הרב לאו לאנשי גוש קטיף: "אני מקבל מכם כוחות"

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, סייר ביישובים של אנשי גוש קטיף לשעבר, בדרום הארץ. במהלך היום שמע הרב לאו על מצב הקהילות והתפעל מ"כוחות הנפש" של המתיישבים

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/10/13 16:13 יט בחשון התשעד

הרב לאו לאנשי גוש קטיף: "אני מקבל מכם כוחות"
ועד מתיישבי גוש קטיף, צילום: ועד מתיישבי גוש קטיף

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, סייר היום (ד‘) ביישובים של מתיישבי גוש קטיף בדרום הארץ. הרב התקבל בחום על ידי התושבים והתפעל מהיישובים החדשים שנבנים בימים אלו בדרום. "אתם זוכים להקים ולחדש את ארץ הקודש ואני מקבל מכם כוחות. זה אומר שמי שמאמין בתורה שום כוח בעולם לא יכול לו", אמר הרב לאו למתיישבים.

את הבוקר החל הרב, שהוזמן על ידי ועד מתיישבי גוש קטיף, בפגישה עם רבני קהילות גוש קטיף במרכז קטיף בניצן. הרב שמע מהרבנים על הסוגיות ההלכתיות שהם נאלצו להתמודד איתם בחודשים האחרונים בגוש ובמהלך המחאה והעקירה.

מוכי בטר, מנכ"ל מרכז קטיף, סקר באזני הרב הראשי את פעילות המרכז, ואת המידע ההיסטורי שנאגר במקום. הרב לאו ומלוויו צפו בסרט "הרב של גוש קטיף", המהווה חלק מפרויקט ייחודי בשם "שימור הזיכרון של אנשי גוש קטיף", אשר מאגד למעלה מ800 ראיונות אישיים מצולמים. הסרט הוכן על הרב קמינצקי ובו הוא מספר על האמונה העזה שליוותה את תושבי חבל עזה בכל שנות מגוריהם באזור ועד למבחן ההתנתקות, את הלבטים שלו כרב אזורי בפסיקות הלכתיות שנאלץ להתמודד עימן ועל המאבקים שנעשו כדי למנוע את גזירת הגירוש.

בסיום הסיור חתם הרב דוד לאו בספר המבקרים של מרכז קטיף וכתב: "ברגשות תודה והערכה רבה לעובדי מרכז גוש קטיף שמביעים באישיותם ובמעשיהם את עוצמות הנפש של תושבי הגוש. עוד אבנך ונבנת".

קבלת פנים חמה בשומריה

"הזמנו אותו כדי להראות לרב הראשי את קהילות גוש קטיף ואיפה הם נמצאים שמונה שנים לאחר הגירוש", הסביר אליעזר אורבך, יו"ר ועד מתיישבי גוש קטיף, "ולא פחות חשוב מזה מהיכן הם שואבים את הכח לבנות ולהקים יישובים חדשים לאחר הגירוש".

הרב לאו בשומריה, היום (צילום: ועד מתיישבי גוש קטיף)

ממרכז קטיף הלך הרב עם הרב יגאל קמינצקי, לשעבר הרב האזורי של גוש קטיף, לישיבת כיסופים הסמוכה והעביר לתלמידים שיעור קצר בגמרא. ההפתעה הגדולה של היום הזה הייתה בקיבוץ שומריה במזרח לכיש, שם מתגוררים אנשי היישוב עצמונה. הקיבוץ לבש חג לכבוד בואו של הרב הראשי ומאות ילדים וילדות מהגנים, תלמוד התורה, בית הספר והישיבה בחולצות לבנות קיבלו את פניו בשירה ובריקודים. הרב, שהתרגש מקבלת הפנים החמה, בירך את ילדי הגן אחד אחד ואיחל להם בהצלחה בהמשך הדרך.

"אני עומד בפני יהודים שהפסידו הרבה ולמרות זאת הקימו חיי קהילה על פי דרכה של תורה ונאחזו באדמת אבות", אמר הרב לאו לתלמידים, "זה סולם ערכים ישר, אמיתי ונכון. סולם ערכים של כוחות נפש שרק מלמדים אותי אלו תעצומות נפש צריך כדי להקים את גוש קטיף מחדש".

לאחר מכן קיבל הרב סקירה על מצב קהילות הגוש כיום מאליעזר אורבך, יו"ר ועד מתיישבי גוש קטיף, ונפגש עם הצוות החינוכי של התלמוד תורה בקיבוץ. בהמשך היום נסע הרב ליישוב בני דקלים שבחבל לכיש ובכניסה ליישוב, כשאורבך הראה לו את הכלים ההנדסאים חופרים יסודות למבנה המקווה שיוקם, עצר הרב את רכבו וביקש לקבל הסברים על מבני הדת שייבנו ביישוב החדש.

בבני דקלים המתינו לו בני משפחת נמבורג והרב השתתף בטקס הנחת אבן הפינה לביתם החדש. "זה מחמם את הלב", אמר הרב לבני המשפחה. רגע לפני שהונחה אבן הפינה זרק שבתי נמבורג, אב המשפחה, חול מאדמת גוש קטיף לבור היסודות.