השרים אישרו: סרבני גט לא יקבלו אוכל מהדרין

ועדת השרים לחקיקה אישרה הגבלה נוספת לסרבני גט: לא יוכלו לקבל אוכל מהדרין בכלאם, הם לא יוכלו לשבת באגף התורני ועוד

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/11/14 17:17 א בכסלו התשעה

השרים אישרו: סרבני גט לא יקבלו אוכל מהדרין
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (א') בצהריים הגבלה נוספת לסרבני גט, במסגרתה תישלל מהסרבנים המרצים מאסר אפשרות לקבל אוכל מהדרין.

מדובר בתוספת להצעת החוק אותה יזם ח״כ הרב דב ליפמן בתמיכת הרב הראשי לישראל, דוד לאו ובשיתוף פעולה עם סגן שר הדתות, הרב אלי בן דהן קובעת מגבלות ״הלכתיות״ על סרבני הגט הקשים היושבים בבתי סוהר וזאת על מנת ״לשבור את רוחם״ - ושיתנו לנשותיהם גט.

״זהו צעד חשוב בדרך הארוכה למצב של אפס עגונות בישראל. הדרך עוד ארוכה, בינתיים החוק הזה ייתן מענה לאותן עגונות שמצבן קשה ביותר, הנשואות לסרבני גט עקשנים ביותר", הסביר ליפמן. לדבריו, "איסור שהייה באגף התורני ישבור את רוחם של אותם סרבנים המתחבאים מאחורי הדת על מנת לפגוע בנשותיהם. החוק הזה הוא צעד קטן לצמצום תופעת העגונות בישראל", אמר ח"כ ליפמן.

בין המגבלות הכלולות בהצעה: אסירים שנכלאו בשל סרבנותם למתן גט לא יוכלו לשהות באגף התורני; שירות בתי הסוהר לא ייתן להם אפשרות לקיים שיחות טלפון פרט לשיחות לטוען הרבני מטעמם או לעורך דינם. את ההצעה הגיש ח"כ הרב דב ליפמן (יש עתיד), וחתמו עליה 14 חבר כנסת.

סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן, שכיהן בעבר כמנכ"ל בתי הדין אמר:" ננקוט ביד קשה כנגד סרבני הגט, אדם לא יכול להתהדר בדרישות דתיות מחמירות ומצד שני לא לשמוע לפסק של בית דין רבני המחייב אותו לתת גט לאישתו".

עוד הוסיף בן דהן: " אמשיך לעשות כל שביכולתי לסייע בפתירת מקרים של סרבנות גט ועגינות". סגן השר הודה לח"כ דב ליפמן על ההגשה של נוסח החוק.

חוק בתי דין רבניים מסמיך את בתי הדין הרבניים להוציא צווי הגבלה מסוגים שונים נגד בעלים המסרבים לקיים פסקי דין של גירושין. בין היתר, בסמכותם להורות על מאסר כפוי על סרבני הגט. צו כזה ניתן כיום רק במצבים קיצוניים, לאחר שאף דרך אחרת לשכנוע הסרבנים לא צלחה. אלא שהחוק הקיים אינו מספק מענה במקרים שבהם למרות שסרבן הגט נאסר, הוא ממשיך לעמוד בסירובו גם מתוך הכלא.

"הניסיון מלמד כי סרבני גט מוכנים לשהות במאסר זמן רב, ובכך למנוע מנשים רבות להשתחרר מעגינותן", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, "במקרים כאלה, כל הכלים המצויים כיום בחוק - צווים האוסרים על יציאה מן הארץ ועל החזקת רשיון נהיגה והטלת עיקולים - אינם אפקטיביים, כיוון שממילא סרבן הגט נמצא במאסר".

המהלכים הכלולים בהצעת החוק צפויים לפגוע בזכויותיו של האסיר, ואולם על פי לשון החוק, "מפתחות התא מונחים בידיו של כל סרבן גט, כך שבכל עת נתונה לו האפשרות להשתחרר מההגבלות האלו ולצאת לחופשי, ככל שיקיים את פסק הדין וישחרר את האישה הכלואה במצב של עגינות".