הרב שרלו בעד חוק שטרן - אבל רק אחרי הבחירות לרבנות

הרב יובל שרלו טוען כי יש מקום לשנות את החוק ואת הרכב האסיפה הבוחרת את הרבנים הראשיים, אולם את המהלך יש לדחות לאחר בחירת הרבנים הראשיים, זאת כדי שהדיון יהיה "נקי מהשאלה הפרסונלית"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 23/05/13 14:20 יד בסיון התשעג

הרב שרלו בעד חוק שטרן - אבל רק אחרי הבחירות לרבנות
כיפה, צילום: כיפה

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אמי“ת פתח תקווה, מתנגד להעברת ”חוק שטרן“ בטרם ייבחרו הרבנים הראשיים לכהונה הקרובה, זאת כדי שהדיון בעניין החוק יהיה ”נקי מהשאלה הפרסונלית“.

בתשובה הלכתית שפרסם בכיפה, טען הרב שרלו כי החוק הקיים והאסיפה הנוכחית הבוחרת את הרבנים הראשיים, איננה מאוזנת מפני שאין בה נשים, זאת על אף העובדה שהרב הראשי ”משמעותי לנשים יותר מלגברים“. לדבריו, ישנם דברים הטעונים שינוי ”ונכון לשנות מעט את הגוף הבוחר ולהביא לאיזון גדול יותר בין הצדדים השונים של האמת“.

עם זאת, הרב שרלו סבור כי ”את השינוי צריך לעשות לאחר בחירת הרב הראשי הבא, וזאת כדי שהדיון יהיה נקי מהשאלה הפרסונלית. מה שאני רואה במחלוקת היום הוא זהות גמורה בין התומכים ברב זה או באחר ובין עמדתם ביחס לגוף הבוחר. אם הם תומכים ברב סתיו הי"ו - הם בעד השינוי, ואם הם מתנגדים לו - הם נגד. עובדה זו מלמדת שהדיון אינו דיון נקי, אלא נגוע. במקום בו יש דיון נגוע - אי אפשר לקיים דיון אמיתי. הדבר נכון ביחס לכל חוק פרסונלי, ביחס לחוק לאישור מועמדות מעל גיל 70 וביחס לחוק הרב עמאר“.

לטענת הרב שרלו, ”רבנות ראשית צריכה להיבחר בתהליך המקרין יושרה מוחלטת, גם אם הוא תהליך פוליטי. זה ניתן. אין כל בעיה בכך שיש מתמודדים שונים, ושאלה תומכים ברב פלוני ואלה תומכים ברב אלמוני. כך זה היה מאז ומתמיד, וזה טבעם של בחירות אנושיות. אולם לו זכינו הדבר היה נעשה בנקיות, ולא בשני דברים חמורים שמתרחשים עתה“.

”הדבר הראשון הוא קמפיין נגיטיבי, השולל את הלגיטימיות של מועמד. הדבר השני הוא רתימת השאלה החוקית לצורך פרסונלי“, מציין הרב שרלו בתשובתו, ”שני הדברים האלה גם ממעיטים את קרנה של הרבנות. כולם צריכים לחשוב גם על היום שאחרי - מה יהיה מעמדו של רב שנבחר ב"קומבינה" ושינוי חקיקה פרסנוליים, ומה יהיה מעמדו של רב שנבחר לאחר שהכפיש או הוכפש או שתומכיו עשו כן. כבוד הרבנות צריך להיות לנגד עינינו“.