התיישבות - כור רב עצמה לישראל

הרב ישראל רוזן תוקף את עיתונאי "הארץ", ארי שביט, בעקבות דברים שכתב על הפיגוע באיתמר: "חינוכם הטהור של המתיישבים מגמד את דעתנותך"

חדשות כיפה אורי פולק 24/03/11 00:00 יח באדר ב'

התיישבות - כור רב עצמה לישראל
מכון צומת, צילום: מכון צומת

ראש מכון "צומת", הרב ישראל רוזן, מותח ביקורת במדורו השבועי המתפרסם בעלון "שבת בשבתו" על עיתונאי "הארץ", ארי שביט, בעקבות דברים שכתב שביט לאחר הפיגוע הרצחני ביישוב איתמר, לפני כשבועיים.

"ההתנחלויות כמוהן כתחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה: מפעל אדיר ממדים, בנוי לתפארת, אשר הוקם במקום הלא נכון על סמך הנחות שגויות", כתב אז שביט במאמר שהתפרסם ב"הארץ" מספר ימים לאחר הפיגוע. "כפי שמקימיה של תחנת הכוח היפאנית לא הביאו בחשבון שיום אחד הצונאמי יכה בה, כך גם מקימיהן של ההתנחלויות. ואולם גם שם וגם כאן האדמה רעשה, הצונאמי היכה. כפי שתחנת הכוח בפוקושימה הפכה לסיוט, כך גם מפעל ההתנחלות", הוסיף שביט.

ואולם כעת כותב הרב רוזן כי שביט "בא לקלל ונמצא מברך". לטענתו של הרב רוזן, "ללא ספק, מפעל ההתנחלות ביהודה ושומרון הוא כור רב עצמה לכל המפעל הציוני הנאדר. כור זה מקרין אנרגיות ומתח גבוה לכל העם היהודי בארץ ובתפוצות. אלמלא כור זה, ואלמלא המתח החלוצי של מתנחלי לב ארץ ישראל, היינו מזמן מתחפרים בחשכת מדינת רצועת-חוף הנצלפת מגבעות קלקיליה ואום-אל-פחם".

הרב רוזן מביא מדבריה של תמר פוגל, ששכלה בפיגוע את חמשת בני משפחתה ובהם הוריה ואחיה, "שכל הגיגיה נתונים לעתיד העם הזה בארצו-מולדתו. גור לך בכיר בעלי-דעה מפני המיית ליבה ודבריה של נערת-התנחלות זו. חינוכה הטהור מגמד את דעתנותך".

עם זאת, הרב רוזן כותב במאמרו כי יש צורך לעתים לקבל את חלק מההנחות ולמתן במעט את התנהלות ההתיישבות. "אני מסכים כי לעתים יש צורך לקרר מעט את ליבת הכור למניעת התפרצות, ולשפוך צוננים על גובי תג מחיר, למשל", כותב הרב רוזן ומוסיף כי לדעתו "הבטיחות קודמת לכל, ולפיכך אין לפרוץ את גבולותיו ע"י הקמת ישובים חסרי-גדר".