הרב לאו: להנגיש ולהתאים הבחינות לרבנות

לקראת מבחני הרבנות התיישב הרב הראשי דוד לאו לענות על המבחן ולאחר מכן קבע: "לשנות את הבחינות למתאימות וראויות יותר לציבור הנבחנים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 16/07/14 11:07 יח בתמוז התשעד

הרב לאו: להנגיש ולהתאים הבחינות לרבנות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לקראת מבחני הרבנות, מתקיימים בימים אלו, ענה הרב הראשי דוד לאו על מבחן לדוגמא ולאחר מכן שיגר מכתב למנהל מחלקת הבחינות ברבנות הראשית, הרב רפאל מזרחי, בו טען כי יש להנגיש ולהתאים הבחינות לנבחנים.

"לקראת מבחני הרבנות הבאים - נטלתי את השאלון האחרון מהמבחנים האחרונים שהיו, לדוגמא, את המבחן בהלכות שמחות, התיישבתי לענות עליו כאחד האברכים ובדקתי את עצמי כדי לראות האם המבחן אכן משקף את מה שנדרש מציבור הנבחנים", כתב במכתב שהובא באתר חרדים 10.

"לצערי, ולאחר ששוחחתי עם אברכים שנבחנו נוספה תמיהה על תמיהתי, המבחן לא נראה לי שנעשה בצורה הנכונה", קבע הרב לאו והביא דוגמא: "5 מתוך 11 השאלות - נשאלו על הלכה בודדת - פסק שכותב הרמ"א בשם המהר"י וויל (שאלות 2,3,4,5,11). פסקים אלו חשובים כמובן, אבל אינם מופיעים בבית יוסף, אין עליהם התייחסות לקטעי ט"ז ארוכים ולהבנת הש"ך בהם"

"משעה שהמבחן מתמקד בפסקים אלו, נמצא שהלומדים שעברו רק על ספרי הקיצורים עשויים להצליח, ואילו האברכים שהשקיעו ועמלו על טור בית יוסף, ט"ז וש"ך ומפרשי השו"ע, אך שכחו שורה מהרמ"א יכשלו במבחן. האם זו כוונת המבחן, או שמא רב צריך להיות מי שעיין בסוגיא, ולמד את הטושו"ע בדבעי?”, תוהה הרב לאו.

"טרם עברתי על כל השאלונים, אבל ברור לי שנוסח מבחן שכזה - אינו ראוי. המבחן אמור לשקף ידע והעמקה, ואינני משוכנע שהמבחן הזה עונה על כך, ומשכך אבקשך להעביר זאת לצוות הבוחנים. אני מתעתד בעז"ה לקיים יום דיונים נרחב יחד עם צוות הבוחנים ברבנות הראשית, על מנת להתוות את הכיוון הראוי והנכון למבחנים", סיכם הרב לאו את מכתבו.