הרב לאו: אין כל הצדקה להפוך את מצוות השמיטה לחילול השם כל 7 שנים

הרב דוד לאו פרסם איגרת בו קרא להפסיק את האיבה סביב השיטות השונות בנוגע לשמיטה. "איבה בין שומרי מצוות וחילול שם שמים הינם איסורים חמורים, ואין הצדקה להפוך את מצות השמיטה לגורם לאיסורים כל 7 שנים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/09/14 10:29 ה בתשרי התשעה

הרב לאו: אין כל הצדקה להפוך את מצוות השמיטה לחילול השם כל 7 שנים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"שנת השמיטה אמורה לחבר את האדם לאלוקיו ולכלל ישראל. לצערי בשמיטות הקודמות היוותה השמיטה סלע מחלוקת בין באי בתי הכנסת, כאשר מי שאינם מבאי בית הכנסת באופן קבע משתאים על המחלוקות בין שלומי אמוני ישראל. תפילתי ובקשתי כי נזכור שאיבה בין שומרי מצוות וחילול שם שמים הינם איסורים חמורים, ואין כל הצדקה להפוך את מצות השמיטה מדרבנן לגורם לאיסורים כל 7 שנים. נפסיק לנסות ולחנך איש את רעהו, כל אחד יילך בדרך שמורים לו רבותיו, וביחד נזכה לקדש שם שמים באחוה ורעות", כך אומר הרב הראשי דוד לאו בהתייחסו לסכסוכים בשנים הקודמות סביב השמיטה, ולדיון התקשורתי בנוגע לטענות בדבר רכישת יבול נכרי על ידי הרבנות הראשית.

הרב לאו סקר את הפעילות לקראת שנת השמיטה והסביר כי בפגישות עם חקלאים ועם ראשי אגודות איכרים הבהיר את ארבע האפשרויות העומדות בפני החקלאים. “הודעתי כי לכל אחת מהאפשרויות יש בסיס הלכתי. הרבנות הראשית תגבה את כל אחד מהחקלאים בדרך בה יבחר, אך נוודא כי הוא מודע לאפשרויות ולמשמעות של כל אחת מהדרכים. הודענו כי הרבנות הראשית תפעל בנושא שמיטה כפי הוראותיו של מרן הרב קוק זצ"ל".

"כבר מתחילת ההתיישבות החדשה בארץ ישראל, עלתה שאלת השמיטה לפתחם של גדולי ישראל. עמודי ההוראה בשנים אלו, הגאון רבינו יצחק אלחנן ספקטור זצ"ל והגאון רבי יהושע לייב מקוטנא זצ"ל, הגיעו אז למסקנה שאין אפשרות שכל תושבי ארץ ישראל יקיימו את מצוות השמיטה בשלמותה".

"על כן נמנו וגמרו לסדר מכירת הקרקע לנוכרי באופן שעל ידי כך הקרקע הנמכרת תהא מופקעת מדין חיוב השמיטה, ולא יבואו חס ושלום לידי עבירה בעבודת הקרקע בשביעית. בדרכם, בין השאר, הלך גם מרן הרב אברהם יצחק קוק זצ"ל. בדרך זו יש לדאוג כי המכירה תיעשה כראוי על פי ההלכה, תוך כדי בדיקת זכויותיו של המוכר בקרקע. הודגש לחקלאים, שתיקון זה אינו אלא כדי להציל מחומר האיסורים הכרוכים בעבודת הקרקע בשביעית, ותיקון המכירה הוא מבחינת הקל הקל מאכילין אותו. ייעודה של היתר המכירה הינו אך ורק מבחינת "סור מרע" כדי שיוכלו לעבוד את הקרקע, ולא לעבור על איסור, אבל אין לומר על כך שזה מגיע לכלל "עשה טוב", שהרי מאבדים בידיים מצוות שמיטה שהתורה מצווה", מוסיף הרב לאו ומסביר.

הרב לאו מפרט את הדרכים השונות לקיים את השמיטה, ומציין כי ניתן לפעול בצורה של אוצר בית דין וכן בעזרת מצעים מנותקים ולאחר מכן מודה לרבנים ולפעילים שעסקו בנושא, ביניהם הרב יעקב אריאל, הרב אברהם יוסף, סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן, מנכ"ל משרדו אלחנן גלאט, ממונה השמיטה הארצי אפרים אנטרמן ואנשים נוספים שעסקו בנושא.