הרב שרלו: בנט מחויב לציבור, לא לרבנים

ראש ישיבת פתח תקווה קובע כי "חברי הכנסת מחויבים למלא את השליחות שהציבור הטיל עליהם". לדבריו, "מוטב שיתייעצו עם רבנים, אך הציות חייב להיות לבוחר"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 05/02/13 17:44 כה בשבט התשעג

הרב שרלו: בנט מחויב לציבור, לא לרבנים

לאחר דבריו של הרב צפניה דרורי, ראש ישיבת ההסדר בקרית שמונה, כי על נפתלי בנט יו"ר מפלגת הבית היהודי לציית לדברי הרבנים, משיב היום (ג‘) הרב יובל שרלו ראש ישיבת ההסדר פתח תקווה לשאלה שנשאל ואומר כי "חברי הכנסת הם שליחי ציבור" ועל כן עליהם למלאת התחייבותם לציבור ולא לרבנים.

"הם לא עצמאיים, ולא רשאים להחליט מה שהם רוצים, או לציית למי שהם חושבים שצריך לציית", קובע הרב שרלו ביחס לחברי הכנסת, "הם חייבים לעשות אך ורק דבר אחד - למלא את השליחות שהציבור הטיל עליהם. זה גם הבסיס המוסרי, זו ההלכה ביחסי שליח ומשלח, ואלו חייבים להיות גם כללי הדמוקרטיה. חבר כנסת שאינו עושה את מה שהוא התחייב לעשות, כמובן במגבלות הכוח, יכולת התמרון, ההסכמות והפשרות, אינו ממלא את חובתו, והוא גזלן".

עמדה דומה הציג הרב שרלו גם כלפי חברי הכנסת מכלל הסיעות: "אם חברי הכנסת של 'יהדות התורה' או 'ש''ס' לא יצייתו לגדולי התורה העומדים בראשם הם גזלנים! הם התחייבו לעשות כך בפני הבוחרים שלהם, והם חייבים לעשות זאת". לדבריו, "זה מה שאנחנו טענו כל הזמן כלפי שרון, ביחס להתנתקות; זה מה שטענו ביחס לרבין ביחס לרמת הגולן; זה מה שאנחנו עצמנו צריכים לתבוע מאתנו ומחברי הכנסת אותם שלחנו".

חברי הכנסת אינם חייבים לציית לדברי הרבנים, סובר הרב שרלו, אך האם רשאים להתעלם מהם? לא ממש, הוא אומר, "מובן מאליו שטוב מאוד שהם יתייעצו עם גדולי התורה, עם החכמים, ובכלל טוב לו לאדם לקבל החלטות מתוך דיאלוג ולא מתוך תחושה שהוא יודע הכל ומבין הכל". לדבריו, ”העולם הרוחני יכול להנחות אותם מהם הכיוונים הרוחניים הראויים - זה תפקידו, והוא חייב לעשות זאת. אולם הציות חייב להיות לבוחר. זו ההלכה".

בתשובתו לשואל הוסיף הרב שרלו ונימק את שלושת ההתחייבויות שלטענתו התחייבו עליהם חברי הכנסת של הבית היהודי. "הם התחייבו לשמור על עולם התורה; הם התחייבו לפעול להכלת חובת התרומה למדינה ולחברה על כולם; הם התחייבו להיות נציגים גם של החילוניים שבחרו בהם", סיכם.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il