ה"תרגיל" של בן גביר הצליח להכריע את הפרקליטות

עו"ד איתמר בן גביר הצליח לערער כתב אישום נגד נער גבעות מוכר, שהואשם בתקיפת פלסטיני, באמצעות עד שדומה לו. המהלך הוביל למחיקת האישום נגדו

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 10/06/13 09:41 ב בתמוז התשעג

ה"תרגיל" של בן גביר הצליח להכריע את הפרקליטות

פרקליטות מחוז ירושלים נאלצה למחוק כתב אישום חמור שהגישה כנגד ב‘, אחד מנערי הגבעות הבולטים שמשפחתו מתגוררת בעיר חברון, זאת בעקבות "תרגיל" שעשה עורך דינו איתמר בן גביר לעד המרכזי בתיק.

בחודש ספטמבר 2011 הוגש נגד ב' כתב אישום חמור המייחס לו ניסיון תקיפה בנסיבות מחמירות כנגד פלסטיני תושב חברון, לאחר שנטען כי ב' ועוד קבוצה של צעירים יהודים רדפה אחרי אותו פלסטיני ופגעה בו. כאשר חייל ניסה לעצור את אחד הצעירים נטען שב‘ התקרב אל החייל, דחף אותו והצליח לשחרר את הצעיר מידיו. זמן קצר לאחר מכן נעצר ב‘ ובמסגרת כתב האישום שהוגש נגדו הודיעה הפרקליטות כי אם יורשע היא תבקש את מאסרו.

הדיון התקיים בפני השופט חן אביטל. את ב‘ ייצג עורך דין איתמר בן גביר שהחליט לעשות תרגיל לעד התביעה המרכזי. המדובר בחייל נח“ל, תושב אחד הקיבוצים שהגיע והעיד נגד ב‘. במהלך חקירתו הנגדית נשאל החייל פעם אחר פעם על ידי עורך דין בן גביר האם הוא מזהה את מי שיושב על ספסל הנאשמים באופן ודאי. החייל לא היסס להשיב תשובה חיובית.

בן גביר המשיך להקשות: "אתה לא מתבלבל?“. החייל השיב שלא. ”השאלה באיזה רמת ביטחון אתה אומר את זה זה דיני נפשות, אתה מזהה את הבחור שבעים שמונים אחוז, השאלה אם אתה בטוח ברמת ודאות שזה הוא“, שאל בן גביר - והחייל השיב שהוא מזהה את הנאשם בוודאות.

בשלב זה, ולאחר מספר שאלות נוספות של השופט חן אביטל, שופט בית משפט השלום לנוער בירושלים שאישר לבן גביר להציב אדם אחר על ספסל הנאשמים עוד קודם לכן, הודיע בן גביר לפרוטוקול כי הוא מבקש לזכות את הנאשם: "אבקש לציין כי הבחור שעמד פה הוא לא הנאשם. קוראים לבחור א.ט. אני חושב שכדאי למדינה לשאול פעמיים את ההמשך בתיק זה. אחרי מה שראינו נדמה לי שטוב תעשה המדינה ותודיע על חזרה בכתב האישום. היה כאן עד שעליו קמה ונופלת התביעה, בצורה כל כך נחרצת, כל כך ברורה בלי סייגיים, ובלי הרהורים, הוא בא ואומר, זה הנאשם, אני זוכר אותו. ומה נעשה, מולו לא עמד הנאדם אלא בחור בשם א‘“.

בעקבות דברים אלה, ביקשו בפרקליטות זמן לחשוב על המשך התיק, ולפני מספר ימים הודיעה עו"ד דפנה אברמוביץ, עוזרת לפרקליטת מחוז ירושלים כי המדינה מבקשת לחזור בה מכתב האישום בהסכמת עו"ד בן גביר. השופט חן אביטל הודיע על מחיקת כתב האישום לאור ההסכמה.

עו"ד בן גביר מסר בתגובה כי הוא ”שמח שכתב האישום הזה נמחק אבל מה שמטריד אותי הוא שיש הרבה מקרים כאלה, מקווה שבפרקליטות יעשו חשבון נפש ובדיקה כוללת באשר לייחסם כלפי נערי הגבעות ופעילי הימין. אני מאוד חושש שאם נעשה את התרגיל הזה במשפטים רבים נקבל תוצאה דומה למקרה שבפנינו והתוצאה הזאת צריכה להטריד את כל מי שרוממות הדמוקרטיה בגרונו. גם לנערי גבעות יש זכויות אדם, ודיני הראיות חלים עליהם, וטוב עשה בית המשפט שהתיר לי לקיים חקירה נגדית שירדה לחקר האמת וגילתה כי הנאשם שאותו אני מייצג חף מפשע“.