השירות הלאומי בסכנה

משרד החינוך הודיע כי יפסיק מימון לש"ל במוסדות חינוך. מנכ"ל "עמינדב": על הבנות להקים קול צעקה.

חדשות כיפה אלעד רותם 14/05/08 00:00 ט באייר התשסח

השירות הלאומי בסכנה
פרסומת האגודה לשירות לאומי, צילום: פרסומת האגודה לשירות לאומי

משרד החינוך מבטל את מערך ההתנדבות של בנות השירות הלאומי במערכת החינוך, ומשנת הלימודים הקרובה יפסיק לממן אותו, כך מפרסם עיתון "הצופה". על פי הדברים, שאושרו גם על ידי גורמים בעמותות ההתנדבות, משרד החינוך שלח הודעה, שמשמעותה היא כי למעלה מ-3,000 בנות המתוכננות לשמש במגוון רחב של תפקידים בבתי הספר היסודיים והתיכוניים, לא יוכלו לבצע את ההתנדבות כמתוכנן בשל הפסקת המימון.

על פי המפורסם ב"הצופה", ההחלטה על הפסקת המימון התקבלה בתדהמה באגודות המנהלות את מערך ההתנדבות של בנות השירות הלאומי. מנהלים באגודות אמרו כי המגמה לקצץ את הכנפיים של מערך השירות הלאומי מורגשת כבר שנים אך הפעם מדובר במכת מוות לפרויקט רחב מימדים שקיבל בעבר פרסים רבים וזוכה לשבחים מצד כל הנהנים משירותיו. כמו כן, נאמר בידיעה כי למנהלי האגודות אין ספק ששרת החינוך, יולי תמיר, היא שעומדת מאחורי ההחלטה. "אנו מאשימים את יולי תמיר באפליה מכוונת. היא מתנכלת בעקביות לשירות הלאומי" אומר אחד מהם.

כמו לבטל מחזור גיוס לצה"ל

"על פי הודעת משרד החינוך, התקציב לבנות השירות הלאומי יסתיים בסוף החודש הקרוב, וכרגע לא ידוע מה יהיה בהמשך", אומר הרב צבי במברגר, מנכ"ל "עמינדב", אגודה תורנית להתנדבות.

"הבנות של השנה כבר יצאו לדרך ולא ניתן לפגוע בהן, אבל השאלה היא לגבי הבנות שאמורות להתחיל את שנת השירות בספטמבר הקרוב, שכרגע אין אפילו שקל אחד בתקציב עבורן", אומר הרב במברגר, שמסביר כי יש צורך למצוא פיתרון לבעיה באופן מיידי "צריך להבין שמעבר לשירות עצמו, יש את כל ההיערכות האדירה כלפיו - שכירת דירות, שיפוצים, סמינריונים, פרויקטים מיוחדים, היערכות שדורשת השקעה כספית אדירה. לפי הודעת משרד החינוך, כל השקעה כזו, אם תיעשה, היא על אחריותנו התקציבית בלבד, צעד שאנחנו לא יכולים לעמוד בו מבחינת הסיכון הכלכלי. מצד שני, אם לא נתחיל להיערך עכשיו, יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לפתוח את שנת השירות כתקנה".

לדברי הרב במברגר, כרגע נעשים מאמצים קדחתניים להעביר את רוע הגזירה, "ההתמקדות המרכזית שלנו, כמובן, היא במישור הפוליטי. כשאנחנו רואים שלוקחים מפעל אדיר כמו השירות הלאומי, ולא שרק מקצצים אותו, שגם זה צעד תמוה, אלא סוגרים אותו לגמרי, זה כבר מעלה חשד להתנכלות".

מה אתה יכול לומר לבנות שבכוונתן ללכת בשנה הבאה לשירות הלאומי?

"לבנות אני יכול להגיד שאנחנו, כמו גם שאר האגודות, לא חוסכים במאמצים כדי להגיע לפיתרון כמה שיותר מהיר של הבעיה. מעבר לכך אני חושב שגם על הבנות עצמן להקים קול צעקה, ואולי ההורים של חלק מהבנות שקשורים לגורמים הפוליטיים יפעילו גם הם לחצים.

חשוב לי להבהיר שאנחנו לא רוצים להרפות את ידיהן של הבנות אלא לרתום אותן למאמץ. הבנות צריכות לדרוש מהמדינה את זכותן הלגיטימית לתרום למדינה. לא יתכן שחמישים אחוז מבוגרות כיתה י"ב לא יוכלו לשרת בשירות הלאומי, בדיוק כפי שלא יתכן שצה"ל פתאום יודיע על ביטול של מחזור גיוס בגלל בעיה תקציבית".