הרב מזוז בהסכמה לספר: אין צורך בקבלת מצוות מלאה בגיור

הרב מאיר מזוז מציג עמדה ליברלית בנושא הגיור לעומת לא מעט ממצביעי מפלגת יחד אשר ניהלו קרב חורמה נגד הבית היהודי בנושא חוק הגיור

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 09/02/15 16:35 כ בשבט התשעה

הרב מזוז בהסכמה לספר: אין צורך בקבלת מצוות מלאה בגיור
פלאש 90, צילום: פלאש 90

אחת הסערות הגדולות של הציונות הדתית בשנתיים האחרונות הייתה בנוגע לחוק הגיור, כשעל הפרק עמדה בין היתר השאלה האם מותר לגייר אנשים בלי שהם מקבלים עליהם תורה ומצוות באופן מלא. הרבנים החרד"לים טענו כי אין דבר כזה גיור ללא קבלת תורה ומצוות, ומנגד רבנים ליברליים טענו כי הדבר מותר בסייגים מסויימים. המאבק מאחורי הקלעים היה בין היתר נגד אותם רבנים ליברליים, כשהמתנגדים לא רצו שתהיה להם אפשרות להקים בתי דין משלהם.

מתברר כי בהסכמה לספרו של הרב חיים אמסלם קובע פטרונו של אלי ישי, הרב מאיר מזוז, כי קבלת תורה ומצוות אינה תנאי אבסלוטי לגיורים וכי ניתן לגייר מועמדים בלי שהם קיבלו עליהם תורה ומצוות באופן מלא. בדברים אותם הוא כותב, הוא מציג עמדה ליברלית שמאפשרת גיורים בצורה רחבה יותר, בה דוגלים בעיקר רבנים ליברלים, כדוגמת הרב אמסלם ואחרים, ונגד עמדת חלק נכבד מרבני החרד"ל.

"ולא היה בדבר הזה מעולם, שלא שמענו שהגר יכול למחות ויהיה דינו כגוי למפרע, רק בקטן שגיירו אביו או שגיירו בית דין", כותב הרב מזוז ומצטט דברים שנכתבו בשו"ת איש מצליח כי "אם יעמוד יהודי למחצה באביו, דהיינו שמאמין באל אחד ואוחז בקצת מצוות, אף שאינו שומר כל המצוות אין זו מחאה".

"בזמננו", כותב הרב מזוז, “בעוה"ר שרוב העם מסורתיים למחצה ולשליש ולרביע, מאורך הגלות והצרות אשר עברו על ראשנו, ומ"מ כיון שמל וטבל וקיבל עליו הגר עול מצוות באופן כללי דיו בכך", הוא קובע.

"רק אם אמר 'אני מקבל כל התורה חוץ מדקדוק אחד' אין מקבלין אותו, אבל אם לא אמר כן ונראה שהוא אוהב ומתאמץ להתגייר, דברים שבלב אינם דברים ומקבלין אותו". הרב מזוז מציין את דבריו של הרב חיים אמסלם מפיהם של רבנים קודמים כי "אין הודעת המצוות מעכבת בדיעבד".

"השאלה העיקרית היא האם הוא מקבל עליו עול תורה ומצוות או רק מודיע זאת", מסביר הרב ישראל רוזן את הדברים. “יש משחק בבתי הדין לגיור בו בדיעבד יודעים שהרבה מהמתגיירים לא ישמרו את המצוות, אבל עצם זה שהם אומרים שיעשו זאת הוא דבר משמעותי. הרב מזוז מסביר כי 'בקיבוצים החופשיים אי אפשר לבצע זאת מכיוון שידוע שהם לא ישמרו כלום'. מדובר בהבדלי ניסוחים וגישות בין הדברים שבלב לדברים שבעין".

מדובר בחיזוק לתומכים בחוק הגיור, ובמכה לחרד"לים התומכים במפלגת יחד, שכן פסק ההלכה בפועל מקל בדומה לחוק הגיור בנושא קבלת עול תורה ומצוות בכל הקשור לגיור. בפועל, מצדד הרב מזוז ברבנים הליברליים התומכים בגיורים ללא קבלת עול תורה ומצוות באופן מלא, ולא ברבני החרד"ל הטוענים כי בכל אופן אין מקום לגיורים ללא קבלת מצוות.