הרב רונצקי: הרבנות הצבאית היא התשובה למעורבות הרפורמית של חיל החינוך

בעקבות חשיפת כיפה מתח הרב הצבאי הראשי לשעבר ביקורת נוקבת על התנהלות חיל החינוך ומעורבותו בחינוך רפורמי לצה"ל. "זה מהלך מסוכן, בעיקר כלפי חיילים שאינם ביקורתיים"

חדשות כיפה אורי פולק 23/08/11 14:08 כג באב התשעא

הרב רונצקי: הרבנות הצבאית היא התשובה למעורבות הרפורמית של חיל החינוך
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

"חיל החינוך, בכל תחומי פעילותו בצה"ל, תופס את היהדות כפלורליסטית ומתוך כך הוא אכן מערב גורמים רפורמיים בהתנהלותו. תפקידה של הרבנות הצבאית, באמצעות תחום 'תודעה יהודית', הינו לפעול לכך שלכל הפחות תוצב בפני החיילים האלטרנטיבה הברורה ליהדות מסורתית ואורתודוקסית, עליה מתבססת רוח הלחימה של צה"ל" - כך אומר היום (ג') לכיפה הרב אביחי רונצקי, הרב הצבאי הראשי שסיים את תקופת כהונתו לפני כשנה ועומד כיום בראש הישיבה הגבוהה באיתמר, בהתייחס לחשיפת כיפה בשל מעורבותם של גורמים רפורמים בהתנהלות חיל החינוך בצה"ל.

כפי שפורסם לראשונה בכיפה, בחודשים האחרונים מקיים חיל החינוך שבתות עיוניות לצוערים במסלולי הקצונה והפיקוד הבכירים בצה"ל, שבמרכזן העיסוק בתכנים רפורמיים, המביא ליצירת פירוד בין חניכים דתיים לחילונים.

מדו"ח פנימי בצה"ל שהגיע לידי כיפה מתברר כי חיל החינוך קיים בחודשים האחרונים עשרות שבתות אירוח בישיבה החילונית "בינה", בתמיכת "קרן פוזן" המעודדת את תפיסת היהדות כתרבות ולא כדת או לאום ובהתבסס על ערכים רפורמים וקונסרבטיבים. בין היתר השתתפו בשבתות אלו צוערים מבית הספר לקצינים בצה"ל, צוערים בקורס היוקרתי לפיקוד ומטה בצה"ל ואף סגלים בכירים ביחידות מילואים.

הרב הצבאי הראשי לשעבר טוען כי הסכנה הגדולה בפעילותו של חיל החינוך, הדוגל גם בערכים רפורמיים, הוא יצירת בילבול בקרב הקצינים והחיילים. "הסכנה היא בעיקר כלפי החיילים, שאינם מגיעים בהכרח עם חוש ביקורתי ויכולים להתמודד עם הטענות המוצגות בשבתות מסוג זה. מבחינתם, אם מדובר בדברים שמוסר חיל החינוך - כנראה שיש בהם סוג של אמת. זה מסוכן", מספר הרב רונצקי.

"רק בשבת האחרונה שוחחתי עם מג"ד ומח"ט של אוגדת מילואים, שהקצינים והחיילים שלהם השתתפו בשבת דומה. שני המפקדים, כמו גם רבים וטובים בשרשרת הפיקוד שלהם, הם אנשים דתיים ומאמינים. הם היו מופתעים וזועמים על המסרים שהוצגו בשבתות הללו", אומר הרב רונצקי.

הרבצ"ר לשעבר טוען כי היות ומדובר בעמדה עקרונית של חיל החינוך, ולא באירוע חד פעמי, הפתרון למעורבותם של זרמים שאינם אורתודוקסיים בצה"ל הוא חיזוק תחום ה"תודעה היהודית" ברבנות הצבאית. הרב רונצקי מציין כי "ברוך השם, הרבנות הצבאית פועלת בהיקפים נרחבים הרבה יותר מחיל החינוך, בסיורים, הרצאות ושבתות - בכל רחבי הארץ וכמעט בכל בסיסי צה"ל. זה מענה ראוי, שלכל הפחות מציג בפני החיילים, בעיקר לאו שאינם שומרי תורה ומצוות, את האלטרנטיבה ליהדות אורתודוקסית ושורשית".

הרבצ"ר לשעבר התייחס בדבריו גם למעורבותו של מבקר המדינה בחודשים האחרונים, בשאלת מיקומו של תחום ה'תודעה היהודית' בצה"ל. כפי שדיווחנו מוקדם יותר החודש, קצינים בכירים במטכ"ל הביעו חשש מפני ההמלצה אפשרית להעברת פעילות התחום אל ידיו של חיל החינוך. "זה ממש 'לתת לחתול לשמור על השמנת'", טוען הרב רונצקי ביחס לאפשרות הזו. "לצערנו, המבקר נשען בכך על המלצה שהעביר ראש אגף כוח האדם בצה"ל היוצא, האלוף אבי זמיר, שאכן המליץ לשקול העברת תחום 'תודעה יהודית' אל חיל החינוך'", ציין הרב רונצקי, שעל רקע חשיפת כיפה הביע חשש אמיתי מפני פגיעה אנושה בקיומו של החינוך הדתי-אורתודוקסי בצה"ל, במידה ואכן יתממש המהלך להעברת התחום.