הרב דוד לאו: הרבנות צריכה להכריע בנושא הסכמי קדם הנישואין ולא ציפי לבני

הרב הראשי תקף את התנהלות שרת המשפטים בנושא והוסיף: "מן הראוי שהרבנות תהיה היועץ היהודי של ראש הממשלה ולא משרד המשפטים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 09/06/14 09:28 יא בסיון התשעד

הרב דוד לאו: הרבנות צריכה להכריע בנושא הסכמי קדם הנישואין ולא ציפי לבני
wini, צילום: wini

הרב הראשי דוד לאו, מתח אמש (א') ביקורת במהלך כנס של המחלקה לתולדות ישראל ויהדות זממנו באוניברסיטת בר- אילן על שרת המשפטים ומשרד המשפטים בנושא הסכמי קדם נישואין. הרב לאו טען כי זוהי סמכותה של הרבנות הראשית לדון בנושא ולא סמכותו של משרד המשפטים. "לפני שבועיים שלחנו הזמנה למועצת הרבנות הראשית לדון בהסכמי קדם נישואין. הדיון נועד לבחון האם יש מקום להסכם כזה ואם כן, באיזה נוסח. הכוונה הייתה לבחון את הסוגיה בצורה נכונה ותועלתנית, כך שבתי הדין הרבניים ישתמשו בה בצורה ראויה ונכונה. הבוקר הוועדה לענייני חקיקה דנה בשתי הצעות חוק בנושא הסכם קדם נישואין. עם כל הכבוד לשרת המשפטים, בסוגיה זו, הרבנות הראשית צריכה להיות הכתובת. בתי הדין צריכים להגדיר את ההסכם ולא משרד המשפטים".

הרב הראשי סיפר כי מאז כניסתו לראש הרבנות הראשית, הוא עומד בתקופה לא קלה. "חלק מהמייסדים ראו את הרבנות

בתור המזוזה של מדינה יהודית, אבל היא לא תמיד הייתה כזו. אני רואה את גל החקיקה שנוגעים במושג של מדינה יהודית ושל המושג דת ומדינה. מן הראוי שהרבנות תהיה היועץ היהודי של ראש הממשלה ולא משרד המשפטים". הרב לאו הסביר כי כל חוק שמבקש לדון בקדם נישואין צריך לעבור דרך הרבנות והיא זו שצריכה לדון בו, לפסוק בו ולמצוא את הנוסח הנכון. הרב לאו הוסיף: "אני מאמין כי במדינת ישראל, על הרבנות לשמש מעין יועץ יהודי לראש הממשלה. לא חייבים לקבל את חוות הדעת, אבל יש לשמוע אותה".

בעניין הסמכת הרבנים, אמר הרב לאו כי יפעל להוספת מבחן נוסף למבחני ההסכמה. "אפעל למען הוספת מבחן שקשור לנושאים שבין אדם לחברו. כפי שאדם המבקש לקבל הסכמה כרב עובר מבחנים הקשורים להלכות שבת, כך צריך אדם להכיר מצוות שבין אדם לחברו. אני מאמין שכל אישיות שראויה לשמש רב בישראל, צריכה לשמש מודל אבהי. כיבוד אב ואם, השבת אבידה, הלכות לשון הרע ועוד. רב קהילה צריך לדעת גם הלכות אלו".

בהתייחסו למאבקים החברתיים, אמר הרב לאו כי לא כל מאבק המכונה חברתי, הוא מוצדק: "הרבנות הראשית צריכה לנסות ולהגיע לכל שכבות העם. אך לא כל מאבק המכונה מאבק חברתי הוא כזה. עם זאת, מאבקים שהם אכן חברתיים, הרבנות הראשית תהיה שם". בנושא השמיטה, הבטיח הרב האשכנזי הראשי כי הרבנות תפעל בשיתוף משרד החקלאות כדי למצוא פתרון לחקלאים. "מדינת ישראל זקוקה לחקלאות", סיכם הרב לאו.

הכנס הבינלאומי השנתי של המחלקה לתולדות ישראל ויהדות זמננו באוניברסיטת בר-אילן בנושא רבנים ראשיים התקיים זו השנה השלישית.