הרב שרלו: "גדלו סופרים ולא נצטרך לבנות חומות"

הרב שרלו התייחס לסוגיית פסילת הספר גדר חיה ואמר כי על אף שההתבוללות היא סוגיה מהקשות ביותר ישנה עדיפות ללחום בה לא על ידי פסילה כי אם על ידי חינוך של העצמת האור

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 31/12/15 11:09 יט בטבת התשעו

הרב שרלו: "גדלו סופרים ולא נצטרך לבנות חומות"

"העצמת קדושת הנישואין בתוך עם ישראל, ומאבק בהתבוללות היא תנועה שאיני חושב שיכולה להיות בה מחלוקת. זהו אחד האתגרים שעמדו בפני עם ישראל בעבר, והתקופה בה אנו חיים - הפוסטמודרניזם ובתוכו החלשת החשיבות של השייכות הלאומית והציבורית - היא מהקשות ביותר בתחום זה ואנו מכירים את זה היטב ב׳צהר׳". התייחס הרב יובל שרלו ל'כיפה' על סוגיית הספר 'גדר חיה' שנפסל מתכנית הלימודים בשל היותו מעודד התבוללות.

"השאלה העומדת לדיון אינה האם לפעול בדרך זו או אחרת כדי להשיג מטרה עילאית זו אלא עד כמה לעשות זאת על ידי העצמת האור, זהות יהודית, הפצת בשורת קדושת הנישואין והזכות הגדולה של שייכות לאומה זו, ועד כמה לעשות זאת על ידי חסימה ספרותית", תוהה הרב שרלו ומוסיף, "איני אוהב חסימות ספרותיות, מסיבות שונות. זו עמדתי התורנית העקרונית, והיא אינה נוגעת לספר זה או אחר (לא קראתי את הספר המדובר). אני מאמין כי על הספרות לעורר קונפליקט, לבחון גבולות, לטלטל, לחייב בחינה מחדש וכדו׳, כפי שכבר התבטאתי בעבר במאמר מקיף על הנושא (מוסף שבת, מקור ראשון 14.08.15)".

"למעלה מכך, אם מתחילים לפסול ספרים בגלל ערכים, כנראה שגם בספר הזה, וגם בספרים רבים אחרים, יש בעיות שאפשר שהן לא פחות קשות - אלימות, נוכלות, רוע צרוף, אונס וניצול, יחס משפיל לעולם הרוח ועוד ועוד, והדבר יביך מאוד את המבקשים לעשות ״סולם פסילות״, ולקבוע מה חמור ממה", מציין הרב שרלו.

לנוכח הבעייתיות של הסוגיה מציע הרב שרלו כי "מלבד במקרים בהם מדובר בדברים חריגים וחמורים מאוד - לא תהיה תפארתנו על דרך הפסילה, אלא דווקא על דרך העצמת האור, מסירות הנפש להפצת תורה, אמונה עמוקה בחוסנם של ילדים וב״ניכרים דברי אמת״. אפשר גם להוציא יקר מזולל, ולעתים דווקא מהספרים ה״גרועים״ אפשר להעצים את כוחות הטוב".

בנוסף טוען הרב שרלו כי במקביל יש לעודד כתיבת ספרות טובה, לא ״מגויסת״ ולא ״סכרינית״, אלא כזו שאכן פועלת במגרש של הספרות, אך מעוררת למקומות טובים באמת. "לא פחד יניע אותנו כי אם עוצמה גדולה ואמונה עמוקה ביכולת שלנו היונקת מאמונה עמוקה בכוחה של האמת", מסיים הרב שרלו.

כזכור, משרד החינוך הודיע אמש על פסילת הספר 'גדר חיה' של הסופרת דורית רביניאן בטענה כי הוא מעודד התבוללות. הספר מתאר קשר רומנטי בין ערבי ליהודיה בניו יורק ופסילתו עוררה סערה גדולה כשרבים מתנגדים להחלטה וטוענים כי היא מוגזמת והופכת את משרד החינוך לצנזור ומנגד רבים מברכים עליה וטוענים כי אסור שילדים בבית הספר ילמדו ספר שמעודד התבוללות בין יהודים לערבים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן