השר אזולאי: יוזמת ליקוט העצמות היא הצעה הזויה

שר הדתות דוחה בתוקף את יוזמת ליקוט עצמות בה תומך באופן עקרוני גם הרב שטרן וטוען כי אינו מתכוון לדון בנושא כלל. "לא היה ולא יהיה לא מיני ולא מקצתיה"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 13/03/16 17:27 ג באדר ב'

השר אזולאי: יוזמת ליקוט העצמות היא הצעה הזויה
Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

השר לשירותי דת, ח״כ דוד אזולאי, דוחה את הטענות כביכול משרדו בוחן אופציה של ליקוט עצמות בעקבות מצוקת הקבורה בישראל וטוען כי זו הצעה הזויה.

המשמעות של ההצעה שהועלתה היא שמספר שנים לאחר הקבורה יוצאו עצמות הנפטר מהקבר ויאוחסנו בארון קטן במתחם משפחתי, כדי לאפשר שימוש חוזר בחלקת הקבר. כחלק מהרעיון, שהונח על שולחנו של משרד הדתות, האזרחים יוחתמו מראש על הסכמה להזזת העצמות, בדומה להחתמה על כרטיס אדי. בטווח הארוך המטרה היא ליצור חלקות קבר משפחתיות, כאשר כלל העצמות של כל בני המשפחה יונחו בסופו של דבר באותה חלקה. המנהג יוסיף, על פי ההלכה, עוד יום אבל למשפחה, שכולל קריעה ואבלות בדומה למנהגי יום הקבורה עצמו.

היוזמה החדשה ויוצאת הדופן עלתה בשבוע שעבר במסגרת כנס מיוחד בנושא הלכות הקבורה שנערך בבית יד בן־צבי ברחביה. באירוע נכחו בין היתר רב העיר אריה שטרן, מנכ"ל משרד הדתות, נציגי חברה קדישא וראש המועצה הדתית בגוש עציון, הרב רפי אוסטרוף, שהעלה את יוזמת ליקוט העצמות.

בלשכתו של הרב שטרן, רבה של ירושלים אישרו ל'כיפה' כי הרב הביע תמיכה עקרונית במהלך, אך התנה זאת בהסכמת הקהילה של הנפטר לקבל את המנהג. הוא הוסיף כי המנהג יחול רק על קברים עתידיים ובהסכמת הנפטר ולא על קברים קיימים.

השר לשירותי דתות, דוד אזולאי, הגיב היום בצהריים לידיעה ועל אף שבבוקר בתגובה הרשמית של משרד הדתות נאמר כי הנושא נשקל עדיין הוא דחה את הדברים מכל וכל. "לא היה ולא יהיה. לא מיניה ולא מקצתיה. לאורך כל הדורות עם ישראל נלחם בחירוף נפש למען כבוד המת וכך נמשיך לפעול, בכל ארצות העולם ובפרט בארץ ישראל", אמר אזולאי.

"מדובר בהצעה הזויה שהמציעים אינם מבינים אפילו את משמעותה, ואיני מתכוון אפילו לדון בנושא", הוסיף השר והתעלם מהעובדה שרבה של ירושלים לדוגמא לא סבור שמדובר בהצעה הזויה כלל למרות שגם הוא מסכים שיש צורך בהסכמת הקהילות לקבל את המנהג.