הרב רונצקי: מפלגה תורנית דתית לא תעבור את אחוז החסימה

בראיון ל'כיפה' מתייחס הרב להתנגדותו של יוני שטבון לחוק הגיוס, טוען כי כמות המועמדים לגיוס החרדים תמנע הסנקציות הפליליות ומאשים "הפוליטיקאים החרדים דמגוגים, המדינה מממנת הישיבות"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 25/03/14 13:14 כג באדר ב'

הרב אביחי רונצקי, חבר סיעת ה'בית היהודי' וראש הישיבה הגבוהה באיתמר מאשים את חלק מרבני הציונות הדתית כי הם ניזונים מידיעות מוטעות ומביעים את דעתם באופן לא נכון, זאת על רקע תמיכתם בהתנגדותו של ח"כ יוני שטבון לחוק הגיוס לפני כשבועיים.

"יש רבנים שמתבטאים בלי להבין מה הם אומרים ועל סמך ידיעות מוטעות. יש התלהמות כלפי הבית היהודי ולא ברור מה הם רוצים. הם רוצים מפלגה של שלושה מנדטים? מפלגה של הציבור הדתי תורני לא תעבור את אחוז החסימה. אי אפשר להימלט מהמחשבה שיש רבנים שרוצים פילוג".

בדבריו, בראיון ל'כיפה', אומר הרב רונצקי כי בניגוד לטענות אין פילוג בסיעה בעקבות התנגדותו של שטבון, זאת למרות שחברי כנסת נפגעו מהמהלך. "חבר קואליציה לא יכול להצביע נגד החלטת הסיעה. זו החלטה לא חברית והיו חברי כנסת שנפגעו מזה. החוק טוב וגם שטבון מסכים עם זה. הוא טוען שהצביע נגד החוק בגלל גל הצעות החוק של 'יש עתיד'. אז מה אם יש הצעות חוק? יש לנו זכות וטו ואנחנו שולטים על נושא דת ומדינה בכנסת. לא צריך לנקוט בצעד כל כך קיצוני. אני לא מצליח להבין את המהלך שעשה".

הרב רונצקי תוקף את דבריו של שטבון לפיהם הם מייצג את הציבור התורני דתי שעד עתה היה ללא ייצוג. "פתאום שטבון טוען שיש פתחון לציבור תורני שעד עכשיו סתמו לו את הפה. מוטי יוגב הוא לא תורני? אורית סטרוק לא ספונה על שולחנו של הרב ליאור?", שואל הרב ומבקש להזכיר כי שטבון היה במקום ה-11 ברשימת 'הבית היהודי' לכנסת. "עם כל הכבוד מדובר בבחור צעיר ואם ח"כים וותיקים שוללים את המהלך צריך לקחת את הדברים בפרופורציה".

לטענתו הסיעה צריכה להכניס לקראת הבחירות הבאות יותר חברי כנסת חילוניים ולהרחיב את היריעה, זאת בניגוד לטענות גורמים בחרד"ל המבקשים להשאיר את המצב כפי שהוא ואף למזער את כוחם של החילונים והדתיים הלאומיים הנחשבים כ'מרכז' במפלגה. "זה לא בשמיים להגיע לעמדת השפעה כמפלגת שלטון. צריך להרחיב, להביא עוד איילות שקד. אפשר להביא בבחירות הבאות מספר מנדטים כפול מהיום".

בשבוע שעבר טען הרב רונצקי כי ל'בית היהודי' מכנה משותף יותר גדול עם 'יש עתיד' מאשר עם החרדים. בדבריו ל'כיפה' מבהיר הרב כי אינו חוזר בו מן הדברים אך מסייג כי מדובר היה בחברי הכנסת החרדים ולא בציבור כולו. ככל שמדובר בציבור החרדי, אומר הרב רונצקי, אנחנו צריכים ללמוד מהחרדים. "הציבור החרדי לומד תורה בענק. הלוואי שהציבור שלנו היה מתייחס לתורה כמו החרדים. יש לנו הרבה מה ללמוד מהעולם החרדי".

"ברור שלא היינו יכולים לבצע את המהפכות שנעשו במשרד הדתות אם היינו בקואליציה עם החרדים", מסביר הרב את עמדתו ביחס לפוליטיקאים החרדים. "ראיית העולם שלנו ושל המפלגות החרדיות שונות בתכלית. הדבר היחיד שאכפת לחברי הכנסת החרדיים היא השררה. הם תמיד דאגו לשבת על הברז של הכסף ובלמו כל ניסיון לשינוי. בגוש קטיף הם קיבלו כספים והצביעו בעד הגירוש. הם לא רגילים לכך שהם לא נמצאים בקואליציה, רגילים שכולם התכופפו מולים ופתאום הם בחוץ בלי השפעה".

"אנחנו לא משועבדים כיום לקואליציה של דתיים ולכן המצב יותר קל", אומר הרב. "העובדה היא שאנחנו שולטים בנושא דת ומדינה בכנסת. כשיש וואקום נכנסות מפלגות אחרות, לא דתיות, שמציעות הצעות חוק. אנחנו צריכים להוביל את נושא דת ומדינה ולהפוך את היהדות ליותר אהובה. לכן כריתת ברית פוליטית טובה על מנת לקדם את המטרה - להרחיב את עולם התורה"

"יש שמרנות יתר אצל החרדים. הם חייבים להתעורר ולהסתכל מה קורה מסביב. לא יכול להיות שכל פעם שהעולם החרדי שומע את המילה 'צהר' הוא אומר רפורמים", ממשיך הרב רונצקי. "ארץ ישראל הוא לא נושא ציוני דתי והתורה היא לא רק לימוד. התורה מחייבת עשייה בתחומים נוספים. ברור שאנשים שמתאימים ללמוד תורה חייבים ללמוד יומם ולילה אבל לא כולם מתאימים לכך. הרוב, שלא לומדים כל הזמן תורה, צריכים לעסוק גם בתחומים נוספים שמחזקים את המדינה. נושאי כלכלה, התיישבות וכו'. לעסוק בכל החזיתות. יש לי קשר גם לחייל בשטח וגם לתלמיד הישיבה. אם חייל הוא לא דתי הוא מפספס את היהדות ולתלמיד ישיבה חסר משהו במובן הלאומי".

הרב רונצקי התייחס גם לנושא הסנקציות הפליליות אשר יעמדו בפני אלו שלא יתגייסו וטוען כי מדובר במהומה רבה על לא דבר. "אין בסנקציות הפליליות בעיה כי גודל המכסות נעשה כך שיכולים למלא אותו בקלות מאלו שאינם לומדים. מדובר באנשים רבים בגילאי גיוס שמסתובבים בין הפיצה לקולנוע ובמקום להסתובב יגיעו לנח"ל החרדי. הנח"ל החרדי יותר נקי מבני ברק מבחינת שומרי התורה. אמירות כמו של אייכלר שלא ניתן להם ללמוד היא דמגוגיה אחת גדולה. מי שמפרנס את הישיבות היא המדינה".