הרב נחום רבינוביץ': אין שום בעיה לקבל כסף מהקרן לידידות

פרסום ראשון: הרב רבינוביץ והרב סתיו הוציאו מכתב בו התירו קבלת כסף מהקרן לידידות. הרב רבינוביץ לכיפה: "התורמים לא מתערבים בהוצאת הכסף. איך הם יתערבו בתכנים?"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 11/06/14 19:00 יג בסיון התשעד

הרב נחום רבינוביץ': אין שום בעיה לקבל כסף מהקרן לידידות
ארץ חמדה, צילום: ארץ חמדה

"ההוראה של הרבנים המתנגדים לקבלת כספים מהקרן לידידות אינה מובנת כלל וכלל. מפורש בגדולי הפוסקים שאנו חייבים לכבד את הגויים וכבר בעל התוספות כתב שבימיהם לא נוהגים בחומרה בקבלת כספים מהגויים מכיוון שאינם עובדי עבודה זרה", כך קובע הרב נחום רבינוביץ', ראש ישיבת ההסדר במעלה אדומים, בשיחה עם 'כיפה', ומתיר קבלת כספים מהקרן לידידות.

הרב רבינוביץ הוסיף בהתייחסו לקרן לידידות כי "התורמים מביאים את הכסף דרך קרן היסוד. הם לא נמצאים בארץ ולא מתערבים בהוצאת הכסף. לכן, איך הם יתערבו בתכנים".

השיחה עם הרב רבינוביץ' נעשית על רקע מכתב אותו כתבו הרב רבינוביץ' והרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר והרב העיר שוהם, אשר מפורסם ב'כיפה' לראשונה. המכתב נכתב בתגובה לפסיקת רבנים שונים, בהם הרב דב ליאור, הרב צפניה דרורי והרב שלמה אבינר, לפיו אין לקחת כסף ואין להשתתף כיוצא מכך בקייטנת משרד החינוך 'קיץ של ידידות' אשר לכאורה ממומנת על ידי נוצרים.

הרבנים מציינים את דעת בעל התוספות אשר קבע כי הנוצרים אינם עובדי עבודה זרה ומבהירים כי אין לחשוש להשפעה של התורמים כפי שנטען בחודשים האחרונים. "הואיל ולפי דעת התוספות אין לנוצרים הללו דין עובדי עבודה זרה, וגם אין לחשוש לביזיון הואיל ואדרבה סיבת הנתינה היא משום הערכתם הגבוהה לעם ישראל. אין לחשוש להשפעה של התורמים בשל העובדה שאין קשר ישיר עם המקבלים, ובפרט נוכח העובדה שהדבר נתון לפיקוח של הרשויות ויש התחייבות לאי מעורבות של הקרן בתכנים".

"במישור הלאומי בעצם קבלת הכסף יש הזדמנות לחיזוק השלום בין ישראל לעמים, ובמישור האישי כלפי אזרחי המדינה הכסף מסייע לציבור גדול להקל מעליו את העול הכלכלי, והרי כבר נאמר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. לפיכך מותר לקבל את התמיכה הניתנת מכספי הקרן לידידות, ויש להכיר תודה על נדיבות הלב הבין-לאומית", מבהירים הרבנים.

"הכסף הניתן על ידי הקרן לידידות נתרם ע"י הנוצרים האוונגליסטים. תנועה זו תומכת בעם היהודי ומאמינה שעם ישראל צריך לשמור על דתו שלו, ושיבתו לארץ ישראל היא חלק מהגשמת היעוד היהודי, ולפיכך תומכת בישראל ובציונות. הכסף נאסף ממספר גדול של תורמים הנודבים סכומים קטנים דרך קרן מרכזית. הכספים ניתנים למטרות שונות כגון חסד, חינוך ועוד”, הם כותבים.

"הכסף ניתן באופן מרוכז ומועבר לגוף ממסדי - קרן היסוד, והיא מעבירה אותו לצרכים השונים. יש לעמוד על נקודה מרכזית בנידון דידן - לתורמים אין הכרות אישית וישירה עם אלו הנהנים מהכסף, ואין להם השפעה אישית עליהם. בנוסף, בבירור שנערך עם הגורמים הרשמיים במשרד החינוך הוברר שלא תהיה שום מעורבות של הקרן המגייסת את הכסף בתכנים שיועברו במסגרת הקייטנות”, מבהירים הרבנים.

לקריאת המכתב המלא

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן