הרב פירון על בנט: אי אפשר להצליח כשלא אומרים את כל האמת

חבר הכנסת לשעבר הרב שי פירון התראיין בערוץ 2 על הסיבות לפרישתו, על פעולותיו של נפתלי בנט במשרד החינוך "אין לי שום תלונה נגדו הוא עושה עבודה מצוינת"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/09/15 09:54 כב באלול התשעה

הרב פירון על בנט: אי אפשר להצליח כשלא אומרים את כל האמת
פלאש 90, צילום: פלאש 90

אחרי הפרישה המהירה מהכנסת, חבר הכנסת לשעבר הרב שי פירון התראיין בערוץ 2 על הסיבות לפרישתו על הביקורת הציבורית, על החיים החדשים הצפויים, וגם על מהלכיו האחרונים של ממשיכו, שר החינוך נפתלי בנט.

השינוי הפתאומי, הוא מסביר, לא נובע מהביקורת הציבורית וגם לא מהמסע בהודו כפי שניסו לצייר את זה בתקשורת, זה לא קשור לויפאסנה הייתי אכן בהודו, אך מי שמכיר אותי יודע שאני לא יכול לשתוק שבוע", אמר בחיוך.

"אדם הולך לתפקיד והוא לא מאושר. אז הוא נשאר? אושר הוא לא פריבילגיה", אומר הרב פירון נחרצות. "מעולם לא חשבתי להיות פוליטיקאי, וגם היום אני לא חושב, כי אני לא מחוקק דגול ולא יודע לשחק את המשחק אני לא יכול למקסם את כישוריי בכנסת. מה שחשבתי היה להנהיג ולהוביל את מערכת החינוך הישראלית ולעשות משהו לשינוי התרבות בחברה, זה מדהים להיות חבר כנסת אבל שליחותי להיות איש חינוך".

הרב פירון חשף חלק מהסיבות לפרישתו ואמר כי ילדיו רצו שיעזוב את תפקידו, "אי אפשר לחיות כל הזמן בזירת אגרוף, היה קשה לי בעיקר בגלל הילדים שלי שרצו שאעזוב ולא אהבו את התחושה הזו של הביקורת כל הזמן". הוא הודה כי ירוויח יותר כסף מחוץ לכנסת אך טען כי זו לא הייתה הסיבה לפרישתו.

הוא התייחס גם לפרשת התמונה המפורסמת ב'מקור ראשון' והביקורת הציבורית שספג בגין המראה והלבוש, "לא הייתי מצטלם ככה היום בעיקר בגלל הציבור וההבנה שכנראה אני מקדים את זמני. כאילו לכל האנשים אין ליקר שוקולד בבית והם לא שותים כוסית בשבת בבוקר. למדתי הרבה תורה בחיים ואין מצווה "והיית מוזנח", אסתטיקה זו לא מילה גסה".

פירון לא הכחיש כשנשאל האם קיבל הצעה מראש הממשלה נתניהו להתפצל ממפלגתו ולהיות שר החינוך, ובמקום זאת ענה: "אני מעולם לא העליתי על דעתי לעשות מעשים בלתי מוסריים, או מעשים שיפגעו בחברות העמוקה ביני לבין יאיר לפיד".

על הצעדים הראשונים של שר החינוך הנוכחי נפתלי בנט אומר פירון: "בנט מקיים את האג'נדה שהשארתי לו והוא עושה עבודה נהדרת". לטענתו של פירון, "הרעיון של שני מורים בכיתה הוא רעיון אישי שלי, תכנית ללימודי עברית אצל המגזר הערבי היא תכנית שלי, התכנית שנוגעת ללימודי מתמטיקה היא תכנית שלי. בא נפתלי בנט, ואני גאה בכך שהוא קיבל תכניות נהדרות מוכנות, ואני שמח בשבילו ומפרגן לו כחניך שלי בתנועת הנוער שהוא היה מספיק בעל ענווה כדי לקחת את התכניות המוכנות וליישם אותן, בנט מקיים את כל האג'נדה שהשארתי לו אין לי שום תלונה נגדו והוא עושה עבודה נהדרת".

אך לצד זאת, הוא לא חוסך בביקורת על אמירותיו של בנט בעניין לימודי המתמטיקה. "חברה לא יכולה לומר שמצוינות זה מתמטיקה", הוא מסביר. "זה לוקח אותנו למקום שבו אנחנו טוענים שמי שטוב במתמטיקה הוא יותר טוב מאחרים וזה כשל חברתי מוסרי עמוק מאין כמוהו".

פירון התייחס גם לקמפיין המתמטיקה שרץ בימים אלו וטען כי הנתונים אותם מציג בנט אינם מדויקים ומציגים תמונה שונה מהמציאות, "נפתלי מציין מספרים לא נכונים בנוגע למספר הנבחנים על חמש יחידות במתמטיקה. אני לא מאמין שאפשר להגיע להישגים כשלא אומרים את כל האמת" אמר והוסיף כי בשורה האחרונה מדובר בצורה בה בנט מציג את הדברים שמראה תמונה שונה מהמציאות. "הוא פוליטיקאי הרבה יותר טוב ממני, הוא קמפיינר הרבה יותר טוב ממני ויועצי התקשורת שלו טובים ממני, אני מסיר את הכובע", אומר הרב פירון.

פירון התייחס גם לביקורת הציבורית שספג במהלך כהונתו. "זה לא היה שיקול בהחלטה שלי אבל אני רוצה לומר לחברה הישראלית: אם אתם רוצים שאנשים טובים יבואו לפוליטיקה אתם חייבים לחשוב על איך אתם מדברים", הוא אומר. "היד הקטנה על המקלדת בפייסבוק - אתה צריך לקחת בחשבון שכשתגזים איתה, תקבל בסוף פוליטיקאי שזה לא מפריע לו, ואני לא מציע לך לקבל אחד כזה, כי אם זה לא מפריע לו, לא כדאי שהוא ייצג אותך. החיים הציבוריים בישראל הם דבר בלתי נסבל".

במבט לאחור המסכם את הקריירה הפוליטית הקצרה יחסית שלו אומר פירון, "לא הצלחתי לפתח את השריר הזה של הרוע והציניות. חשבתי שיש מספיק זמן ולא צריך לחוקק מייד וכשלתי בזה. לא הערכתי שהממשלה תהיה קצרה כל כך".

מלשכת השר בנט נמסר בתגובה: "שי פירון הוא איש חינוך בכל רמ"ח איבריו וימשיך לתרום לחינוך בכל מקום שיהיה. השר בנט ימשיך בדברים הטובים שהביא פירון למערכת החינוך ומאחל לו הצלחה רבה".