הרב שמואל אליהו: לא צריך להיסחף עם המלחמה בנוצרים

הרב אליהו התייחס לטענות הרבנים האומרים כי אין להסתכל על האפיפיור ויש לקרוא לו טמא. "חבל לריב איתו. זה בזבוז אנרגיה. יש לנו סיבות טובות לכעוס אבל קשה לבנות מתוך רגשות תסכול ונקמה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 25/05/14 11:42 כה באייר התשעד

הרב שמואל אליהו: לא צריך להיסחף עם המלחמה בנוצרים
עמנואל מימון, צילום: עמנואל מימון

הרב שמואל אליהו התייחס הבוקר (א') בראיון ל'כיפה' לטענות של רבנים שונים האומרים כי אין להסתכל על האפיפיור וכי יש לקרוא לו טמא, זאת על רקע ביקורו של פרציסקוס בימים הקרובים. "אם היינו רוצים לכעוס עליו יש לנו את מלוא ההצדקה אבל חבל לכעוס. זה לא מביא כלום. היה ראוי שיבקש סליחה אבל נסתדר גם בלי", אומר הרב.

"חבל לריב איתו, זה בזבוז אנרגיה. מדובר בדת שהולכת ודועכת. 6000 כמרים באיטליה לבד זנחו את הכמורה שלהם והפכו לדתל"שים. אצלנו לא תמצא רבנים שיוצאים מהדת. הציבור שאמור להיות מוביל הדרך מבין שזה לא רלוונטי לומר שאלוקים מאס בעם ישראל ובחר בעם אחר. חבל על האנרגיה".

עוד הוסיף ואמר "אי אפשר למחוק אלפי שנות דיכוי והרג וגזלה כמו שהם עשו לנו. קשה לשכוח מה הם עשו בשואה אבל צריך לאמץ את דרכו של רבי עקיבא שהסתכל קדימה באומץ ובשמחה ולבנות. לא מתוך רגשות תסכול ונקמה. קשה לבנות מתוך תחושות כאלו".

הרב אליהו סיפר על ביקורו של האפיפיור הקודם, פאולוס השלישי, ב-1964 ועל דודו, אחיו של הרב מרדכי אליהו, אשר ליווה אותו 'כמורה דרך וכדי להשגיח עליו'. "הם עלו לפסגת הר תבור והשקיפו על כל עמק יזרעאל. האפיפיור שאל מי בנה את היישובים והשדות וכשאמרו לו שאלו יהודים הוא התרגז. הוא שלח מעליו את סגנו שאמר לו שאלו יהודים ושאל את מפקד חיל המשמר הדרוזי שהיה במקום. כשהוא אמר את אותו הדבר הוא שאל גם את דוד שלי וכשגם הוא אמר שאלו יהודים, החל הגוי, הבלעם הזה לדבר עם אלוקים ואמר 'כנראה שסלחת לעם שלך. חידשת את הברית איתם'. המזכיר שלו הרחיק מיד את הצלמים מהמקום אבל את העובדה שהדבר קרה אי אפשר היה למחוק. האדם פשוט השתנה לחלוטין".

"זה מה שיקרה גם לאפיפיור הזה", אומר הרב אליהו. "הוא יבוא לירושלים, יראה את היופי והגודל ויבין שאין טעם להילחם בעם ישראל. אני מאמין שהוא יראה שברכת השם נמצאת בכל דבר ויבין שאין טעם למלחמה".

הרב אליהו התייחס גם לשאלה ההלכתית, האם מותר להסתכל על האפיפיור. "הנוצרים טוענים שהוא כמו יש"ו ושהוא התגלמות האלוקים. זה נשמע הזוי אבל זאת הטענה שלהם ולכן הלכתית להשתחוות או לקוד לפניו זה כמו להשתחוות לעבודה זרה", אמר הרב אך הבהיר "מכיוון שזה כל כך הזוי יש לי תחושה שאף נוצרי לא מאמין לסיפור הזה למרות שהם מדקלמים את המנטרה הזו. צריך לדעת שאסור להשתחוות איתו אך לא צריך להיסחף עם זה. אין לנו עניין להתעמת איתו".