הרב שרלו נגד הרב טאו: הינזרות מכל סוג של כסף חיצוני היא פיקציה

הרב יובל שרלו תקף ב'כיפה' את גישת הרב טאו בנושא קבלת כספים ממפלגות וגופים שונים, על רקע הפרסומים שבלם את הקמת מנהלת הזהות היהודית. "גישה מוטעית"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/04/14 09:38 ל בניסן התשעד

הרב שרלו נגד הרב טאו: הינזרות מכל סוג של כסף חיצוני היא פיקציה
כיפה, צילום: כיפה

"המסקנה כי מי שמקבל תקציב פעילות מגוף ממשלתי או מכל גוף אחר מאבד את עצמאותו, ובשל כך הכסף הוא טמא ואין לקבל אותו - היא עמדת הרב טאו בנושאים רבים ומגוונים. אני סובר שהוא טועה".

כך כתב הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אמי"ת 'אורות שאול' רעננה ב'כיפה', בהתייחסו לטענה כי הרב טאו בלם את כניסתו של ארגון 'פנים אל פנים' למכרז של מנהלת הזהות היהודית של הרב רונצקי והבית היהודי ובכך גרם לקריסתה.

לפני כחודש היה אמור מכרז להפעלת מנהלת הזהות היהודית לצאת אל הפועל כשבבית היהודי סיכמו כי ארגון 'פנים אל פנים' המקורב להר המור יעמוד למכרז וינהל את המנהלת. ברגע האחרון מסיבות אשר אינן ידועות דיין, וכפי הנראה בהוראתו של הרב צבי טאו נסוגו אנשי 'פנים אל פנים' מהמכרז ובעקבות מעשה זה המכרז כולו נפל.

כידוע הרב טאו הינו מתנגד חריף לבית היהודי ולאחרונה פורסם ב'כיפה' כי הרב טאו הורה לראש ישיבת שבי חברון הרב חננאל אתרוג לנתק את קשריו עם הבית היהודי, ולא הוא ינתק את קשריו עם שבי חברון. בעקבות איומי הרב טאו אכן ניתק הרב אתרוג את קשריו עם הבית היהודי.

"יש לי הערכה עצומה לאדם שמסרב לקבל כסף למען מטרה חיובית כאשר הוא חושב שהכסף הזה הוא כסף שיגרום לו לאבד את עצמאותו, וישעבד אותו לכסף. אם אכן זה כך יש לשאת את הרב טאו על כפיים על ההיבט הזה של הסוגיה", הבהיר הרב אך יחד עם זאת אמר כי "גוף יכול לשמור על עצמאותו ובחירתו החופשית גם כשהוא מקבל תקציבים ממקורות שונים. למעשה, אין גוף שלא מקבל כסף מגורמים שהם מחוצה לו". עוד הוסיף ותהה האם אסור לראש ישיבה לקבל תרומות מאנשים כי בכך הוא משעבד עצמו לתורם.

"עומדות בפני ראשי מוסדות שני מסלולים", אמר הרב שרלו. "האחד הוא לנסות ולהינזר מכל סוג של כסף חיצוני, אולם לדעתי מדובר בפיקציה ולא במצב אמיתי, או להתברך מתקציבים ממשלתיים ופרטיים ולשמור על עצמאותו ועל כוח בחירתו מולם. יבחר לו כל אחד את דרכו, ובלבד שלא יפסול דרך אחרת המנוגדת לדעתו".

הרב שרלו הוסיף והפנה אצבע מאשימה כלפי הבית היהודי בנושא המכרז למנהלת הזהות היהודית "אם אכן 'תפרו' הבית היהודי את המכרז לטובת 'פנים אל פנים', הטענה הקשה צריכה להיות מופנית כלפי הבית היהודי ולא כלפי הרב טאו", יצא הרב שרלו במפתיע לטובת ראש ישיבת הר המור. "אם אכן נתפר מכרז בצורה זו או אחרת - זה מעשה חמור לעצמו; אם בשל תפירת המכרז הזה מנהלת הזהות היהודית לא תתקיים בניגוד לעמדת הבית היהודי שסבור שהיא צריכה להתקיים זהו כישלון קשה בהתנהלות ובדרך בה המפלגה שרואה את עצמה כמפלגת הציונות הדתית מתנהלת, בניגוד למה שהיא התחייבה לבוחר".

הרב קרא לבית היהודי לפרסם את עמדתה ביחס לנושא על מנת שיראה הציבור וישפוט האם הלכה בדרך ראויה. "לאחר שהתפרסמו דברים רבים אחרים, לא הציבור צריך להטריח את עצמו לברר מה בדיוק קרה שם, אלא מפלגת הבית היהודי צריכה לצאת עם גרסתה שלה". לסיום אמר הרב שרלו כי "ביום כזה טוב להזכיר - כמה חשוב שילך כל אחד בדרכו וינסה כמה שפחות לפסול אחרים".