הרב רבינוביץ לכיפה: מותר לנשים לפסוק הלכה

הרב נחום רבינוביץ קובע כי ראוי להסמיך יועצות הלכה שיפסקו בנושאים בהן הן מבינות. לדבריו, "ברור שיש נשים שמפחדות או מתביישות לשאול את הרב שאלות בנושאים כאלו"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 14/04/15 12:31 כה בניסן התשעה

הרב רבינוביץ לכיפה: מותר לנשים לפסוק הלכה
Nati Shohat, פלאש 90, צילום: Nati Shohat, פלאש 90

בכל כמה חודשים עולה השאלה בחוגים פמיניסטיים בציונות הדתית מדוע אין פוסקות הלכה אורתודוקסיות. במקביל, מתעוררות סערות כשישנו שינוי כלשהו בסטטוס קוו המוכר בציונות הדתית, בין היתר בעת מינוי היועצת ההלכתית ביישוב אפרת, בעת פרסום ספר של הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, ובאירועים נוספים.

כזכור, לפני מספר חודשים עורר הרב שלמה ריסקין סערה כשמינה יועצת הלכתית ליישוב אפרת, זאת ללא התייעצות עם התושבים או ראשי היישוב. בציונות הדתית התפתח דיון בעקבות הנושא בשאלה האם אכן יש מקום ליועצת הלכתית, מעין מקבילה נשית לרב, בתוך החברה הדתית והאם יש במינוי פריצת גדר בכל הקשור ליחס של נשים המורות הלכה.

בראיון קצר ל'כיפה' מתייחס הרב נחום אליעזר רבינוביץ, ראש ישיבת ברכת משה במעלה אדומים, ואחד הפוסקים המשמעותיים ביותר של הציונות הדתית, לשאלה האם ראוי לקדם את תופעת הנשים המורות הלכה, ומבהיר באופן חד משמעי כי לפחות בכל הקשור לייעוץ לנשים הדבר לגיטימי ואף מבורך.

"בגמרא מפורש שבשכונתו של רבנו הקדוש הייתה אישה שהייתה פוסקת בהלכות נידה", אומר הרב רבינוביץ. “בהלכות שהן יודעות מותר להן לפסוק הלכה".

"גם היום יש נשים שבקיאות בהלכות נידה. הן נקראות יועצות הלכה. זו לא סמיכה, אלא סמיכה במקצוע מסוים. יש גם במכון פועה נשים שפוסקות לנשים. הן מורות. זה דבר טוב כי ברור שיש נשים שמפחדות או מתביישות לשאול את הרב שאלות בנושאים כאלו. אם יש יועצת הלכה קל לנשים יותר לשאול.

הרב רבינוביץ מבהיר כי הוא אינו מייעץ לרבנות הראשית האם להסמיך נשים, וכי אינו קובע בשאלה כזו. “יש דרכים להעריך מי ראוי להיות יועצת שכזו".