הרב אליהו: שאנחנו נתמגן?! צריך להגיע למצב שהם יתמגנו!

הרב שמואל אליהו מגיב לקריאות לאבטח את בתי הכנסת ואומר "כשרואים בטונדות מבינים שאנחנו חלשים ופוגעים בנו. אנחנו ממגנים עצמנו לדעת. צריך להפיל עליהם אימתה ופחד"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 18/11/14 14:18 כה בחשון התשעה

הרב אליהו: שאנחנו נתמגן?! צריך להגיע למצב שהם יתמגנו!
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"לא הגיוני לשים בכל בית כנסת מאבטח. זו קריאה בלתי אפשרית שגורמת רק ליותר פחד ותעוזה מצד אויבנו". כך אומר הרב שמואל אליהו בראיון ל'כיפה' בעקבות הקריאות להציב מאבטחים בבתי הכנסת לאחר הפיגוע הבוקר (ג').

כזכור, בעקבות הטבח בבית הכנסת קהילת יעקב בשכונת הר נוף בירושלים, בו נהרגו ארבעה מתפללים, בידי מחבלים תושבי מזרח ירושלים, אמר הרב יצחק יוסף כי צריך להתפלל במקום עם מאבטח. "על בתי הכנסת לפעול להצבת שמירה כמו כל מקום ציבורי אחר, ומצד ונשמרתם מאוד לנפשותיכם יש להעדיף להתפלל בבתי כנסת עם שמירה".

"בלתי אפשרי לשים בכל בית כנסת מאבטח. צריך להטיל אימה ופחד על אויבנו כך שבכל כפר ערבי יהיה מאבטח", אומר הרב אליהו. "אנחנו ממגנים עצמנו לדעת במקום להגיב. כשרואים בטונדות מבינים שאנחנו חלשים ופוגעים בנו. כשמשה שלח את המרגלים הוא אמר להם 'אם הענקים נמצאים במיגון זה סימן שהם חלשים. 'אם במחנים או במבצרים'. אם הם במחנים סימן שהם מוגנים, ואם הם במבצרים סימן שהם חלשים. משם לומדים שצריך להטל עליהם אימתה ופחד. שהם ירעדו, לא שאנחנו נרעד ונפחד. הם צריכים לרעוד".

בתשובה לשאלה האם יש מקום למיגון עצמי, כדוגמת מאבטחים, מבהיר הרב אליהו כי אין שום סיבה לקידום מיגון עצמי על פני הרתעה. "אין צורך במיגון שכזה. זה דבר מוזר והזוי והוא יביא את המפולת. צריך לתקוף אותם. אסור לאדם למגן עצמו לדעת. זה לא מועיל. אתה שם גדרות ומנהרות והם מטפסים מעליהם ופוגעים בנו. צריך לגרום להם להתמגן, לא להתמגן בעצמנו".

בשעות שעברו מאז הטבח בבית הכנסת מתבררת יותר ויותר התמונה הנוראה. 26 יתומים נשארו ללא אב בעקבות רציחתם של ארבעה מתפללים בבית הכנסת קהילת יעקב. לפני זמן קצר הותרו לפרסום שמותיהם של כל ארבעת הנרצחים בפיגוע: הרב משה טברסקי, אריה קופינסקי, הרב קלמן לוין, ואברהם שמואל גולדברג הי"ד.

הרב משה טברסקי, בן 29, היה ראש ישיבת תורת משה, שהתגורר ברחוב אגסי בירושלים, שם התרחש הפיגוע. הלוויתו תצא בשעה 14:00 מישיבת בית התלמוד להר המנוחות.

אריה קופינסקי שכל את בתו, חיה, בת 13 לפני כשנתיים, כשהיא הלכה לישון ונפטרה בשנתה. אברהם שמואל גולדברג היה אב לשישה, שעלה לישראל לפני כ-23 שנה. בסך הכל כאמור היו לארבעת ההרוגים בפיגוע 26 ילדים, שישארו כעת יתומים.

כזכור, במהלך תפילת שחרית בבית הכנסת קהילת יעקב, ברחוב שמעון אגסי, בשכונת הר נוף בירושלים, נכנסו שני מחבלים תושבי ג'אבל מוכבר במזרח ירושלים למתחם בית הכנסת והחלו לתקוף את המתפללים באמצעות גרזנים, סכינים ואקדח.

זמן קצר לאחר שהחלו המחבלים בטבח, נכנסו שני שוטרים שהיו במרחק קצר מהמקום והחלו לנהל קרב יריות עם המחבלים. השוטרים הצליחו לנטרל ולהרוג את המחבלים, אך שוטר אחד נפצע פצעים קשים בירך והובל לבית החולים. שישה פצועים נוספים פונו לבתי החולים בירושלים, כשאחד מהפצועים נמצא במצב קשה מאוד.

רפ"ק א', חוקר זיהוי פלילי שהגיע לזירת האירוע וחיסל את המחבלים סיפר: "הייתי בכניסה לעיר ושמעתי דיווח בקשר על יריות בהר נוף. נסעתי במהירות לזירת האירוע, שם הבחנתי בשוטר פצוע ירי ובשני מחבלים שרצים לכיווננו ובידיהם אקדח וסכיני מטבחיים מגואלים בדם. יריתי לעברם עד שנוטרלו ואז נכנסתי עם שוטרים נוספים לסריקות בתוך הישיבה".