הרב יונה גודמן: הנאצים לא היו חיות

הרב יונה גודמן מציע שלא נתייחס לנאצים כאל חיות, כי הדבר פוטר אותם חלקית מאחריות למעשיהם "תתייחסו אליהם כאל האדם הנאצי. רק ככה אפשר להגיע לדיון רוחני מעמיק"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 16/04/15 10:48 כז בניסן התשעה

הרב יונה גודמן: הנאצים לא היו חיות
Shutterstock, צילום: Shutterstock

הרב יונה גודמן, ראש המינהל החינוכי של ישיבות ואולפנות בני עקיבא, הגיב הבוקר לטענות סביב ההחלטה ללמד את נושא השואה במערכת החינוך בגילאים הצעירים : "יש אנשים שחושבים שכל האחריות החינוכית להכרת השואה מוטלת על כתפי מערכת החינוך ותפקיד ההורים הוא להתבונן מהצד ולבקר את המערכת. יש לזכור כי גם ביחס לשואה, לב התהליך החינוכי לא צריך להיעשות בבית הספר אלא בבית."

הרב יונה גודמן ממליץ להורים לעודד את הילדים לקרוא ולשמוע סיפורים על השואה המותאמים לרמה ולגילו של הילד, אך מדגיש כי זה לא העיקר. "חשוב שהילדים יכירו את הסיפורים, אך במקביל חשוב שההורים יפתחו דיון רוחני-יהודי מעמיק מעבר לסיפור השואה עצמה.

"דיון על הנאצים והיחס שלנו אליהם - האם היו חיות או מפלצות? הרי הם היו בני אדם. כשמתייחסים לנאצים כאל בני אדם 'מתורבתים' שעשו את הזוועות הקשות הללו, ניתן לקיים דיון יותר עמוק מאשר אם נבחר לקרוא להם 'חיות'. כדאי לעורר אצל הילדים דיון נוסף - מה יחסינו היום לגרמנים ולפולנים?".

הרב גודמן מדגיש כי יש לעודד את השאלות הצפות בעקבות השואה. שאלות כמו איך התנהל הישוב היהודי בזמן השואה, שאלות על איך זה קרה ושאלות על אמונה וכו'. "בכל דיון חשוב להעמיק לשאלות העמוקות, הרוחניות, הפילוסופיות, ולא להישאר רק ברובד ההסטורי".