הרב בזק: רוב המגזר שלנו הוא לא חרד"ל ולא לייט

הרב אמנון בזק חושב שרוב המגזר הציוני-דתי לא נמצא בשוליים החרד"ליים ולא בשוליים הלייטים. לחלק המרכזי הזה הוא קורא "להגביר את הקול כתנאי הכרחי להמשך קיומה של הציונות הדתית בדור הבא"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 28/07/13 14:34 כא באב התשעג

הרב בזק: רוב המגזר שלנו הוא לא חרד"ל ולא לייט
ישיבת הר עציון, צילום: ישיבת הר עציון

הרב אמנון בזק, ר“מ בישיבת הר עציון ומבכירי רבני ”הגוש“, מתייחס היום (א‘) למצבה של הציונות הדתית על רקע תוצאות הבחירות לרבנות הראשית ובעקבות הכתבה שפורסמה במגזין ”מוצש“ בסוף השבוע האחרון, שתיארה את תופעת ”הדתיים המסמסים“ בשבתות.

”בין החרד"ל וה"לייט" הולך ומתחזק מכנה משותף ברור, כפי שעלה גם מן הכתבה בגיליון 'מוצש' האחרון על תופעת הס.מ.ס בשבת: לשתי הקבוצות נוח להגדיר את עצמן כשתי האלטרנטיבות היחידות. לא מכבר טען רב השייך לזרם החרד"לי שהציונות הדתית מתפצלת לשתי קבוצות - אלו שיתחברו לרפורמים ואלו שיתחברו לחרדים. כעת, כפי שהופיע ב'מוצש', נשמעת אותה טענה בדיוק, אך מן הכיוון ההפוך“, כתב הרב בזק בעמוד הפייסבוק שלו.

לעומת זאת, הרב בזק טען כי ”חלק גדול מן הציבור רחוק משני הכיוונים כאחד, למרות שאין לו שופר תקשורתי ברור“. הוא קובע כי ”זרם מרכזי בציונות הדתית מורכב מאנשים ונשים בעלי עולם דתי משמעותי, הרואים את עצמם כמחויבים למסגרת ההלכתית בלי לחפף, הולכים לשיעורים ולומדים דף יומי, ויחד עם זאת תפיסת עולמם הדתית מורכבת ומושתתת על חשיבה פתוחה שאינה מחויבת להשקפה אחידה של זרם או של רב מסוים“.

”דווקא בשל כך זרם זה מאתגר את שתי הקבוצות שבקצוות: לא נוח לצד החרד"לי להכיר בכך שיש תפיסת עולם אלטרנטיבית הפועלת מתוך עמדה הלכתית והשקפתית מוצקה מתוך מחויבות לתורה ולמצוות, ולא נוח לצד הלייטי להכיר בכך שחשיבה מורכבת ופתוחה לא בהכרח מובילה לזלזול ולחיפוף במצוות“, מסכם הרב בזק שמציין כי ”הגברת קולו של זרם זה היא תנאי הכרחי להמשך קיומה של משנת הציונות הדתית בדור הבא“.