הרב יהודה גלעד על ההסכם הקואליציוני: נעשה עוול עצום לנכים

ראש ישיבת מעלה גלבוע, הרב יהודה גלעד, הגיב לכיפה על נושא ההנגשה לנכים שממשיך להסעיר רבים בציונות הדתית. "זהו סעיף ממש בלתי ראוי לא מבחינה מוסרית ולא תורנית"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 12/05/15 12:54 כג באייר התשעה

הרב יהודה גלעד על ההסכם הקואליציוני: נעשה עוול עצום לנכים
בית הלל, צילום: בית הלל

"עם כל ההבנה שלי למצוקות של מוסדות החינוך והישיבות, וכראש ישיבה בעצמי אני סבור שהסעיף שנועד לפטור את מוסדות החינוך והישיבות מהנגשה לנכים הוא ממש בלתי ראוי לא מבחינה מוסרית ולא תורנית" אומר ל'כיפה' הרב יהודה גלעד, ראש ישיבת מעלה גלבוע ומרבני בית הלל.

"אנחנו מצווים על כך שכל אדם נברא בצלם, "משפט אחד יהיה לכם" משפט אחד השווה לכולכם" מצטט הרב גלעד ומוסיף כי זה הא' ב' המוסרי והערכי שהמפלגות הדתיות ומוסדות החינוך הדתיים מחויבים אליו.

כזכור כפי שפורסם ב'כיפה', בהסכם הקואליציוני בין הבית היהודי לליכוד שנחתם בסוף השבוע שעבר מופיע סעיף לפיו הממשלה תבטל חובה של מוסדות חינוך ליצור הנגשה של הבניינים לנכים.

"הממשלה תתקן בחוק את מועד חובת ההנגשה במוסדות חינוך, הקבוע בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, כך שחובת ההנגשה במוסדות חינוך ששוכנים בבניינים שניבנו שלא במימון מדינה תחול בכפוף לקיום מקורות מימון מתאימים וכן יוחלו לגביהם תקנות פטור כמקובל בתיאום בין אגף הישיבות במשרד החינוך לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות", לשון ההסכם.

בפועל, מדובר בפגיעה משמעותית בעשרות אלפי נכים ברחבי הארץ, שכן עשרות מוסדות וישיבות לא יונגשו לנכים, ומכך הנכים לא יוכלו להתנייע בתוכם בחופשיות.

"בעיניי העובדה שדווקא המפלגות הדתיות (הבית היהודי ויהדות התורה נ.ל) מבקשות להשתמט מכך, זה בלתי ראוי ולא נכון. מדברים על מיליארדים שהולכים לצרכים אחרים והיה מן הראוי לוותר על צרכים אחרים אפילו על שיעורי תורה כדי לאפשר להכיל את כל מי שמבקש להיות חלק ממוסדות החינוך", אומר הרב גלעד.

הוא מסביר כי בעיניו, הרעיון של הכלה של האחר זה לא חסד או מעשה התנדבותי אלא משהו בסיסי של כל חברה ערכית באשר היא. "אני מאמין שצריך לצאת נגד זה בכל הכוח" הוא אומר וקורא לחברי הבית היהודי לפעול לתקון העוולה. "הבית היהודי ידע יפה מאד לעמוד על צרכיו במשא ומתן הקואליציוני. התפרסם שחברי הכנסת קיבלו כספים אישיים, כ-20 מיליון ₪ לכל ח"כ במידה וזה אכן נכון אני קורא להם להשתמש בכסף כדי לסייע להנגשת מוסדות החינוך", אומר הרב גלעד.

הרב סיפר כי בבניין ישיבתו מעלה גלבוע יש הנגשה לנכים למרות שאין בפועל כרגע תלמיד שנזקק להם מלבד אחד שמגיע מידי פעם לביקורים, "שיפצנו את הבניין ושמנו לב גם לעניין הזה. גילינו לאחרונה שיש משהו לא תקין לחלוטין בהנגשה בשירותים ואנו נמצא לזה פתרון מוקדם ככל האפשר" אומר הרב כשהוא מביע תקווה שכל הישיבות ומוסדות החינוך למרות הקושי הכלכלי יתגייסו ויפעלו להנגשת המוסדות לתלמידים נכים.