הרמב"ם יכול להירגע

סכסוך משפטי חריף בין שתי הוצאות לאור של "משנה תורה" לרמב"ם, הגיע השבוע לקיצו.

חדשות כיפה אדם צחי 07/10/08 00:00 ח בתשרי התשסט

הרמב"ם יכול להירגע

נעם סולברג, שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, סיים השבוע סכסוך משפטי ארוך בין שני מוציאים לאור של הספר "משנה תורה": הוצאת "כתובים אלמוג בע"מ", וישיבת "אור וישועה" של הרב זיני בחיפה.


הסיפור התחיל לפני למעלה מ-23 שנים, אז החליטו עו"ד צבי פרייזלר ושמואל וחנוך הבלין להוציא לאור מהדורה חדשנית של משנה תורה לרמב"ם. חדשנותה של המהדורה נבעה מהעובדה שאספה את כל ספרי משנה תורה לכדי ספר אחד, ללא פרשנים, וכן יצרה מפתחות מפורטים ביותר (27,000 ערכים) ל"משנה תורה", עבודה שעליה עמלו רבנים, משפטנים, חוקרים ואקדמאים במשך שנים ארוכות. המהדורה המרשימה זכתה להצלחה רבה, על אף מחיר הספר הלא נמוך - 490 שקלים.

בשנת 2005 הוציאו אנשי "מפעל משנה תורה" שנוסד על ידי יוחאי מקבילי וישיבת "אור וישועה" שליד הטכניון בחיפה, מהדורת "משנה תורה" משלהם, גם היא בכרך אחד, ללא פרשנים. ייחודה של המהדורה - בנוסח המוגה והמדויק, המבוסס על כתבי יד עתיקים. לטענת אנשי "מפעל משנה תורה", תוקנו בנוסח זה למעלה מ-10,000 שיבושים וצנזורות בהשוואה למהדורת "כתובים".


אנשי "כתובים" לא ששו על ההוצאה החדשה של משנה התורה, והגישו באמצעות עורך דינם, גלעד קורינאלדי, תביעה על סך 1,000,000 שקלים כנגד "מפעל משנה תורה". בתביעתם טענו אנשי "כתובים" כי בהוצאה החדשה הפרו הנתבעים זכויות יוצרים, וביצעו "גזל, גניבת עין, עשיית עושר ולא במשפט ולשון הרע, בהעתקה רעיונית וצורנית של ספר משנה תורה בכרך אחד; כמו גם בהעתקת מונחים וערכים מחמשת המפתחות המיוחדים והבלעדיים". אנשי "מפעל משנה תורה" טענו, מצידם, כי לא בצעו כל העתקה ממהדורת "כתובים", במהלך עבודתם המאומצת שנמשכה כעשר שנים.


לאחר דיונים משפטיים שנמשכו כשלוש שנים, החליט השופט נעם סולברג על דחיית התביעה וחייב את התובעים, אנשי "כתובים" לשלם 30,000 ₪, שכר טרחת עו"ד. בנימוקיו כתב סולברג כי קיים שוני מהותי בין שתי המהדורות ולפיכך אין חשש של הפרת זכויות יוצרים: "עיקר תשומת הלב וחלק הארי של המלאכה בהוצאת "כתובים" הושקעו במפתחות... לעומת כן, עיקר עניינה של מהדורת "אור וישועה", איננו במפתחות, אלא בנוסחהּ המדויק והמוקפד".


עוד הוסיף סולברג בנימוקיו כי "אין לך יצירה - מדעית, רוחנית או אחרת - בדורנו, שאינה מושתתת על מלאכתם של אלה שקדמונו. העדפת האינטרס הציבורי - תוצאתה הפריה; העדפת האינטרס הפרטי, תוצאתה - חדלון וקיבעון מחשבתי".