הרב שרלו על הצטרפות הרב פירון ללפיד: "הציונות הדתית אוכלת את מנהיגיה"

הרב יובל שרלו, שותפו של הרב שי פירון להקמת ישיבת פתח תקווה, שיגר מכתב תמיכה במהלך והסביר מדוע לדעתו לא בחר לרוץ במסגרת המגזרית

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 28/10/12 16:21 יב בחשון התשעג

הרב שרלו על הצטרפות הרב פירון ללפיד: "הציונות הדתית אוכלת את מנהיגיה"

עם הודעתו הרשמית של הרב שי פירון על הצטרפותו למפלגת "יש עתיד" של יאיר לפיד, משגר שותפו לישיבת ההסדר בפתח תקווה, הרב יובל שרלו, מכתב לבוגרי הישיבה בו פורש בפניהם את דעתו על המהלך.

במכתבו, כותב הרב שרלו אודות תרומתו של הרב פירון לישיבת הסדר וציין כי "די לנו להיכנס לבניין של מוסדות הישיבה, לראות את המעלית שהקמנו ביחד כדי להנגיש את הישיבה לבעלי מוגבלויות; לפגוש את למעלה ממאה הילדים של החינוך המיוחד הלומדים אצלנו". חשוב להזכיר, הרב שי פירון הוא זה שהקים את ישיבת ההסדר בפתח תקווה הפועלת בהצלחה למעלה מעשור וזימן לראשותה את הרב יובל שרלו והרב דוד סתיו, כיום יו"ר ארגון רבני צהר. עם חבירתו ללפיד התפטר הרב פירון מכל תפקידיו במוסדות ישיבת פתח תקווה. "זוהי התנהגות ראויה ומוסרית" מגיב על כך הרב שרלו.

במכתבו מתייחס הרב שרלו לעובדה כי הרב פירון בחר שלא להצטרף למפלגות המגזר ואומר כי "בשעה שפועלים מכוחה של מפלגה מגזרית קובעים מראש כי ההשפעה תהיה קטנה, בשל העובדה שאגן הניקוז של בוחרים שיצביעו עבור מפלגה מגזרית אינו גדול. מפלגה מגזרית פועלת מתוך ראיית עולם מגזרית, והיא אחד הכוחות בשטח שמושך את השמיכה לכיוון שלו. לעומת זאת, מפלגה על-מגזרית פועלת מראש בפוליטיקה מתווכת, שביסודה היא מדברת בשפת ההסכמה והפשרות, התיווך וההתחשבות".

על הרב פירון אמר הרב שרלו כי "הרב שי שייך לקבוצת אנשים מאמינה שניתן להגיע להסכמות נכונות, שוויוניות, רחבות, רצוניות - גם עם אנשי מגזר מנוגד לחלוטין למגזר הציונות הדתית, ושזו הדרך שראוי להתנהל בה. לא פוליטיקה כוחנית אלא פוליטיקה מתווכת. ימים יגידו אם צדק, אולם אני סובר, כדרכי, שחייבים לנסות גם את זה".

הרב שרלו מונה סיבות נוספות מדוע בחר הרב פירון שלא להיכנס ל"בית היהודי" אולם הסיבה האחרונה היא "שהציונות הדתית היא לעתים ארץ אוכלת יושביה ובין ה"יושבים" גם את הפוליטיקאים שלה, לא פחות מאשר את רבניה". כעדות אישית הוא כותב: "אני מכיר על בשרי היטב את שפת ההחרמות והנידויים, הפסילות והביקורות הלא-הוגנות, הויכוחים הקטנוניים והסילופים, הציטוטים ממכתבים של אלה על אלה ועוד ועוד, ואני יודע כי גם הרב שי מצולק מאוד מהם".

האם הרב שרלו שותף עם שותפו לשעבר בדרכו החדשה? "לא", הוא מספק תשובה ברורה, "אין לי את הכישורים המבורכים שיש לו, ואין לי כל יכולת לפעול בשדה הפוליטי". לדבריו, בכוונתו לפעול "במסגרת המגזר הציוני דתי, ומכוחו לצאת אל כלל הציבור. אני סובר שהציונות הדתית מציגה את הדרך העיקרית לכינונה של ברית בין תורה ועבודה, בין דמוקרטיה והלכה, בין הארץ העם והתורה, בין הפנים והחוץ וכדו'. בשל כך, אני פועל, כפי שאתם מכירים אותי שנים רבות, בשני המישורים במקביל: גם כלפי עם ישראל כולו, בעיקר בתחומים האתיים, וגם בתוך המגזר עצמו, ובפולמוסים הרוחניים והתורניים המתנהלים בתוכו".

לפניות לכתב - desk@kipa.co.il