התנגדות לרפורמת הכשרות : "תביא לפיטורם של אלפי משגיחים"

יו"ר הוועד הארצי של משגיחי הכשרות משוכנע שהרפורמה שיזמה הרבנות הראשית לא תצא לפועל. לדבריו, יו"ר ההסתדרות לא יתן שיפגעו במשגיחים כשעיקר הביקורת היא על המודל ההשגחה האלקטרונית

חדשות כיפה 04/05/17 10:21 ח באייר התשעז

התנגדות לרפורמת הכשרות : "תביא לפיטורם של אלפי משגיחים"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

מועצת הרבנות הראשית אישרה אתמול (רביעי) את רפורמת הכשרות שגיבשה הועדה המיוחדת שיזם הרב הראשי הרב דוד לאו. את היוזמה תקפו ארגונים שונים כדוגמת 'השגחה פרטית' ו-'נאמני תורה ועבודה' והיום מגיעה גם ביקורת מבית.

יו"ר הוועד הארצי של משגיחי הכשרות, יניב שפירא, טוען כי הרפורמה תביא לפיטוריהם של אלפי משגיחי כשרות. בראיון לרשת ב' הוא אמר, כי הועד שהוא עומד בראשו מקבל את תמיכתה של ההסתדרות ויושב הראש שלה אבי ניסנקורן, שלא מתכוון לאפשר פגיעה במעמדם של המשגיחים. לדבריו, "מצלמות אלקטורניות יביאו לפיטורים המוניים". בהמשך הוא טען כי "הרפורמה הזאת לא תצא לפועל", מאחר וכמעט אף אחד מהצדיים לא מעוניין בה.

בישראל יש כיום יש כ-6,000 משגיחי כשרות. לפני כחודשיים פורסם כי כחלק מהיערכותם לרפורמההם פנו לחטיבה החרדית בהסתדרות במטרה להתאגד. ראש החטיבה עו"ד רפי מלאכי אמר ל'כיפה' כי "על פי חוקת העבודה בגוף שהוא יחידת מיקוח, כלומר מקום עבודה שמעסיק עובדים ומשלם להם שכר, אם שליש מהעובדים מתאגדים הם יכולים לפנות להסתדרות במטרה שהיא תהפוך לארגון הגג שלהם".

במסגרת הרפורמה, שעיקריה פורסמו בשבוע שעבר, תינתן לבעלי העסקים הקטנים אפשרות לבחור במודל השגחה אלקטרונית. לפי המודל, בתי העסק ירושתו במצלמות, בזמן שנאמני כשרות מתוך העסק יעסקו בפעולות חיוניות כדוגמת ברירת אורז, הפרדת ביצים, ניפוי קמח וכדומה. אחריות הרבנות הראשית במקרה כזה תהיה בהפעלת בקרי כשרות ומפקחים שיעקבו אחר הנעשה מרחוק ומידי  פעם יגיעו פיזית למקום.

בועדה ציעו גם לנתק את הקשר התעסוקתי בין המשגיח למושגח, כשמי שתשלם למשגיחים את שכרם תהינה המועצות הדתיות. בנוסף לכך הוחלט על גיבוש נהלי כשרות אחידים בכל הארץ ויצירת מערך דירוג בעלי עסקים על ידי המשגיחים, שידרג את רמת הכשרות ואף ישלול תעודות כשרות במקרה הצורך.