הרב בזק: יש להצטער על הרטוריקה הקיצונית העולה מן התקשורת והעסקנות החרדית

בראיון ל'כיפה' טוען כי החרדים חייבים להוריד את הרטוריקה הקיצונית ויחד עם זאת קורא לבית היהודי לא לשכוח את האידיאל של תורה ועבודה. "איש לא מתכוון לשלוח לכלא אדם בגלל שהוא לומד תורה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 20/02/14 17:42 כ באדר א'

הרב בזק: יש להצטער על הרטוריקה הקיצונית העולה מן התקשורת והעסקנות החרדית
ישיבת הר עציון, צילום: ישיבת הר עציון

"הציבור החרדי חייב לעשות הפרדה בין התחום הפוליטי לעקרוני. אסור לשכוח שהשירות בצבא מגיע מעקרון מלחמת מצווה ומוטלת על כל אחד. החוק הקיים מאפשר לאלו שבאמת ילמדו שיישארו בישיבה. עם כל הבעייתיות בהתעקשות של אנשי 'יש עתיד' להיכנס 'ראש בראש' בחרדים במקום לבחון דרכים יותר שקטות ויעילות"

בראיון ל'כיפה' מבקש הרב אמנון בזק לשים את הקלפים על השולחן. מחד לא להתעלם מהחרדים ומכך שמדובר בעולם של תורה אך מנגד לא לוותר על האידיאלים של תורה ועבודה. "יש להצטער על הרטוריקה הקיצונית העולה מן התקשורת והעסקנות החרדית. הרטוריקה החרדית היא רטוריקה שמונעת על ידי עסקנים ופוליטיקאים ולא אנשי רוח וכך היא נראית איש לא מתכוון לשלוח לכלא אדם בגלל שהוא לומד תורה. לכול ברור שמדובר במתווה רחוק ולא מעשי, אך גם במקרה תיאורטי, אם מישהו ילך לכלא זה לא יקרה בגלל שהוא לומד תורה, אלא בדיוק להיפך - בגלל שהוא לא מקיים בפועל את מה שהוא לומד".

"הציבור החרדי לא קל", מוסיף הרב בזק. "יש בתוך המגזר החרדי מאבקים פנימיים וקשה מאוד לנסות להגיע עימם לפשרה. אדם שמנסה להגיע לפשרה מותקף באופן מידי. זה משפיע גם על היחס לציבור הדתי וחבל על כך. יש הרבה מן המשותף בין הדתיים הלאומיים לחרדים והייתי מצפה שהחרדים יעשו חשבון נפש ואולי יבינו שיש מקום לשינוי. צריך לבחון את הנושאים השונים ולא להיכנס למגננה ולהרגשה כאילו הם תחת מתקפה".

"חובתם על פי תורת ישראל לתרום גם הם את חלקם במלחמת המצווה להושעת ישראל מיד צר", מדגיש הרב בזק, "ולא להטיל את חובת מסירות הנפש למען מטרה נעלה זו רק על מגזרים אחרים".

"לאורך כל השנים הטיעון המשמעותי היחיד שהועלה להצדקת פטור העולם החרדי משירות צבאי היה החשש מן הפער שבין אורח החיים החרדי לזה הצבאי. ניתן להבין חשש זה, למרות המרחק הרב שבין צבא ההגנה לישראל לבין כינויי הגנאי המוטחים בו ("צבא השמד"), הלקוחים מימי גזרות הקנטוניסטים בצבא הרוסי", הוא מוסיף.

"טוב יעשו אם יהיו מוכנים לבחון, בשיתוף פעולה עם הצבא, הקמת מסלול 'הסדר' ייחודי לחברה החרדית, שבמסגרתו החיילים ישרתו בתנאים ההולמים את אורח החיים החרדי. אין ספק שחשיבה מחודשת כזו תדרוש אומץ רב, במיוחד אל מול הקולות הקיצוניים הקיימים בחברה החרדית גם כיום. אולם קשה לחשוב על פתרון אמיתי יותר, שישלב נכון את החברה החרדית בשירות הצבאי ובעולם הכלכלי, בדרך התורה ובאופן שיוכל לקדש שם שמים".

בנוסף מתייחס הרב בזק לנושא הביקורת אשר הטיח השר אורי אורבך בחרדים בתחילת השבוע וכן בבית היהודי אשר ממשיכים לדאוג לחרדים למרות התבטאויות חסרות תקדים כנגדם. "הסגנון בו משתמשת ההנהגה החרדית הינה חריפה ומיותרת אבל מנגד אני חושב שצריך בסופו של דבר לפעול לגופן של דברים ולא להתבסס על התבטאויות. לא צריך להתרגש מהשפה אלא להתנהל בצורה עניינית ולקדם את הדברים".

"גם בצד השני, אני לא משוכנע שכל מי שפועל למען השוויון בנטל פועל מתוך רצון אמיתי לשנות אלא שהם פועלים מתוך ראייה אנטי חרדית לשמה. אסור שהמישור הפוליטי והפרקטי ישכיח את המישור העקרוני בו יש לנו ויכוח עקרוני סביב השירות בצה"ל והשתתפות במחיר הדמים על הזכות לשבת בארץ ישראל. ברמה האידיאלית צריך לגרום לחרדים להתגייס אבל ברמה הפרקטית האם הצעדים יעשו משהו או שהם סתם יגרמו לצורה הפוכה זה תסריט יותר ראלי. לצערי אני לא אופטימי.

הרב בזק מתייחס למצב בו נמצאים היום חברי הבית היהודי, בין הפטיש לסדן בנושא השוויון בנטל. "אין ברירה. הציבור הדתי לאומי מאמין בשני הדגלים, גם בלימוד תורה באופן משמעותי וגם בשירות בצבא באופן משמעותי. מצד אחד אנחנו מול החרדים שלא מכירים בשירות הצבאי ומצד שני עומדים מול קבוצות שלא מבינות או מעריכות את לימוד התורה. אנחנו מנסים לומר שהדרך האמיתית היא הדרך שמשלבת. ישיבות ההסדר הוכיחו עד היום שאפשר להוציא חכמים וגדולי תורה ושהצבא לא פגע בהם, ובמידה רבה גם להפך".