השר שטייניץ ל'כיפה': "הכל ייבחן במבחן התוצאה"

סבלנות. זה כל מה שיו"ר הוועדה למינוי דיינים מבקש כשהוא מציג את הישגיו בעבר ומבטיח שהנוסחה שלו עובדת. הרצון שלו להביא למינוי דיינים מבלי לזעזע את הקואליציה אולי לוקח יותר זמן אבל הוא מבטיח: "זה עבד בעבר זה יעבוד גם עכשיו"

חדשות כיפה משה מאירסדורף 07/07/16 22:38 א בתמוז התשעו

השר שטייניץ ל'כיפה': "הכל ייבחן במבחן התוצאה"
Miriam Alster/FLASH90, צילום: Miriam Alster/FLASH90

"הכל ייבחן במבחן התוצאה". כך אומר השר יובל שטייניץ יו"ר הוועדה למינוי דיינים בראיון ל"כיפה". הריאיון עם השר נע בין שני צירים עיקריים: הראשון: מבחן התוצאה, השני: ההסכמה. שני קווים אלו הם מוטיב חוזר לאורך כל השיחה. מבחן התוצאה הוא ההישגים שהצליח להשיג כיו"ר הוועדה בשנה האחרונה. "השיטה הזו עבדה בעבר ותעבוד גם עכשיו" הוא אומר, כשהוא מנסה להרגיע את כל הלחוצים.

'ההסכמה' היא השיטה. השר מעיד על עצמו שכיו"ר הוועדה הוא משתדל שלא להתערב בכיפופי הידיים המפלגתיים אלא לנסות ולהישאר אובייקטיבי ולעודד עד כמה שאפשר את השיח בתוך הוועדה. הוא כמובן מכיר את החומר ואת הדיינים, וגם יש לו העדפות משלו, כמו עדיפות ליוצאי צבא, אבל מבחינתו אם צד אחד יוצא לא מרוצה הוא נכשל במשימתו. "השאיפה שלי היא לא לכפות ולא לכופף ידיים. אני מאמין שכמו שהצלחתי עד היום למנות דיינים אחרי שנים ארוכות שבהם לא מונו דיינים, לא לבתי הדין האזוריים ולא לבית הדין הגדול אני אצליח גם פה".

ברור שהעמדה שבה נמצא השר שטייניץ היא עמדה מאוד מורכבת. כאיש אמונו של ראש הממשלה התפקיד שלו הוא להוביל את הסירה הקואליציונית לחוף מבטחים מבלי שאף שותפה תיפול למים. ברקע עומד גם שעון החול שקבע בג"ץ שלאחריו בעוד כשבוע, יבוטלו המינויים הזמניים של בית הדין הגדול ורק הרכב אחד יוכל לדון בעשרות התיקים והערעורים.

כשהכלל שקבעת הוא שחייבים להגיע להסכמה אתה נותן למיעוט כוח או סוג של ווטו לתקוע את המינוי של הדיינים.

"במידה מסוימת זה תהליך שלוקח אולי יותר זמן, ויש יותר עיכובים ולחצים אבל בסופו של דבר צריך לזכור שאני הצלחתי למנות 22 דיינים בשנה האחרונה. אחרי חמש שנים שלא מונו דיינים ובתי הדין סבלו ממחסור בדיינים וזו בעיני הצלחה גדולה. אז כל מי שמעביר ביקורת, אני מציע להירגע".

עד מתי תנסה להגיע להסכמה? כבר שלושה דיונים לא התקיימו בגלל שלא הגיעו להסכמות.

"ברור שיש גבול. אני אומר בצורה החד משמעית שבדיון בשבוע הבא אני אכנס את הוועדה ואצביע בכל פורום גם אם יהיו כאלה שייעדרו וגם אם אין הסכמות".

השר שטייניץ אומר את הדברים בנחרצות רבה אך הוא עצמו מזכיר שגם אם שני הרבנים ייעדרו יש באפשרותם להביא להצבעה חוזרת. בחוק הוועדה למינוי דיינים נקבע כי: "התקבלה בוועדה החלטה בהעדר שני הרבנים הראשיים לישראל, רשאי כל אדם מהם לבקש מהשר לכנס את הועדה כדי לקיים דיון חוזר בעניין שלגביו התקבלה ההחלטה". כך שגם אם הוא אכן יממש את הבטחתו כפי שסביר להניח שיעשה, זה עדיין לא יהיה סוף פסוק.

הטענה העיקרית כלפי השר שטייניץ היא שבהחלטתו לא להעלות להצבעה את הדיינים לבית הדין האזורי לפני שהדיינים לבית הדין הגדול נבחרו הוא לא מביא לידי ביטוי את הרוב ההיסטורי והזמני שיש לגוש הציוני בוועדה. כדי למנות דיין לבית הדין האזורי נדרש רוב רגיל של חמישה אנשים, בדיוק כמספר האנשים בגוש הציוני.

לבית הדין הגדול נדרש רוב מיוחס ולכן חייבים להגיע להסכמות. למה לא להעלות את בית הדין האזורי קודם שדורש רוב רגיל ואולי זה יקודם?

"מסיבות שונות שאני לא רוצה לפרט. אתה צריך להבין, יש דברים שברגע שהם יפורסמו הם יעשו נזק ויביאו לזה שלא יגיעו להסכמות".

היו איומים מצד המפלגות שאם ימונו אנשים שהם לא מסכימים הם יעוררו משבר קואליציוני?

"לא שידוע לי. אני לא נתקל באיומים האלה".

קיבלת לאחרונה מכתב מראשי מטות בליכוד וראשי סניפים שקוראים לך לא להיכנע ללחצים ולמנות דיינים ברוח מצביעי הליכוד.

"לא קיבלתי מכתב כזה. אני לא מבין את הציונות הדתית. הדיין היחידי, עם כיפה סרוגה, ששירת בצבא, ושאין עוררין על גדולתו מונה רק לפני חודש לדיין בבית הדין הגדול. אתה יודע כמה דיינים עם כיפה סרוגה היו בבית הדין הגדול מאז קום המדינה? 0. אז במקום לשבח באים בביקורת. את זה אני לא מבין. באמת עשינו היסטוריה".

אבל זה היה בהפתעה נכון? לא ציפיתם שהרב איגרא ייבחר.

"זה בכלל לא משנה. שוב אני אומר, במבחן התוצאה הרב איגרא הוא דיין בבית הדין הגדול מה שלא קרה אף פעם. וזה נעשה בדיוק בשיטה הזו: סבלנות והגעה להסכמות. אני מאמין שבדרך הזו נמנה עוד דיינים לשביעות רצון כל הצדדים כפי שעשינו עד היום".

בסופו של יום, סביר להניח שייבחרו דיינים. אף אחד כמובן עוד לא יודע מי הם, אבל בדבר אחד אפשר להיות בטוחים: גם יהדות התורה, גם ש"ס וגם הבית היהודי ייצאו מהחדר ויבשרו לכתבים בתרועות שמחה: "ניצחנו". וכשזה יקרה, השר שטייניץ יידע שהשיג את מבוקשו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן