הרב עמיחי גורדין עונה: למה התראיינתי לתחקיר הישיבות

מרואיין תחקיר הישיבות עונה לביקורת על השתתפותם של בני הציונות הדתית בתכנית. למה התראיין, האם יש מקום לחשבון נפש, ולמה הוא חושב שאלעזר שטרן דווקא בעד ישיבות ההסדר

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/02/14 08:59 כג באדר א'

הרב עמיחי גורדין עונה: למה התראיינתי לתחקיר הישיבות
פרטי, צילום: פרטי

למה התראיינת לתחקיר?

"חשבתי שאם אתה מגיע בצורה כנה ואמיתית שמספיק בטוחה בצדקת הדרך כדי לא לפחד להודות בטעויות, אתה בסוף מנצח. במקרה הזה כנראה שצדקתי, לשמחתי אנשי התוכנית העבירו את דבריי בצורה הגונה מבלי להוציאם מהקשרם.

"יכולתי גם לטעות. יכולתי גם לצאת רע. ברוך ה' שהצילני מליפול לפחים ובורות. זה יכול היה להיגמר גם אחרת. האם המסקנה היא שהגישה הנאיבית שלי נכונה? מי יודע".

אתה מרוצה מהתוצאות של וועדת שקד?

"מאוד. אנשים לא שמו לב אבל היה שינוי דרמטי בתפישה הציבורית ביחס למסלול ההסדר בין וועדת פרי לוועדת שקד. בוועדת פרי הדיון היה על עצם הלגיטימציה של מסלול ההסדר. עמיר פרץ נכנס בלי מעצורים במסלול והסביר שכל הרעיון שאנחנו מתגייסים לפחות זמן הוא מושחת ומנוול.

"מהבחינה הזאת בוועדת שקד הייתה ממש מהפכה. הדברים מופיעים שחור על גבי לבן בפרוטוקול הדיון. איילת שקד סיכמה את הדיון המרכזי בנוגע למסלול 'הסדר' בקביעה שכל חברי הוועדה מסכימים על חשיבות המסלול והמחלוקת היא רק על כמות הזמן (16 או 24) והיקף האנשים (מכסה או לא מכסה). כולם קיבלו את דבריה של איילת ללא הסתייגות. הדיון היה על איכות המסלול ויישומו ולא על עצם הלגיטימיות שלו. זהו הישג משמעותי ביותר שאין לי מושג למה הוא לא הגיע לידיעת הציבור.

"הרושם שאני קיבלתי מחברי הוועדה, גם מעופר שלח שנכנס בי אישית, היה שהם מקבלים את המסלול ודנים ביישום שלו. מבחינה זאת ההבדל בין אלעזר שטרן לעמיר פרץ הוא עצום. עמיר פרץ תקף את עצם המסלול. שטרן תמך במסלול אבל התנגד ליישום שלו".

אלעזר שטרן תמך במסלול ההסדר?

"שמעתי את ח"כ שטרן כשהופעתי בפני וועדת שקד. הוא דיבר עשר דקות. בחמש הדקות בראשונות הייתי בהלם מוחלט. שטרן לקח את המיקרופון והסביר בפרוטרוט למה מסלול ההסדר חשוב ומשמעותי. זה היה אחד הנאומים המשכנעים ביותר ששמעתי בעד ההסדר. הרגשתי מיותר. אם הייתי שם את המילים הללו בפיו של הרב מלמד זה היה נשמע אותנטי לחלוטין (מקווה מאוד ששניהם לא יכעסו עלי על ההשוואה...)

"אחר כך הוא דיבר חמש דקות נוספות על הטענות שלו כלפי ההסדר. הוא אמר שהמסלול אמנם חשוב אבל היישום שלו בעייתי מאוד לטעמו. אני חושב שהוא מאוד הגזים בקביעות שלו. הבעיות שהוא העלה נכונות ברובן אבל בכל הקשור למינון הוא טועה לטעמי בגדול (בדומה לתחקיר של ערוץ 10). הוא חושב שהבעיה היא במיינסטרים בעוד שלהבנתי הבעיות שהוא הצביע עליהן נמצאות בשוליים. זה לא אומר שלא צריך לטפל בהן אבל הן בשוליים".

