הרב דוד מנחם: בנט מנסה להשתיק את הקול המזרחי

הרב מנחם תוקף את שריונו של אלי אוחנה וקורא שלא להצביע לבית היהודי במתכונתו זאת. "אין לי באופן אישי שום דבר נגדו אבל להיות גאה במזרחיות זה לא מספק".

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 28/01/15 14:19 ח בשבט התשעה

הרב דוד מנחם: בנט מנסה להשתיק את הקול המזרחי
אופיר דרעי, צילום: אופיר דרעי

הרב דוד מנחם, רבה של קהילת 'משכן יוסף' תקף אתמול בחריפות ובמילים קשות במיוחד את החלטתו של בנט לשריין את אלי אוחנה. במאמר שכותרתו היה 'בית של גיעולים', כתב הרב מנחם שנחשב למובילי המזרחיות במגזר הדתי לאומי והציפייה הייתה שיהלל את ההחלטה, כי הוא קורא להחרמת הבית היהודי.

"אָמַר נ'פתלי ב'נט ל'עצמו בְּלִבּוֹ, איך אמשוך את המזרחים הדפוקים שיצביעו לי? יכול היה ההגמון הלבן והעשיר לצרף את הרב חיים אמסלם, או את הרב ד"ר דורון דנינו או עו"ד שגית פרץ דרעי הנמנים על מפלגתו. אך השקיף האח ממרום שבתו וראה שמהלך שכזה לא יביא מזרחים למפלגתו. שהרי המזרחים טיפשים הם. ומה יכול לעניין אותם חוץ מכדורגל? כל מה שיודעים הם ובניהם מסתכם באהדה לכדורגל. ועוד אמר הדיקטטור בליבו: המזרחים יהודים חמים הם ואוהבים את האחווה. הבה ונמלא את ליבם בקריאות "אחי" ו"אחותי" ויבואו אחרינו כעדר אשר אין לו רועה".

"אמר ועשה. ירד ממרום שבתו, נכנס לבתיהם באונס וכפיה עם צלמים, לחץ ידיהם בגנרליות מביכה של שנת 67 והטיף באוזניהם שהם אחיו האהובים. והם, התמימים החמימים שלא יודעים רמאות וציניות מה הן, הבטיחו לו את תמיכתם", הוסיף הרב מנחם וכתב.

בשיחה עם 'כיפה' אומר הרב מנחם כי אמנם הוא התנסח בחריפות בלהט השעה אך הוא עומד מאחורי רוח הדברים. "לא שמענו שום דבר על מזרחיות מאלי אוחנה שאין לי באופן אישי שום דבר נגדו. להיות גאה במזרחיות זה לא מספק. אוחנה יכול להיות אדם נפלא אך לא בטוח שהוא אכן יצליח להעביר את נושא המזרחיות בכנסת ולקדם אותו".

הרב מנחם התייחס גם לביקורת שהופנתה כלפיו, "האשימו אותי בעליונות אליטיסטית בגלל הדוגמאות שבחרתי אבל זה ממש לא כך, בחרתי בדוגמאות האלו כי הם התמודדו ממילא ברשימה ולא בגלל תארי הד"ר שלהם. גם אין לזה קשר לגנים מזרחיים, מבחינתי שיבוא בחור אשכנזי שמגיע מהפריפריה ויודע לעבוד עבודה פרלמנטרית ויאתגר את בנט לעסוק גם בנושאים החברתיים. בעיניי גם משה סלומון שהוא בשר מבשרינו יכול היה להיות בחירה מצוינת".

"בינתיים, נזכרה איילת שקד שהיא חצי עיראקית. באמת?! רק חבל שאינה יכולה לתת לנו הרצאה של רבע שעה על תרבות יהודי עיראק. והרב בן דהן המרוקאי הנחמד באמת, קולו לא נשמע. כיוון שראה בנט כך החליט ואמר: לא טוב לנו לצרף אלינו מזרחי מודע שנושא קולו ודעתו נשמעת פן נהיה לבוז. עדיף לנו לצרף לשורותינו מזרחי מחמד כמו אלי אוחנה שיחיה, אדם טוב שאינו יודע עבודה פרלמנטרית מה היא, כך שלא יפריע לעגלה המליאה והעשירה לנוע" תוקף הרב מנחם.

"אם בנט היה פונה אליי הייתי אומר לו 'לא' כי איני יודע עבודה פרלמנטרית מה היא ואני צריך ללמוד אותה לפני שאני מגיע לכנסת, אך בנט מחפש במודע משהו כזה שיהיה תמונה יפה פופוליסטית. הרב אמסלם יכול היה על פי הסקרים להביא לו הרבה יותר קולות מאלי אוחנה, אך הוא פחות 'ממושמע' ולכן בנט לא פנה אליו", טוען הרב מנחם.

הוא מדגיש כי אין לו שום דבר אישי כנגד אוחנה ומוסיף, כי "אין ספק שאלי אוחנה עדיף מכל רשימת השמות המוזרה ששמענו בימים האחרונים שרק מלמדת את הכיוון הפופוליסטי אליו כיוון בנט ועל כך הביקורת".

בפוסט שפרסם קרא הרב מנחם להחרים את המפלגה והוסיף, כי הוא מצטער על הטון והמילים הקשות אך הגיעו מים עד נפש. "הבדיחה על חשבון כולנו. די לנו בביזיונות שעברנו עד כה!".

לשאלה האם הוא חושב לתמוך במפלגה אחרת, הוא משיב, כי הוא שוקל כרגע את צעדיו כי בהרכב הנוכחי הוא אינו רואה את עצמו מצביע לבית היהודי. הוא משיב גם לטענות בנוגע לכך שאם הוא פוגע בביקורתו בבית היהודי הוא משחק לידי השמאל ואומר כי כלל לא בטוח שלמען ארץ ישראל הימין יותר טוב ומזכיר כי את רוב הנסיגות ונתינת חלקי ארץ ישראל עשה דווקא הימין. "רבנים נכבדים התקשרו אליי ואמרו לי שבביקורת שלי אני פוגע בעצם בימין, השבתי להם שאם בנט הוא זה שמייצג את הימין אזי הימין בבעיה".

הוא תוקף חזיתית את בנט ואומר כי הצליח להסיט את תשומת הלב מהנושא הדתי הבעייתי לנושא הביטחוני מדיני כאילו הוא החשוב ביותר. "אין לי אמון בבנט בנושא הדתי ותעיד על כך הכנסת האחרונה שרבנים רבים רואים בה ככזו שפגעה קשות בדת".

"הבית היהודי זו מפלגה אליטיסטית ואי אפשר להתעלם מכך וזהו אתגר שאנו צריכים לפתור אותו ולא ניתן להתעלם מכך יותר. עברו הימים בהם היה צריך להיות "נאמן למפלגה" אני נאמן לדרך ואם המפלגה לא מייצגת את הדרך שלי אין לי בעיה שהיא תפגע", מסיים הרב מנחם.