הרב לבנון: "אין לנו שום זכות ליטול חיים"

לקראת התכנסותה של ועדת ´חוק חולה הנוטה למות´ מבהיר הרב לבנון כי ההלכה מתנגדת נחרצות לנטילת חיים. "חיים הם למעלה ממסגרתו המוגבלת של המין האנושי ולכן גם אין לנו כל היתר ליטול חיים".

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 24/03/14 11:18 כב באדר ב'

הרב לבנון: "אין לנו שום זכות ליטול חיים"
ישיבת אלון מורה, צילום: ישיבת אלון מורה

"איננו יכולים ליצור חיים חדשים, אלא בשימוש בתאים קיימים, ולכן גם אין לנו כל היתר ליטול חיים", מבהיר הרב אליקים לבנון, רב הישוב אלון מורה וחבר בפורום חותם לקראת דיני הועדה שהקימה שרת הבריאות יעל גרמן לבקשת ח"כ עופר שלח מסיעתה והיא תחל השבוע את עבודתה.

הרב לבנון הוסיף כי "גם אם מדובר ב"חיי שעה" ("חולה סופני"), אין כל היתר לקצר חיים אלה. "ורפא ירפא: מלמד שניתנה רשות לרופא לרפא", כך מלמדים אותנו חכמים. בשום אופן, לא ניתנה רשות לרופא לקצר חיים. הדברים אמורים ביחס למתן חומרים לזירוז המות, וכן לניתוק חולה ממכשירים אליהם הוא מחובר" מציין הרב לבנון ומבהיר כי הפתח היחיד בו אפשר לדון הוא: שב ואל תעשה. כלומר: חולה אנוש, במצב של קריסת מערכות, שהרופאים אומרים שאין תקנה לרפאותו, למרות שאסור לנתק אותו ממכשירי החייאה, אין חובה לחברו למכשירים כאלה".

כזכור, לאחרונה הוציאו "פורום חותם" ניר עמדה בשיתוף מכון שלזינגר שם נכתב כי הצעתו של ח"כ עופר שלח לתיקון חוק החולה הנוטה למות, האומרת שבמקרה של חולה הנוטה למות יהיה מותר לרופא לרשום תרופות שיוכלו לאפשר לחולה להתאבד בעזרתן, מהווה שילוב של המתת חסד אקטיבית עם סיוע פעיל להתאבדות.

"מדובר בהצעה מסוכנת מאוד מבחינה אתית", טען הרב הלפרין רב המכון וציין כי, "אם אנו בוחנים כדאיות של חיים, וטוענים שבמקרים מסוימים החיים כבר אינם כדאיים ולכן יש לרופא לעזור לחולה לסיים את חייו, לא ירחק היום שנבחן גם את כדאיות חייהם של אנשים חולים פחות, או אפילו בריאים, ש'קצת מפריעים לנו'".

עוד נטען בנייר העמדה כי אם סכר זה ייפרץ, יהיה הדבר תלוי בהבנת כל רופא ורופא מתי החיים כדאיים. במקרה זה ראוי ללמוד ממה שהתרחש במדינות אחרות, ולבחון האם גם אנו מבקשים להגיע לאותו המקום.

"בהסכמה בין הרופאים והמשפחה, יש מקום להחליט, שלא להאריך את סבלו, כדי שיחיה על המכשירים, ולכן, אפשר לא לחברו אליהם. מעבר לכך, אין לנו זכות על החיים", קובע הרב לבנון ומזהיר מההשלכות החמורות באם שרת הבריאות תנסה לשנות את החוק.