הרב לאו נגד היועמ"ש: החלטתו שגויה ותגרום לפגיעה קשה בצרכני המזון

המאבק על השליטה בכשרות: הרב הראשי תקף בחריפות את החלטתו של ויינשטיין לאפשר לעסקים להציג תעודת כשרות אלטרנטיבית במקום הכשר הרבנות והגדיר אותה כלא הגונה ולא ישרה כלפי הצרכן. מנגד בנאמני הכשרות הקהילתית מברכים על ההחלטה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/05/15 13:49 יז באייר התשעה

הרב לאו נגד היועמ"ש: החלטתו שגויה ותגרום לפגיעה קשה בצרכני המזון
Radu Bercan / Shutterstock.com, צילום: Radu Bercan / Shutterstock.com

החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין להתיר למסעדות להציג תעודת כשרות אלטרנטיבית עוררה כצפוי סערה רבתי ותגובות רבות נשמעו בעד ונגד ההחלטה ששוברת את הסטטוס קוו בנושא הכשרות בישראל.

הרב הראשי, הרב דוד לאו, תקף בחריפות את ההחלטה. "החלטת פרקליטות המדינה היא החלטה שגויה שתגרום לפגיעה והונאה קשה כלפי צרכני המזון הכשר ברחבי הארץ".

"יש לזכור, שבניגוד להגנה שיש בחוק לתואר 'רופא' או 'עו"ד', התואר 'רב' הוא תואר שלצערינו אינו זוכה להגנה בחוק וכל אדם יכול להציג את עצמו ככזה. משום כך, כל אדם יכול במצב שנוצר להציג עצמו כרב וכבעל הכשרה מתאימה להעניק תעודות הכשר, ויעניק כשרות לבתי עסק תוך הטעייה חמורה כלפי הצרכנים שלא יהיו מודעים להונאה החמורה שבתעודת כשרות זו. נפעל מול הממשלה החדשה לתקן את הדבר שלא תצא תקלה כה חמורה מתחת ידיה".

מנכ״ל הרבנות הראשית לישראל, אלחנן גלט הגיב אף הוא לנושא ואמר, ״הרבנים הראשיים נפגשו עם היועץ המשפטי לממשלה וניסו להגיע איתו להבנות לממשלה ולצערי הדבר לא צלח. ככל שנראה לנכון נדרוש ייצוג משפטי חיצוני בבית המשפט, אנו נתעקש על כך". הוא הוסיף כי ככל הידוע לו ישנו הליך חקיקה פרטי והבנות קואליציוניות בנושא שיובילו להצעת חוק ממשלתית.

"חשוב להבין! החלטה כזו היא החלטה שפוגעת בסמכויות הרבנות הראשית לישראל הקבועות בחוק וחשוב מכל פוגעת בכשרות של בתי העסק ובציבור ברוב רובו של הציבור הישראלי שדורש כשרות", אמר גלט.

מנגד ישנן גם צהלות שמחה, הרב אהרון ליבוביץ' חבר מועצת עיריית ירושלים מטעם 'ירושלמים' ויוזם פרויקט נאמני הכשרות הקהילתיים בירך על ההחלטה, "כמי שמוביל את גוף הכשרות האלטרנטיבית המובילה בישראל, אני מברך על חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה. אנחנו רואים את הרצון העז של בעלי העסקים לקבל תעודת כשרות שלא דרך הרבנות הראשית". הוא מספר כי הפרויקט התחיל בירושלים ובשנתיים האחרונות תפס תאוצה בבתי עסק רבים בעיר ובשנה האחרונה התרחב גם בתל אביב. "מצוות הכשרות מבוססת על אמון ובהשגחה פרטית אנו מבקשים להשיב אותם באמצעות יצירת אמון בין בתי העסק לשומרי ושמורות הכשרות תוך הסתמכות על כל דרישות ההלכה. הציבור צמא לכך, לבתי העסק נמאס מהרבנות ואנחנו נכנסים לחלל החשוב הזה", הוא אומר.

כפי שצוין, ההסכם הקואליציוני של הליכוד עם יהדות התורה קובע שהסטטוס קוו בנושא הכשרות יישמר כך שלטענת הפרשנים הוראתו של ויינשטיין שבאופן מובהק פוגעת בסטטוס קוו צפויה להתבטל והמצב יחזור לקדמתו.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן