הרב פירון: לא יתכן שגננת נותנת לילדים לצפות ברשימת שינדלר

שנה לאחר שגרם לסערה כשהודיע שיכניס תכנית לימוד מסודרת בנושא השואה לגני ילדים, מתייחס הרב פירון לנושא ואומר: "הייתה גננת שנתנה לילדים לצפות ברשימת שינדלר. חייבים לתקן את המחדל החינוכי"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 14/04/15 18:49 כה בניסן התשעה

הרב פירון: לא יתכן שגננת נותנת לילדים לצפות ברשימת שינדלר
Tomer Neuberg, פלאש 90, צילום: Tomer Neuberg, פלאש 90

שנה לאחר ששר החינוך לשעבר הרב שי פירון עורר סערה כשהודיע כי יכניס לימודי שואה לגני הילדים, תוקף הרב פירון בראיון ל'כיפה' את מערכת החינוך וטוען כי מדינת ישראל היא המדינה היחידה שאין לה תכנית מסודרת ללימודי שואה והדבר לא יעלה על הדעת. "לא יכול להיות שגננת נותנת לילדים לצפות בסרט רשימת שינדלר ואף אחד לא פוצה פה ומצפצף", הוא תוקף.

"מדינת ישראל היא המדינה היחידה מבין המדינות שחוו את מלחמת העולם השנייה שאין לה תכנית לימודים מסודרת בנושא שואה למעט יחידת הלימוד לבגרות" אומר הרב פירון. הוא מספר כי מ'יד ושם' פנו אליו והסבו את תשומת ליבו למחדל החינוכי. "הילדים פוגשים לאורך הדרך את נושא השואה החל ביום השואה ועשרה בטבת יום הקדיש הכללי. עובדתית גם ילדים נוסעים לפולין ויש צורך ברור לעשות סדר בדברים ולהעביר את הנושא בצורה מסודרת במוסדות החינוך", אומר הרב פירון.

לפני כשנה ספג פירון חיצי ביקורת בשל התכנית "בשבילי זיכרון" של משרד החינוך בנושא השואה אותה הוביל. התכנית הוצגה כביכול היא מכילה תכנית לימודים על השואה לגילאי הגן, "זוהי הצגה לא נכונה של הדברים", אומר הרב פירון, "התכנית אינה מכילה סל תכנים שיש ללמד את ילדי הגן אלא רק עוסקת בגבולות של מה מותר להגיד לילדים ומה אסור". הוא מסביר כי יש צורך לעסוק בנושא זה כיוון שהילדים מגיעים לגן ויש צפירה ובמקרים רבים ילדים נבהלו ונכנסו תחת סינרה של הגננת, יש נר זיכרון בערוץ הילדים ויש צורך לייצר הנחיה על שהילדים יוכלו לעבור את זה בצורה מסודרת.

בהודעת המשרד שהופצה בזמנו נאמר כי "התוכנית גובשה על ידי ועדה המשותפת למשרד החינוך ולבית הספר הבינלאומי להוראת השואה של יד ושם, שבה ישבו מומחים מתחום הוראת השואה, צוותים חינוכיים, פסיכולוגיים ויועצים חינוכיים. המתווה מתייחס לכל שכבות הגיל, ובהתאמה ליכולתם הרגשית והקוגניטיבית של הילדים להתמודד עם הנושא ומשמעותו. העיסוק בנושא יתבצע לאורך השנים, כך שנדבכי הידע ייבנו באופן מוסדר, נגיש, מובנה והדרגתי".

"במהלך הכנת התכנית פגשנו מקרים שחידדו את הצורך בתכנית" אומר הרב פירון ומספר כי בגן אחד הראו לילדים את 'רשימת שינדלר', סרט שואה כבד ורחוק מלהיות מתאים לילדים. "חוסר ההבנה והידע שפגשנו בו בקרב אנשי חינוך רבים הביא להחלטה ליצור את התכנית שכאמור נועדה ליצור גבולות ומסגרת של מה שמתאים לתלמידים על פי גילם והבנתם", מסביר הרב פירון.

לדבריו, המטרה היא לייצר מצב שהמסרים יהיו ברורים ומלבד זאת להבטיח את זיכרון השואה. "אנו צריכים להתכונן במהירות למצב שבו הניצולים ילכו לעולמם כולם. מה יבטיח שנזכור את זכרונם?" תמה הרב פירון ומביע את חששו שנושא השואה יהפוך להיות כמו יחידה בבגרות על חורבן בית שני שאינה באמת משנה את תחושתם של התלמידים או יחידה על האצ"ל "זה יהיה כמו פרק בהיסטוריה אם לא נשנה את המצב" אומר הרב פירון.

לקראת יום השואה שיחול ביום חמישי, התפרסמו גם הנתונים. בישראל חיים כיום כ-180 אלף ניצולי שואה שגילם הממוצע הוא כ-85. יותר מאלף מהם נפטרים כל חודש ועימם נעלם גם סיפורם המחריד של ימי המלחמה מה שמצריך חשיבה ועשייה באופן רציני כדי להביא למצב בו זיכרון השואה בקרב הדור הצעיר לא יעלם.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן