הרב בזק בעד משאל עם: בחירות לגיטימיות, משאל העם - לא?

הרב אמנון בזק מתייחס להתנגדות רבני "הקו" לחוק משאל העם שיעלה היום להצבעה בקריאה ראשונה: "מדוע מתנגדים רבנים לצעד כזה, שיכול גם לשיטתם רק להועיל, ואין בו שום נזק מעשי?"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 31/07/13 12:46 כד באב התשעג

הרב בזק בעד משאל עם: בחירות לגיטימיות, משאל העם - לא?
rama-cc-by-sa, צילום: rama-cc-by-sa

הרב אמנון בזק, ר“מ בישיבת ”הר עציון“ ומבכירי רבני ”הגוש“, מתייחס לעמדתם של רבני ישיבות ”הקו“ ובראשם נשיא ישיבת ”הר המור“, הרב צבי טאו, נגד הכוונה לקיים משאל עם בסוגיות עתידיות של הסכמי שלום והחזרת שטחים.

”ההתנגדות הזו משקפת היטב את הבעייתיות הקיימת בדרך היוצרת עקרונות מוחלטים ובאותה שעה מתנתקת מן הפרקטיקה והמציאות“, כתב היום הרב בזק בעמוד הפייסבוק שלו וטען בהתייחס לעמדתם כי ”אפשר להתנגד לדמוקרטיה ואפשר להחרים את הבחירות, אך קשה להבין מדוע השתתפות בבחירות היא לגיטימית, ומשאל עם לא“.

”לכול ברור, שהרצון של 'הבית היהודי' במשאל עם נובע מן הרצון להקשות על הממשלה והכנסת להחליט על החזרת שטחים במסגרת הסכם עם הפלשתינים, או לפחות למנוע תחושה של קרע בעם, כפי שהיה בתקופת ההתנתקות. במצב הקיים, הממשלה והכנסת יכולות לעשות זאת גם בלא משאל. מדוע אפוא מתנגדים רבנים לצעד כזה, שיכול גם לשיטתם רק להועיל, ואין בו שום נזק מעשי?“, תהה הרב בזק.

עוד הוא ציין כי ”האמירה שמדובר על שאלה הלכתית עם עמדה ברורה גם היא אינה בהכרח נכונה“. לדבריו, ”במצב, שהוא כרגע תיאורטי לחלוטין (כמו כל האפשרות בכלל להגיע להסכם), שבו ניתן יהיה להכריז על סיום הסכסוך תמורת החזרת שטחים, ישנה כידוע מחלוקת הלכתית גדולה כיצד לנהוג, ובוודאי אין מניעה עקרונית שממשלת ישראל תאמר שהיא מסתמכת, למשל, על דעת הרב עובדיה יוסף, שסבר שמותר להחזיר שטחים במצב של מניעת שפיכות דמים. לכל היותר יהיה ויכוח על ראיית המציאות, אך לא על תוקפה של ההלכה“.