הרב טאו: לא היינו צריכים להיות נוכחים בפינוי

הרב צבי ישראל ענה לשאלות במפגש נדיר. "המציאות של גוש קטיף הייתה לצנינים בעיני מי שהתנגד לזה. זו מלחמת תרבות שמתנהלת נגדנו. חבל קטיף נפל, משום שהיו אנשים שרצו לעקור את המציאות הזו"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 20/07/15 20:42 ד באב התשעה

הרב טאו: לא היינו צריכים להיות נוכחים בפינוי
cc-by-מיכאלי, צילום: cc-by-מיכאלי

במסגרת מפגש נדיר שנערך בימים אלה במלאת עשור להתנתקות, ענה הרב צבי ישראל טאו לשורת שאלות של נוער גוש קטיף. התשובות שאוגדו לאחר מכן בחוברת שפורסמה במספר עותקים מצומצם, מביאות את עמדתו של אחד מבכירי רבני הציונות הדתית.

"המציאות של גוש קטיף הייתה לצנינים בעיני מי שהתנגד לזה, ולכן עקרו את חבל קטיף", אמר הרב טאו. "זו מלחמת תרבות שמתנהלת נגדנו. גוש קטיף היה חבל ארץ לדוגמה. חבל קטיף נפל, משום שהיו אנשים שרצו לעקור את המציאות הזו. זו מלחמה רוחנית, מלחמה תרבותית נגד דרכנו ונגד שיטתנו. אז אמרנו: אנחנו לא נשב ונבכה, לא ניילל על החורבן, אלא אנחנו הולכים לבנות. אפילו יום אחד לא יעבור".

"אני סברתי שאנחנו לא צריכים להיות בכלל נוכחים בפינוי, אלא אנחנו נתפנה יום קודם, וכשיבואו לפנות לא ימצאו אותנו שם. כיון שבין כֹה וכה הם הולכים לבצע את זה, אנחנו לא נאפשר להם לחבל בנו ולפגוע בנו, ולהכניס אותנו לטראומה", אמר הרב טאו. "אנחנו הבנו את הכוונה, ואמרנו: אנחנו לא נהיה שם, ואנחנו - עם אותה רוח שהייתה לנו, אם פה לא מתאפשר לנו - אנחנו נעשה את זה במקום שכן מתאפשר לנו, ונקים שוב חֶבל שיהיה לדוגמא ולברכה, בטהרתו, בקדושתו, בהצלחתו הרוחנית ובהצלחתו הכלכלית, כמו שהמדינה האידיאלית תהיה לעתיד, כמה שאפשר".

"אמרתי אז: צריך תמיד לדעת מה האויב בא לקחת לך. אם הוא בא לקחת לך את הכיפה - תחזיק את הכיפה. אם הוא רוצה לקחת לך את המכנסיים - תחזיק את המכנסיים. רוצה לקחת לך את הארנק - אז תחזיק את הארנק. ואם בא לקחת לך את הרוח - תחזיק ברוח! תחשוב: 'איך אני אשאר עם הרוח היותר איתנה והיותר פורחת והיותר מתקדמת ויותר מתחזקת כל הזמן! איך אני אשמור על הרוח!'. כל שאר הדברים הם פחות חשובים, כל שאר הדברים הם רק אמצעי. אבל עד היום לא מבינים מה שאמרתי אז...", הוסיף הרב טאו.

"לא ביום אחד אפשר לבנות את ירושלים ואת גאולת ישראל", מסביר הרב טאו את עמדתו באשר להמשך ההתיישבות בישראל לאחר עקירת גוש קטיף ואומר לנוער גוש קטיף: "לכן אבותיכם הלכו להמשיך את ההתיישבות כבר באותו לילה של הפינוי. הם לא נשברו. ודאי הם הצטערו על האובדן, על חוסר המוסריות ואובדן הדרך, שאליה נקלעו האנשים שיזמו את המבצע הזה. אבל הם ידעו שכלפי כלל ישראל זו מחלה עוברת, מחלה חולפת. כעת יש ממשלה כזו, אבל הדברים משתנים. אנחנו ממשיכים את דרכנו בכל העוז, למען כלל ישראל, כי אנחנו יודעים מה ה'תוך' ומה ה'נולד'", הוא מצטט את הרב קוק.

הרב טאו קורא להקים גרעינים תורניים וכן ליישב חלקים בארץ ישראל כתשובה להתנתקות. "אחד מדרכי ההטבה היא ההסברה. צריך לעשות 'פנים אל פנים' ולהקים גרעינים תורניים וכדומה. בוודאי זה גם נצרך וגם את זה עושים, וצריך לעשות יותר. אלא שבינתיים הציבור שלנו קטן ולא יכול הכל לעשות".

