הרב אליקים לבנון לכיפה: אין מספיק חינוך מיני בציונות הדתית

בראיון ל"כיפה" קורא הרב אליקים לבנון לא לטאטא את נושא מערכת היחסים בינו לבינה מתחת לפני השטח. "אלו נושאים טעונים מאוד שצריך לעסוק בהם. אי אפשר לטמון את הראש בחול"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 14/07/15 17:21 כז בתמוז התשעה

הרב אליקים לבנון לכיפה: אין מספיק חינוך מיני בציונות הדתית
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"החברה הישראלית היא חברה פתוחה מדי לצערי, ונערים ובוגרים חשופים להרבה רעות בעולם. הדעות הנשמעות הינן בדרך כלל דעות של פסיכולוגים שאינם באים מרקע תורני וכתוצאה מכך יש כישלונות לאלו המעוניינים בהדרכה נכונה, בהשתחררות מהתמכרויות וסטיות שונות, ויציאה מהארון בצורה חיובית. הנושא של מערכות היחסים בינו לבינה ובינו לבינו, והבעיות המתלוות לכך הם נושאים טעונים מאוד ואי אפשר לטמון את הראש בחול ולהתעלם מהם".

את הדברים הללו אומר לא אחר מאשר הרב אליקים לבנון, מבכירי הרבנים בציונות הדתית לקראת כנס 'בקדושה' בו יעסקו רבנים מהזרם התורני, החרד"לי, לראשונה בסוגיות בינו לבינה. בעוד שמהציונות הדתית הליברלית נשמעים קולות כאלו לא מעט, וישנם ארגונים העוסקים בנושאי מיניות, הרי שבחוגים השמרנים יותר נשמרה שתיקה, רועמת לעיתים. שתיקה שעל רקע פרשת הרב מהצפון, אשר התפוצצה ללא קשר לקיום הכנס, ועל רקע פרשת הרב מוטי אלון, נסדקת ונשברת.

"חשוב לומר ולהוציא את הדברים החוצה כדי להצמיח פתרונות למצוקות של הנוער", אומר הרב לבנון בראיון ל'כיפה'. "במשך שנים הציבור התורני עסק בנושאים רק בהקשרים של גמרא, אך כאן מדובר בכנס פתוח בו משתתפים רבנים כמו הרב שמואל אליהו והרב אריה שטרן. יש בזה חידוש, ואני מאמין שמדובר בחידוש מרענן".

"השינוי מבעבע מתחת לפני השטח זה זמן רב", מספר הרב לבנון על הלך הרוחות בקרב תת המגזר החרד"לי. "יש מקומות בהם מדברים על הנושא אך לא באופן ציבורי, אך יש הבנה שצריך לטפל בדברים. הכנס אומנם תוכנן כבר לפני הפרשייה בצפון אך ברור שהנפילות של אנשים מקובלים וגדולים מורים לנו שחייבים לעשות שינוי בדרך כדי לא למצוא את עצמנו במשברים".

לדברי הרב לבנון, עדיין יש חלקים בחברה אשר מעדיפה שלא לעסוק בנושאי מיניות. "יש בוודאי חברות המטאטאות את הדברים מתחת לפני השטח, ובעבר היו רבנים שתמכו בתופעה כזו, עד שהפרשיות התפוצצו להם בפנים. במקום לטפל בדברים חיכו עד שהם התפוצצו בצורה קשה מאוד".

הרב לבנון התייחס לסוגיית החינוך המיני בבתי הספר הדתיים - הישיבות והאולפנות, ואמר "נשאלתי מתי להעלות את זה על ידי מחנך - אם מדובר בנושאים במשנה ובגמרא ואם בנושאים הללו באופן כללי. במחצית השנייה של גיל תיכון אפשר בהחלט לחשוף בפני התלמידים יותר. זה לא צריך להיות חלק מהבגרות אבל צריך לעשות זאת, במסגרת שיעור לחיי משפחה, לא בשיעור למניעת סטיות והטרדות. במקביל צריך ללמד גם את הבנות, והן חייבות לעבור חוויה טובה שתכוון את חייהן לכיוון הנכון. לא עושים את זה מספיק בציונות הדתית, אין תוכנית מסודרת לישיבות ולאולפנות".

הרב לבנון מספר כי בכנס הוא מתכוון לעסוק בנושא התייעצות וטיפול אצל אנשי מקצוע, ומבהיר כי על בני הציונות הדתית ללכת לטיפול אצל פסיכולוגים ופסיכיאטרים דתיים בלבד בעת הצורך. "צריך לפנות אך ורק לפסיכולוג דתי כי רק הוא יכול להגיע לתובנות הנכונות".

"חושך לא מגרשים במקלות אלא בעזרת העלאת אור", ממשיך הרב לבנון ואומר. "הציבור התורני מבין היום שצריך ללמוד ולשמוע יותר על הנושאים הללו, בין היתר בגלל המכות שהוא קיבל. יש לא מעט הורים שקיבלו 'מכות' מילדיהם. הפתיחות התורנית לא מאפשרת להתכסות בשמיכה והתעלמות מהנושאים שעל הפרק. צריך להיות מובילים ולא מובלים, ואני מאמין שהציבור יהיה פתוח לדברים".