התעמרויות וזריקת אשפה במתחם בית כנסת סמוך לקרית ארבע

מתפללי בית הכנסת חזון דוד, מאחז הסמוך לקרית ארבע, שנהרס בעקבות פסיקת בג"צ מתלוננים על התעמרויות מצד המשטרה והצבא, ומדווחים על כך שבמהלך השבת זרק פלסטיני זבל בהמות על חורבות המקום

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 24/08/15 09:32 ט באלול התשעה

התעמרויות וזריקת אשפה במתחם בית כנסת סמוך לקרית ארבע
Gershon Elinson, פלאש 90, צילום: Gershon Elinson, פלאש 90

התעמרויות מצד המשטרה והצבא, וזריקת זבל בהמות על חורבות בית הכנסת, טוענים מתפללי בית הכנסת חזון דוד, מאחז הסמוך לקרית ארבע שנהרס בעקבות פסיקת בג"צ לפני כחודשיים.

בהוראת מח"ט חברון יריב בן עזרא ובאישור שר הביטחון משה בוגי יעלון פשטו משטרת ישראל וצה"ל על מתחם חזון דוד והכריזו על המקום כשטח מתוחם. בעבר פסק בג"צ נגד בית הכנסת שלטענת המנהל יושב על קרקע פרטית אך המתפללים חזרו והקימו את בית הכנסת שוב ושוב.

בחודשים האחרונים איים מחט חברון כי יקים במקום עמדה צבאית "כמו בישיבת עוד יוסף חי", ובימים האחרונים רמזו גורמים כי בהוראות שר הביטחון עליהם לנקוט באמצעים נגד המתפללים ואכן מזה מספר ימים ששוטרים ואנשי מג"ב מגיעים לבית הכנסת, ולמעשה חוסמים את הגישה אליו בעת זמני התפילה של היהודים.

יחד עם זאת, למשטרה יש בעיה היות וברשותה צו התוחם את האזור שכולל גם את המדרגות של שכונת האבות בקרית ארבע, אך מצד שני השוטרים מבקשים שתושבי השכונה ישתמשו במדרגות על מנת שלא ינועו סביב ציר גישה אחר הגובל בבתים של ערבים.

עוד מסתבר כי במהלך השבת האחרונה בן למשפחת ג'עברי תושב האיזור חילל את בית הכנסת בצורה חמורה. על פי עדויות של תושבים בצהרי יום השבת כאשר השוטרים והחיילים עזבו את האזור וגם המתפללים לא היו במקום, הגיעו בן למשפחת ג'עברי ושפך את תכולת הזבל של בהמותיו על חורבות בית הכנסת.

כאשר הדבר התגלה על ידי השוטרים והחיילים שהגיעו לאיזור, הם ביקשו מהערבי "להואיל בטובו לפנות את הזבל" וזאת רק מחשש כי :"עשוי להיווצר בשטח בלאגן" ואכן געברי פינה את הפסולת אך נותר ריח של צחנה במקום בו עמדו ספרי התורה.

"נחצה קו אדום, ושוב התברר שכאשר צה"ל והמשטרה מפנים מקום אין חלל ריק ואם יהודים לא פוקדים אותו, אזי שפלים וארורים מחללים את המקום", אמר מתפלל במקום. "אסור לנו לשתוק על הביזיון וחילול השם שנעשה באמצעות זאת שצה"ל והמשטרה דורשים מאיתנו להפקיר את השטח ומנסים למנוע כניסת יהודים למתחם, במיוחד כאשר מדובר במקום קודש, בית כנסת, מקדש מעט, בנוסף אסור לתושבי קרית ארבע חברון לשבת בשקט, היום זה חזון דוד ומחר זה יהיה הבית הפרטי של כולנו".

בנוגע להתנהלות המשטרה והצבא, אמרו מתפללים כי ימשיכו לפקוד את בית הכנסת. "בוגי יעלון מחמם בכוונה איזור שהיה שקט ורק מבקש להוסיף תבערה לשטח. הרסו את בית הכנסת הזה, החריבו אותו פעם אחר פעם, אבל אנחנו לא נישבר ולא נכנע, ההתנהלות של הצבא רק תגרום לתסיסה בשטח" מתפללת אחרת אומרת:" עד היום רק בהר הבית אסור היה ליהודים להתפלל, היום גם בבית הכנסת בקרית ארבע חברון, חזון דוד קרוי על שמם של שני נרצחים שמסרו נפש למען עם ישראל, בושה וחרפה שזה היעד שמשטרת ישראל וצה"ל משקיעים בו אנרגיות כל כך רבות, ואוסרים על יהודים להתפלל כאן"