הרב וייס: אין דרך להשבית האדמה מבלי לאבד את שווקי העולם

כך טוען רב היישוב כפר הרוא"ה לקראת כנס פתיחת שנת השמיטה של הרבנות הראשית ומכון התורה והארץ שיתקיים השבוע. לדבריו, השמיטה איננה רק עניין טכני - אלא מסר חינוכי ועקרוני

חדשות כיפה נטעאל בנדל 01/01/14 19:09 כט בטבת התשעד

הרב וייס: אין דרך להשבית האדמה מבלי לאבד את שווקי העולם
shutterstock, צילום: shutterstock

לא הרבה יודעים אך את משנתו בנוגע לשנת השמיטה הישראלית הגה הרב שאול ישראלי ז"ל בביתו שבכפר הרא"ה, כמו גם אוצר בית הדין הראשון שניתן לתושב הכפר על ידי החזון האיש. לכן אין זה מקרה שכנס גדול של הרבנות הראשית ומכון התורה והארץ לפתיחת שנת השמיטה יתקיים מחר (ה') בכפר הרא"ה. "מסורת השמיטה התחילה בכפר הרא"ה ובכנס אנו נבקש להמשיך אותה עם כל האתגרים" אמר הרב וייס, רב המושב.

"במדינת ישראל לרוב לא מתעסקים בענייני חקלאות וכך גם בכל העולם המתפתח בו עוזבים את החקלאות והולכים לתעשייה" אומר הרב אליעזר שמחה וייס, רב המועצה האזורית עמק חפר ומושב כפר הרא"ה, "יחד עם זאת, שמיטה היא לא רק טכניקה של שמיטת הארץ אלא העניין הוא הרעיון הגדול שלא אנחנו השולטים אלא הקב"ה, הוא המחליט ואנחנו חייבים לקחת פסק זמן ממרוץ החיים שלנו, להתבונן עליהם ולבנות את עצמנו, ליצור זמן איכות לעצמנו שלא נהיה עסוקים בטרדות הפרנסה".

בניגוד לדעה כי שנת השמיטה הפכה לא רלוונטית הרב וייס טוען כי כבר היום ישנן מערכות במדינת ישראל אשר פועלות על פי עקרון זה. "אפשר לקחת לדוגמא את שנת השבתון למורים", אומר הרב וייס. "הרעיון נובע למעשה משנת השמיטה וככל שמתארכים החיים חשוב יותר שיהיה לאדם פסק זמן בכל כמה שנים כדי ללמוד משהו חדש על עצמו ועל החיים".

עם זאת, אומר הרב וייס כי שנת השמיטה עדיין לא הגיע לידי מיצוי מלא "בדור האחרון זכינו לחדש את היישוב בארץ ישראל והתמודדנו עם קיום המצוות התלויות בארץ בהצלחה לא מועטה, אך מצות השמיטה הייתה ונותרה האגוז הקשה ביותר. לא מצאנו דרך להשבית את החקלאות בישראל לשנה שלמה מבלי לאבד בשנה שלאחריה את כל השווקים בעולם, ולגרום בכך להתמוטטות החקלאות היהודית בארץ הקודש", הוא אומר ומוסיף. "כולנו שואפים לזה והשמיטה בימינו מזכירה לנו שחזרנו לארץ ישראל".

אל כנס השמיטה המרכזי שיתקיים מחר בכפר הרא"ה יגיעו הרבנים הראשיים לישראל, כמו גם מומחי חקלאות שידנו במצוות השמיטה במציאות של ימנו יחד עם סגן שר הדתות הרב אלי בן דהאן. את שיעורו יקדיש הרב וייס לתפיסתם של הרב קוק והרב עובדיה לגבי שנת השמיטה. "שני הרבנים הללו לא המציאו את היתר המכירה, נהוג לייחס אותו לרב קוק אך לא הוא זה שהמציא אותו" אומר הרב וייס. בשיעורו עתיד הרב וייס לקבוע כי הסמכות ההלכתית היחידה עליה נסמך היום היתר המכירה היא פסיקתו של הרב עובדיה יוסף אך תוך כך מציין כי "גם הרב קוק ולא הרב עובדיה לא ראו את היתר המכירה כאידיאל".