"אבל גם את הדרך השנייה אסור להפסיד. יש פה משפחות מאמינות ותורניות ומלאות מסירות נפש, מלאות רוח, שיש בכוחן להרים חבל ארץ, ולהפוך אותו משממה של אלפי שנים לחבל ארץ פורח עם שדות זרועים, עם ישיבות ותלמודי תורה, ועם יישובים משגשגים בכל המובנים - במובן הרוחני ובמובן המעשי, במובן הכלכלי ובמובן החברתי. צריך להראות שיש בכוחה של התורה להעמיד את כל המפעל הזה".

"צריך לפעול מתוך אמונה, ולפעול בגדלות, מתוך הכלל ולמען הכלל, ולא להתפעל מכך שיש מחלות בדרך", אומר הרב טאו. "אין הכוונה שלא להצטער כלל על כל אובדן ועל כל חורבן כמובן, אבל הצער לא ישנה לנו את הכיוון, לא יפיל את רוחנו. יש כאן מסירות נפש של חבל שלם שמסר את נפשו ולא השפיל את רוחו. אתם ההוכחה שלא הצליחו להפיל את הרוח ולשבור את האידיאולוגיה".

"יש כמה אנשים המושכים בחוטים ודוחפים את המהלכים הללו", אומר הרב טאו. "אבל אנחנו יודעים שהם תועים בדרך, וגם להם יש נשמות ישראליות, אלא שהם הוטעו על ידי תרבויות זרות, על ידי כל מני תיאוריות של פוסט מודרנה ופוסט ציונות וכל הצרות והמחלות של דורנו".

הרב טאו מספר כי אמר למתיישבי גוש קטיף בזמן הפינוי "אתם רוצים להילחם על הבית, אבל זה בדיוק מה שרוצים המתנגדים שלכם. הם רוצים שתילחמו על הבית, ושיהיה עימות ותוכרעו, ואז תפסיקו עם הדעות שלכם, עם האידיאולוגיות וה'אמונות התפלות' שיש לכם. אתם צריכים להבין, הם לא באו לעקור את החבל, הם באו לעקור את הרוח. הם רוצים להפיל את האידיאולוגיה הזאת, ולכן את זה לא ניתן להם. ולכן אנחנו אפילו לא נראה את זה. לא רוצים לראות את הפינוי. לראות את הפינוי פירושו שיש תמונות זוועתיות שחרוטות לך בזיכרון ומטרידות אותך בלילות. יש אנשים שלוקחים כדורים עד היום, אנשים שהיו בפינוי והם בטיפול פסיכיאטרי עד היום. זה בדיוק מה שרצו המפנים. הם רצו לעקור את הרוח".

"רוצים היום מדינה מודרנית, מדינה כמו הציביליזציה המערבית, עם כל תחלואיה", אומר עוד הרב טאו. "למשל הורים חד מיניים וכדומה. כל הקלקולים של העולם רוצים להביא אלינו ואנחנו רק מפריעים להם. אנחנו צריכים לעמוד ולצעוק נגד זה ולהראות שאפשר וצריך לסלול דרך אחרת".

"אנחנו לא נרפה. האמת שאנחנו דבקים בה היא לא בת חלוף. אין אחריות שכל יישוב יישאר תמיד. אפשר להרוס בדרך, אבל כיוון שהאידיאל הזה הוא רצון ד' וזהו תהליך אלוקי שלא ייפסק, ככל שאנחנו יותר נשתתף בו, נירתם ונתגייס אליו, הוא יבוא מהר יותר, ויתחזק יותר, ויהיה טוב יותר לכל עם ישראל".

"הטראומה שהם רוצים לעשות לנו היא לגרום שלא נאמין ונתייאש. הם רוצים לגרום לנו לומר 'בשביל מה לבנות פה יישוב, הרי מחר יפנו אותו ויחריבו את הכל. למה ללחום ולכבוש חבל ארץ ,הרי מחר יחזירו אותו, וכן הלאה וכן הלאה'. זה מה שהם רוצים. זו מלחמה על הדעה, על הדעת, על הרוח. הם רוצים שכולם יהיו תבוסתנים ומיואשים, ויפסיקו עם ארץ ישראל. יתנו לערבים מדינה, או שתי מדינות, או שלוש מדינות. הרי יש פה המון עמים, לא רק אחד. למה לא? 'חמש מדינות לחמישה עמים'", הוא לועג.

"הדיבורים הללו הם דיבורים של יצר הרע. יש אנשים שממונים על כך. היום יש את הקרן החדשה, הכנסיות באירופה ועוד גורמים שונים. ויש להם נציגות בתוך משרד החינוך, והם פועלים בכל התחומים, רק להחריב אותנו מכל הכיוונים", מוסיף הרב טאו. "אם אנחנו נקנה את כל ה'לוקשים' שלהם ואת כל האיומים שלהם ונתרשם מהם ונהיה מדוכדכים - זה בדיוק מה שהם רוצים!".

למאמר כולו לחצו כאן