הרב ליאור: אשכנזים יכולים לצרוך בוטנים ושמן סויה בפסח

הרב דב ליאור פוסק כי חרף איסור קטניות לבני עדות אשכנז, הרי ש"אין לנו אלא מה שהיה בגזרה" – ועל כן יש להקל. כמו כן מתח ביקורת על היוצאים לחו"ל בפסח: למה שלא תעשו סדר על גדות הנילוס?

חדשות כיפה אורי פולק 03/04/12 13:19 יא בניסן התשעב

הרב ליאור: אשכנזים יכולים לצרוך בוטנים ושמן סויה בפסח
יחצ, צילום: יחצ

הרב דב ליאור, רבה של קריית-ארבע חברון, פוסק כי חרף מנהג איסור אכילת קטניות לבני עדות אשכנז, הרי שמותר להם, לשיטתו, לצרוך במהלך הפסח מוצרי קטניות "שלא היו בגזרה" - דוגמת בוטנים, קינואה או שמן סויה.

הרב ליאור מסר את פסיקתו בשיעור שקיים אמש (ב') ביישוב שבי שומרון, בו השתתפו מאות אנשים יחד עם רב היישוב הרב יהושע שמידט וראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה.

בשיעור טען הרב ליאור כי בנושא קטניות יש לנהוג בשיטה המקלה המתירה לצרוך מוצרי קטניות שלא היו באותה גזרה ובכללן גם קטניות שלא באו במגע עם מים ושמן, דוגמת פופקורן ללא שמן ומוצרים נוספים. לדבריו, "שמן קטניות שבתהליך הכנתו לא בא במגע עם מים, מותר. כמו כן, תבלינים שכתוב על אריזתם 'מותר לאוכלי קטניות' מותרים (למעט כמון), אף ללא לאוכלי קטניות".

כמו כן טען הרב ליאור כי תכשירי קוסמטיקה ומוצרי ניקיון לא נדרשים לאישור כשרות מיוחד לפסח, דוגמת שפתון לאישה או מוצרי ניקיון, שכן הם אינם ראויים למאכל כלב ולכן אינם בגדר חמץ. "לא ראיתי כלב שאוכל שפתון של אישה", העיר הרב ליאור בציניות. כמו כן, מצמצם הרב ליאור בכמות המצות שמחויבים משתתפי ליל הסדר לאכול במהלך קריאת ההגדה, בקובעו כי "שיעור כזית הינו קצת יותר משליש מצת מכונה".

הרב ליאור מתח ביקורת על היוצאים לחגוג את ליל הסדר בחו"ל וטען כי בכך הם עוברים על איסור יציאה לחו"ל שלא לצורך "ומנגד מקפידים לאכול שם 'גלאט ללא שרויה'". הרב ליאור לעג בשיעור למודעות בסגנון זה המתפרסמות בכלי התקשורת המגזריים לפני הפסח והציע לסוכני הנסיעות "לקיים סדר ליל פסח של יציאת מצרים על גדות הנילוס".