חשיפה: כך מחנך חיל החינוך ליהדות רפורמית בצה"ל

מדו"ח פנימי בצה"ל שהגיע לידי כיפה עולה כי חיל החינוך קיים בחודשים האחרונים שבתות וסדנאות לקציני צה"ל, בהדרכה ובמימון של התנועה הרפורמית בישראל

חדשות כיפה אורי פולק 23/08/11 12:30 כג באב התשעא

חשיפה: כך מחנך חיל החינוך ליהדות רפורמית בצה"ל
אילוסטרציה - דובר צהל, צילום: אילוסטרציה - דובר צהל

האם התנועה הרפורמית בדרך למרכז הקונצנזוס של החברה הישראלית? בחודשים האחרונים מקיים חיל החינוך שבתות עיוניות לצוערים במסלולי הקצונה והפיקוד הבכירים בצה"ל, שבמרכזן העיסוק בתכנים רפורמיים, המביא ליצירת פירוד בין חניכים דתיים לחילונים.

מדו"ח פנימי בצה"ל שהגיע לידי כיפה מתברר כי חיל החינוך קיים בחודשים האחרונים עשרות שבתות אירוח בישיבה החילונית "בינה", בתמיכת "קרן פוזן" המעודדת את תפיסת היהדות כתרבות ולא כדת או לאום ובהתבסס על ערכים רפורמים וקונסרבטיבים. השבתות התקיימו ברובן המוחלט במלון "רות דניאל", המשמש כמרכז לתרבות וחינוך של התנועה הרפורמית בישראל. בין היתר השתתפו בשבתות אלו צוערים מבית הספר לקצינים בצה"ל, צוערים בקורס היוקרתי לפיקוד ומטה בצה"ל ואף סגלים בכירים ביחידות מילואים.

מבדיקת כיפה עולה כי במרכזן של השבתות העיוניות עמד המסר המתייחס ליהדות כ"תרבות" וממילא בתפיסה הגורסת כי יש להכניס בה שינויים עקרוניים ומעשיים. התכנים החינוכיים שנמסרו בשבתות התייחסו בין היתר לכך ש"המסורת אינה מחייבת ומהווה מקור השראה". חלק מהמרצים שהוזמנו לאותן שבתות הפגינו זלזול גלוי בגישה האורתודוקסית ביהדות ואף בדברי חז"ל. מרביתם המוחלט נמנו על הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים בישראל - ורק בשבתות בודדות, בשל לחץ שהפעילו מפקדי יחידות שדרשו את השתתפותם של רבנים צבאיים, ניאותו מארגני השבתות לאפשר את הצגת העמדה האורתודוקסית במהלך השבת.

זאת ועוד, לכיפה נודע כי עשרות רבות של משובי סיכום הגיעו במהלך החודשים האחרונים לחיל החינוך, רובם נכתבו על ידי חיילים דתיים, שטענו כי השבתות הובילו לפירוד בינם לבין חבריהם החילוניים לקורסים. החיילים קבלו על הגישה החד משמעית והעוינת שהוצגה נגד היהדות האורתודוקסית, שנמסרה על ידי המרצים ללא שום איזון מצד גורמים דתיים אחרים - ובעיקר מפני שחלק מהפעילויות נעשו תוך חילול שבת בוטה מצד מארגני הסדנאות. בחיל החינוך התעלמו ממרבית הפניות וטרחו "להשתיק את הסיפור", מחשש לביקורת ציבורית אשר תציג את פעילות החיל ככזו המנוגדת למסורת ישראל.

(צילום אילוסטרציה: דובר צהל )


"הרגשתי שמזלזלים בי ובכל מה שחשוב לי", אומר לכיפה רועי (השם המלא שמור במערכת) קצין באגף התקשוב אשר השתתף בשבת אירוח מסוג זה, לפני כחודשיים. "חלק מההרצאות התקיימו עם מיקרופונים ורמקולים בעיצומה של השבת. כל אווירת השבת, החל המתפילות ועד הארוחות החגיגיות, הרגישה לי כמו יום חול - לא כמו מסגרת צבאית שמכבדת את שומרי המסורת, או לכל הפחות את החוק היבש הקובע כי יש לשמור את השבת", מספר רועי.

"זה לא שאנחנו יוצאים לשבתות אירוח אחת לחודש. ממש לא. שבתות מסוג זה מתקיימות אחת לשנה, במקרה הטוב. אני פשוט לא מבין כיצד קורה שאת השבת היחידה שחוויתי יחד עם יתר הקצינים ביחידה שלי, העברתי סביב נושאים רפורמיים ותוך כדי חילול שבת. זה לא יאה מכל היבט חברתי שהוא, ובטח שלא לצה"ל", מסכם רועי.

ממצאים אלו מעלים תהיות באשר לטענותיו של חיל החינוך בשנים האחרונות, עם הקמת ענף "תודעה יהודית" ברבנות הצבאית, אשר קבל על כך שהרבנות הצבאית עוסקת ב"שטיפת מוח" ובשכנוע חיילים ולוחמים בצה"ל לערכים יהודיים. כעת מתברר כי חיל החינוך בעצמו מממן ומנחה שבתות אירוח ופעילויות חינוכיות העוסקות בזהותם הדתית והאמונית של חיילי צה"ל.

בדובר צה"ל לא הכחישו את הנתונים אך לטענתם הדבר נועדבכדי לחשוף את החיילים למגוון דעות ביהדות. "פעילויות החינוך שמופעלות ע"י חיל החינוך והנוער בשבתות מורכבות ממגוון רחב של הרצאות, סדנאות וסיורים מקשת רחבה של נושאים ודעות. הפעילויות השונות נתונות לבקרה מחמירה ואלו לא כוללות תכנים שעלולים לפגוע ברגשות החיילים. לא נותר אלא להצטער שגורמים שונים מעוותים את פני המציאות" אמרו בצה"ל.