הרשימה השחורה של יהודה ושומרון

להצעת החוק נגד הפלית תושבים ביו"ש, תתלווה תקנה שמחייבת בעל עסק להצהיר מראש ובגלוי לאיזה מקומות הוא לא מספק שירות. יוזמת החוק ח"כ מועלם: "לא ראוי שיהיו צרכנים סוג א' וסוג ב'"

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/02/17 07:23 י בשבט התשעז

הרשימה השחורה של יהודה ושומרון
אביטל טרקיאלטאוב, צילום: אביטל טרקיאלטאוב

תקנה חדשה, האמורה להתלוות לחוק האוסר הפליית לקוחות ע"פ מקום מגוריהם, אושרה אמש ע"י שר הכלכלה. הצעת החוק עצמה תובא היום (ב') בפני ועדת הכלכלה, לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

את הצעת החוק יזמה ח"כ שולי מועלם-רפאלי מהבית היהודי, בשיתוף עם משרדי הכלכלה והמשפטים. זאת לאחר שלא מעט חברות מסרבים לתת שירות ללקוחות שגרים ביהודה ושומרון, בפריפריה ובישובים ערבים. התקנה שתתלווה לחוק ואושרה אמש, מחייבת עסקים שלא מספקים שירות באיו"ש, לידע באמצעות שילוט בקופות.

על פי התקנה גודל השלט לא יפחת מדף בגודל A4, כאשר הטקסט חייב להיות בפונט גדול ברור וקריא. בנוסף מדיניות העסק בעניין זה חייבת להיות כתובה במפורש על גבי חוזה עיסקה עם הלקוח. התקנה תחול גם בעסקאות אינטרנטיות וטלפונית, בהם יחוייב בעל העסק לעדכן את הלקוח, במידה ומקום מגוריו מונעים" ממנו לספק לו שירות.

ח"כ שולי מועלם רפאלי : " מציאות בה יש צרכנים סוג א' וסוג ב' אינה ראויה במדינה מתוקנת. לא ייתכן שתושבי יהודה ושומרון למשל, ירכשו מוצר אולם לא יקבלו עליו שירות או הובלה משום שהם גרים מעבר לקו הירוק, או ידרשו לשלם 'תעריף מיוחד'. עסקים שיבחרו להפלות צרכנים המתגוררים באיו"ש, בפריפריה ובישובים הערביים יחויבו לידע את הלקוחות מראש. אם הם חוששים שיכנסו לרשימות שחורות של צרכנים, שיתייחסו לכולם באופן שוויוני."