביש מהיר, מרחוק נראים האורות הירוקים - זה המצב המסוכן ביותר. נהג פזיז נותן גז כדי להספיק את הירוק, ואז עשרים מטר לפני הצומת, הלך הירוק, ומתחילה ההתלבטות, לעבור או לבלום, להיות או לא להיות, לפעמים התשובה כואבת מאוד. לכן - ראית רמזור ירוק - האט! התקרב לצומת בחשדנות, ורק בקרבתה הסמוכה, אם יש עדיין ירוק, האץ ועבור.

אל תגנוב תמרור, בודאי לא תמרור עצור, ובמיוחד לא בלילה כשאין איש על הכביש. לא צריך הרבה, די באדם אחד שמגיח באופן פתאומי כדי ליצור ביניכם חיבור לא טבעי. אך גם את המשולש ההפוך - תן זכות קדימה, גם אותו אל תבייש, מחפש חומרות? התייחס לכל משולש כזה כאילו היה עצור, זו חומרה ראויה, ודי מהר תגלה כמה היא מועילה.


ה. לא תתורו אחרי עינכם.

פעולת הנהיגה היא פעולה מורכבת הדורשת מיומנויות רבות בעת ובעונה אחת. הסטת העין לכיוון הטייפ רדיו הנייד הילד או כל דבר אחר - מסוכנת מאוד. [לא מזמן נהרגה מתנדבת מד"א על ידי נהג שהיה עסוק בלהביט אל התאונה שקרתה מעברו השני של הכביש], לכן אל תסיט את עיניך, גם לא לזמן קצר. אגב, גם הדיבורית היא בעייתית, אמנם היא חוקית, אך כבר אמרנו שיש מקום להחמיר. לקחו שחקן שח מט מיומן, נתנו לו לדבר בדיבורית ולשחק בו בזמן נגד המחשב שאותו היה מנצח בקלות בדרך כלל, במקרה זה המחשב הביס אותו, יכולת הריכוז פוחתת באופן ניכר. נהיגה היא בדיוק כמו שח מט, אתה נדרש לתכנן מהלכים, ועוד יותר אתה נדרש לצפות את מהלכי "היריב", שכנך לכביש, שיכולים להיות מאוד בלתי צפויים, כל ההבדל הוא שבכביש מט זה מת.

התריעו על מפגעים וסכנות בכביש "נדנדו" לאחראים עד שיתוקן.


ו. "ויסר את אופן מרכבותיו".

לא כולם נוסעים ברכב חדש, לרובנו יש רכב ישן במידה כזו או אחרת, ולרכב ישן יש תקלות. אבל יש תקלה שאסור שתקרה - לעולם אל תיסע עם צמיגים שחוקים. אין דבר מסוכן מזה. צמיג שמתפוצץ באמצע נסיעה יגרום במקרים רבים להתהפכות [במיוחד צמיג אחורי]. כל תקלה אחרת ניתנת לתיקון, אפילו איבוד בלמים פתאומי ניתן לפתרון על ידי עצירה עם בלם היד או בעזרת ההילוכים, אך לצמיג מפוצץ במהירות גבוהה יש דין רודף.

לכן בדוק את צמיגי הרכב שבו אתה נוסע, קל מאוד לזהות צמיג שחוק, בדרך כלל מתווספים גם סדקים בצד החיצון של הגלגל, ואם זה המצב, החלף צמיג, לפני שהוא יחליף אותך.


ז.ואנוכי אתנהלה לאיטי.

אל תיסע מהר, מהירות מופרזת מקטינה את מרווח התגובה, והופכת כל תקלה קטנה לבעיה גדולה. הדבר המעניין, שבאמת אין שום סיבה למהר. אדם ממוצע מבזבז זמן רב מיוזמתו בסוגים שונים של בטלה, ורק בכביש פתאום כל דקה חשובה. אין לאן למהר, ואם יש, אז תצא מוקדם יותר.


ח.ובלכתך בדרך.

להולכים בכביש, מעבר כביש שלא במעבר חציה או באור אדום הוא חילול ה ממש! תאונות רבות מתרחשות דווקא במעבר חציה. היזהרו, הביטו - עצרו את הילדים הקטנים מלחצות לבד. תנו דוגמא אישית לנוער, אפילו אם אתם ממהרים...


ט. תפילה .

וירא יעקב מאוד ויצר לו - וירא שמא יהרוג ויצר לו שמא יהרג. אדם שנכנס לרכב, זו צריכה להיות תחושתו - יראה וחשש. יראה - מי יודע מה יהא על כלי המשחית שניתן בידו, האם ישכיל להשתמש בו מבלי לקצר חיים, מבלי לחבול באיכות חיים, "יותר צריך להיות האדם שלא יזיק מאשר שלא יוזק" [תו"ס ב"ק כא], זה מטריד ומפריע, וממילא זה צריך להוליד תפילה - שלא תבוא תקלה על ידך.

ומהצד השני - חשש, מפני אותם רבים מידי שנוסעים בפראות, אלה שפגיעתן רעה, הם המזיקים המקיפים את האדם מכל עבר. יש צורך להשמר מהם.

לא כדאי לסמוך על זכויות, יציאה לכביש בימינו היא יציאה למקום סכנה מובהק, ויש מי שמקטרג בזמן הזה, ועיקר הקטרוג בא אם האדם עצמו לא נשמר.

לכן - תתפלל - שתצא לשלום ותחזור לשלום ותגיע למחוז חפצך לשלום, ולנו ולכל ישראל יהיו רק חיים ושלום אמן.


מוקדש לעילוי נשמתו של בחור ישיבת אלון מורה אביה יהושע גולדברג ז"ל, שנהרג בתאונת דרכים ביום יב מר חשון תשס"ח.