הרב אמנון בזק: הניחו לשד העדתי לגסוס

הרב בזק התייחס לסוגיית מינוי הדיינים הספרדיים בבית הדין הגבוה וקבע: "הציונות הדתית כבר שנות דור איננה בוחנת אנשים על פי עדותם. מוטב להניח לשד העדתי לגסוס במקום לערוך לו הנשמה מלאכותית

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 25/08/15 12:06 י באלול התשעה

הרב אמנון בזק: הניחו לשד העדתי לגסוס
ישיבת הר עציון, צילום: ישיבת הר עציון

הרב אמנון בזק התייחס בדף הפייסבוק שלו לסערה סביב מינוי הדיינים הספרדיים בבית הדין הגבוה, על רקע קריאתם של פעילים חברתיים למנות מספר דיינים ממוצא מזרחי לתפקיד, וניסיון סיכול המהלך בידי הרב אלי בן דהן.

"קבוצת פעילים ב'בית היהודי' מפעילה לחץ כבד על מנת שהמפלגה תפעל למינויים של דיינים לאו דווקא על פי מידת התאמתם לתפקיד מצד רמתם התורנית, כישוריהם והשקפת עולמם הציונית הלוקחת בחשבון את צרכי העם והמדינה, אלא על פי גורם זר וחסר כל קשר לתפקיד - העדה ממנה באים הדיינים", כתב הרב בזק.

"הדרישה שגם הציונות הדתית תפעל כמו המפלגות החרדיות על פי מפתח עדתי היא שליפה חסרת היגיון של ה'שד העדתי', ומשום כך היא מעוררת חשד שמא הדברים נעשים מתוך אינטרסים אישיים. לא ניתן לקבל זלזול ופגיעה בתפקידם החשוב של הדיינים על ידי הכנסת שיקול כל כך לא רלוונטי לבחירתם".

"בכלל, בניגוד לעולם החרדי, שגם בימים אלו מתנהלות בו מלחמות כבדות על מכסות הנקבעות במוסדות חינוך שונים על פי עדות, הרי שהציונות הדתית כבר שנות דור איננה בוחנת אנשים על פי עדתם. נישואין בין עדות שונות הפכו למציאות כל כך רווחת, שתוך שנים ספורות ילדים כלל לא יבינו את השאלה 'מאיזו עדה אתה?'. מוטב להניח לשד העדתי לגסוס במהירות, מאשר לערוך לו הנשמה מלאכותית וליצור פילוגים ומתחים ששייכים לדור אחר או לחברה אחרת", סיכם הרב בזק.

בימים האחרונים מתנהלת סערה סביב דרישה מצד פעילים חברתיים בבית היהודי למנות אישים ספרדיים לתפקיד דיינים בבית הדין הגבוה. בשבוע שעבר פורסם לראשונה בכיפה כי בעקבות הדרישה, הורתה שרת המשפטים איילת שקד להכניס שלושה דיינים מזרחים מטעם הבית היהודי לרשימת המועמדיםץ השלושה הם הרב משה אמסלם, הרב יאיר בן מנחם והרב ציון לוז.

הבוקר פורסם ב'כיפה' כי מי שמנסה לסכל את המהלך הוא סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן, אשר פנה לש"ס בניסיון לעצור את מינויים של שלושת הדיינים הספרדיים, זאת מכיוון שלטענתו הם צעירים מדי.