הרב זאב קרוב: רבני תקומה רוצים להרוויח מהפריימריז בלי לשלם מחיר

הרב קרוב מתייחס בראיון ל'כיפה' לחוקת החדשה ואומר "מתנגדי החוקה רוצים להשאיר את הכוח אצלם". על המשבר עם תקומה: "הצענו להם בבחירות האחרונות הצעות מרחיקות לכת"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 09/09/14 14:24 יד באלול התשעד

הרב זאב קרוב: רבני תקומה רוצים להרוויח מהפריימריז בלי לשלם מחיר
יחצ, צילום: יחצ

24 שעות להצבעה על חוקת הבית היהודי והרוחות סוערות. בתקומה מאיימים לשבור את הכלים אם החוקה תעבור, יוני שטבון טוען שמדובר בסוף דרכה של הציונות הדתית ובבית היהודי עושים מאמצים אחרונים לגייס לטובתם קולות של חברי מרכז.

הרב זאב קרוב, חבר ועדת החוקה של הבית היהודי, מתייחס לסערה ערב ההצבעה על החוקה. לדבריו, טענות המתנגדים לחוקה אינן ענייניות ונובעות מרצון לשמר את כוח המרכז על חשבון הציבור.

"החוקה היא תוצאה של מהפך בדרך של הבית היהודי. מדובר במהלך דמוקרטי בו כל ארבע שנים גם היו"ר וגם הח"כים זקוקים לציבור. אם חבר כנסת או יושב ראש המפלגה יתנהלו בדרך לא נאותה יבעטו בהם והם ילכו. עם זאת, חייבים להבין כי כשהולכים למהלך כזה, היו"ר מקבל את אמון הציבור והוא זה שצריך להוביל. למה לחזור למצב בו מפלגה מתקשה להתנהל כי אחד סוחב לפה ואחד סוחב לשם? בין אם העקרונות עליהם מתווכחים הם ענייניים או לא עניינים. יו"ר צריך להוביל את המפלגה ולא להיות מובל. השינויים נעשו כך שלציבור יש יותר כוח ולמנגנונים יש פחות".

"האם החוקה מושלמת? אני מבטיח שאין חוקה מושלמת וגם זו לא", ממשיך הרב קרוב ותוקף את המתנגדים על כך שטענו שחברי הועדה נהנו מהטבות מבנט ועל כן ביצעו שינויים לטובתו. אפשר לחלוק ולומר שהחוקה לא טובה, אבל הועדה עבדה באופן נקי. לא היו שיקולים אינטרסנטיים והדיונים היו עניינים. הועדה חשבה רק על דבר אחד: טובת עם ישראל וטובת המפלגה".

"אנשים שמשתמשים במילים 'חורבן ו'סוף הדרך' טועים", תוקף הרב קרוב את חבר הכנסת יוני שטבון שאמר כי החוקה הינה 'סוף הדרך של הציונות הדתית'. “כשאין לך ביטחון אתה משתמש במילים של חורבן. מדברים על חורבן, על סוף הדרך. תגידו שהדרך לא נכונה ושישנן סכנות אבל להשתמש במילים של חורבן? האבסורד הוא שהמילים הללו עולות דווקא כשהבית היהודי לכאורה זורחת ועולה. קשה לי להבין. ישבתי אם אדם ושאלתי אותו מה חסר לו. הוא עשה לי פלפול. מי שרוצה לעשות פלפולים שיעשה".

"חלק מחברי המרכז רוצים להשאיר את הכוח בידיים שלהם, וחלק מהפוליטיקאים יודעים שבדרך בה הם הולכים לציבור הם לא יקבלו כוח. זה מפחיד אותם, מפריע להם”, הוא אומר.

לפני מספר חודשים תקף הרב קרוב בחריפות את חבר הכנסת מוטי יוגב בעת ישיבת ועדת החוקה. בדבריו היום (ג') מבקש הרב קרוב להתייחס לדברים ואומר, “הפרסום לא היה נכון. אומנם כעסתי מאוד על מוטי יוגב כי חשבתי שהוא לא נוהג ביושר. השתמשתי בביטוי מפרשת השבוע ש'אין לו עין טובה' אך לא כיניתי אותו בלעם. בסיטואציה שהייתי בה הוא התעקש להשמיץ את הוועדה בלי להכיר את החוקה לעומק ועל כך כעסתי ואמרתי מה שאמרתי".

האם החוקה תעבור מחר? הרב קרוב טוען שאינו יודע. “אין לי מושג. אני לא עוקב אחרי מה שקורה. היה לי תפקיד, מילאתי אותו ומבחינתי זה סוף פסוק. אני לא פוליטיקאי, לא מתכוון להיות פוליטיקאי. קיבלתי תפקיד חשוב שחשבתי שיגרום להשפעה, ביצעתי את התפקיד וזהו. אני לא יודע מה יקרה מחר. אני חושב שהחוקה טובה. עם זאת, הפוליטיקה מתנהלת עדיין מעט כמו בעבר והשאלה האם החוקה תעבור או לא לא בהכרח תלויה בשאלה האם הדבר טוב. לא מבין את זה, לא עושה סקרים ולא קורה סקרים. אני מקווה שהחוקה תעבור".

הרב קרוב מתייחס למשבר בין הבית היהודי לתקומה, זאת על רקע הבטחותיו של יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט להעביר את האיחוד עם תקומה מיד אחרי אישור החוקה, ודרישתו של השר אורי אריאל, יו"ר האיחוד הלאומי (תקומה) לסיים עם האיחוד ורק אז להעביר את החוקה. “אני אומנם לא נמצא עכשיו בעבודה מול תקומה, אבל כן עבדתי מול תקומה בבחירות הקודמות. הלכנו, חברי ועדת הבחירות הקודמת, לרבני תקומה והצענו הצעות מרחיקי לכת כדי להגיע לאחדות. כל כך רצינו והשתוקקנו שהם יהיו חלק מהמהפך. הבעיה היא שלהם יש תפיסה שהם לא רוצים בחירות ולא רוצים פריימריז. התלונות שלהם קצת לא הוגנות. קל להרוויח את הרווחים של הפריימריז ועליית המנדטים בלי לשלם מחירים. אני לא יודע אומנם אם זה המצב היום, אבל לא אתפלא שהמצב נותר כשהיה. עם זאת, אני מקווה שימצאו את הדרך לאיחוד. חשוב ללכת יחד".