אז צריך להקשיב לטענות של שטרן?

"צריך להקשיב לכל טענה שהיא, גם אם היא מרגיזה אותנו. בעצם, במיוחד אם היא מרגיזה אותנו. אם אנחנו רוצים להשתפר אנחנו חייבים משוב תמידי על נקודות התורפה שלנו. אחת הסיבות שפרופסור אוריאל רייכמן מצעיד את המרכז הבין תחומי בהרצליה להישגים כל כך מרשימים קשורה לזה שהוא מאוד קשוב לטענות. מספרים שהוא נכנס לכל קבוצת סטודנטים פעם בשנה ומבקש מהם להגיד לו רק את מה שמפריע להם במכללה. הוא לא מוכן לשמוע מה טוב. הוא שומע רק את הבעיות. כך הוא יודע להיות יותר טוב. אם נשמע רק שבחים איך נתקדם?".

יש מה לשנות בישיבות ההסדר? לחשבון נפש?

"יש המון מה לשפר בהתנהגות האנושית שלי, אני משתדל לעבוד על זה הרבה. יש המון מה לתקן בישיבה האהובה שלי, ישיבת הר-עציון, גם על זה אני עובד. יש גם מה לשנות בישיבות ההסדר וגם על זה צריך לעבוד והרבה. אנחנו צריכים להירתם ולתקן כל מה שאפשר.

"כל גוף שרוצה להתקדם חייב לעשות חשבון נפש. מי שלא מתקדם נשאר במקום ונרקב. לישיבות ההסדר יש תפקיד חשוב מאוד בבניית החברה שלנו. אוי ואבוי אם נעז לנוח על זרי הדפנה. אנחנו חייבים לשפר ולתקן כל הזמן. לא בגלל שהמפעל בבעיה אלא דווקא בגלל שהוא מוצלח וחשוב".

למה אתה חושב שישיבות ההסדר נמצאות כרגע על הכוונת?

"בשנות החמישים הוקם המסלול של ההסדר. בשנות השישים הוקם על בסיס הרעיון הזה המסלול של 'הסדר מרכז', במסגרתו משרתים חיילים שירות קצר משירות ההסדר הרגיל. את מסלול ההסדר הרגיל צלבו ותלו ברחוב, במסלול של הסדר מרכז אף אחד לא נגע. לדעתי 99% מהאוכלוסייה לא יודעת אפילו מה זה 'הסדר מרכז'.

"הסיבה לכך פשוטה. הסדר מרכז נשאר מצומצם ולכן אינו מטריד אף אחד. מסלול ההסדר לעומת זאת גדל, הצליח והתרחב והפך להיות פקטור מרכזי. כשאתה גדול ומשמעותי אתה נתון לביקורת. עניינית ולא עניינית. לגבי החלק הלא ענייני אני ממליץ לעיין בדבריו של קלמן ליבסקינד בסוף השבוע במעריב".

בתוכנית נטען שישיבות רבות מתנגדות ליוזמה החדשה שלכם. למה?

"יש לנו כמה רעיונות ראשוניים שאנו מנסים לקדם מול מערכת הביטחון. אנו מעוניינים לקדם אותם בתור פיילוט במסגרת איגוד ישיבות ההסדר. כשהתוכניות יבשילו נגיע איתם לאיגוד בתקווה שיאפשרו לנו לנסות את הרעיונות שלנו.

"לכל שינוי יש חסרונות וסכנות. יש מבין חברנו החוששים בצדק מהסכנות שבחידושים הללו. לגיטימי שיהיו חילוקי דעות בתוך ארגון וזה בסדר גמור שאנחנו חושבים כך ורבנים אחרים חושבים אחרת. אנו עושים הכל כדי להמשיך לצעוד יחד למרות חילוקי הדעות. בינתיים זה עובד".